Research Article
BibTex RIS Cite

Antigone’nin Kardeşlik Hakkı: Etik ve Politik Birlik Tahayyülü için Bir Giriş

Year 2025, Volume: 11 Issue: 1, 23 - 40, 30.06.2025
https://doi.org/10.21798/kadem.2025.172

Abstract

Bu çalışma, Sophokles’in Antigone adlı tragedyasını etik ve politik birlik bağlamında yeniden okumayı amaçlamaktadır. Antigone’nin eylemlerini yalnızca aile bağlarına indirgemek yerine, Antik Yunan’daki hane ve polis (devlet) arasındaki geçişkenliği sağlayan kardeşlik çerçevesinde inceleyecektir. Kardeşlik, sadece bir akrabalık ilişkisi değil, aynı zamanda etik ve politik sorumluluğun taşıyıcısı olarak ele alınacaktır. Antigone’nin eylemlerini de bireysel sadakat ve erkek egemen topluma isyan olarak ele almaktan ziyade, bu eylemlerin Antik Yunan’da hem hanedeki hem de polis’teki birliği amaçlayan değerlerin temsili olduğu ileri sürülecektir. Antigone’nin eylemlerini bu ikili yapı çerçevesinde değerlendiren çalışma, Antik Yunan’da hanenin ve kardeşlik hukukunun etik ve politik birlik inşasındaki rolünü ön plana çıkaracak ve böyle bir okumanın açabileceği yeni bağlamlara işaret edecektir.

Ethical Statement

Bu araştırma etik beyan gerektirmemektedir.

Supporting Institution

Yazar bu çalışma için finansal destek almadığını beyan etmiştir.

Thanks

Yazar teşekkür beyan etmemiştir.

References

  • Aristoteles. (1999). Eudemos’a etik. (Çev. Saffet Babür). Dost Kitabevi Yayınları.
  • Aristoteles. (2018). Politika. (Çev. Furkan Akderin). Say Yayınları.
  • Aysever, L. R. (2012). Antigone’nin muhalefeti ya da muhalefet etmenin tarzları üzerine. Edebiyat Fakültesi Dergisi, 29(2), 13-44.
  • Butler, J. (2007). Yaşam ile ölümün akrabalığı: Antigone’nin iddiası. (Çev. Ahmet Ergenç). Kabalcı Yayınevi.
  • Freud, S. (2020). Totem ve tabu. (Çev. Zehra Aksu Yılmazer). Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Hegel, G. W. F. (1991). Hukuk felsefesinin prensipleri. (Çev. Cenap Karakaya). Sosyal Yayınları.
  • Hegel, G. W. F. (2022). Tinin görüngübilimi. (Çev. Aziz Yardımlı). İdea Yayınevi.
  • Honig, B. (2013). Antigone, interrupted. Cambridge University Press.
  • Irigaray, L. (1985). Speculum of the other woman. Cornell University Press.
  • Lacan, J. (1997). The ethics of psychoanalysis: 1959-1960 (Book VII). (Çev. Dennis Porter). W. W. Norton & Company.
  • Robert, W. (2010). Antigone’s nature. Hypatia, 25(2), 412-436.
  • Schmitt, C. (2006). The nomos of the earth in the international law of jus publicum Europaeum. (Çev. G. L. Ulmen). Telos Press Publishing.
  • Sophokles. (2016). Oidipus Kolonos’ta. (Çev. Ari Çokona). Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Sophokles. (2018). Kral Oidipus. (Çev. Ari Çokona). Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Sophokles. (2019). Antigone. (Çev. Ari Çokona). Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Steiner, G. (1996). Antigones. Yale University Press.
  • Walsh, K. (2008). Antigone now. Mosaic: An Interdisciplinary Critical Journal, 41(3), 1-13.
  • Žižek, S. (2016). Antigone’nin üç yaşamı. (Çev. Erkan Ünal). Encore Yayınları.

Antigone's Right to Brotherhood: An Introduction to the Imagination of Ethical and Political Unity

Year 2025, Volume: 11 Issue: 1, 23 - 40, 30.06.2025
https://doi.org/10.21798/kadem.2025.172

Abstract

This study aims to reexamine Sophocles’ tragedy Antigone in the context of ethical and political unity. Rather than limiting Antigone’s actions solely to familial connections, this analysis will be conducted through the lens of brotherhood, which provides the transitivity between the household and the polis (state) in Ancient Greece. The brotherhood will be analyzed not only as a kinship but also as the custodian of ethical and political accountability. Rather than individual loyalty and rebellion against a male-dominated society, it will be argued that Antigone’s actions are a representation of the values that strive for cohesion within both the household and the polis in Ancient Greece. By evaluating Antigone’s actions within the framework of this dual structure, the study will foreground the role of the household and the law of brotherhood constructing ethical and political unity in Ancient Greece, while also highlighting new contexts that such a reading can open up.

Ethical Statement

This study does not require ethics committee approval.

Supporting Institution

The author declares that this study received no financial support.

Thanks

The author declares no acknowledgment.

References

  • Aristoteles. (1999). Eudemos’a etik. (Çev. Saffet Babür). Dost Kitabevi Yayınları.
  • Aristoteles. (2018). Politika. (Çev. Furkan Akderin). Say Yayınları.
  • Aysever, L. R. (2012). Antigone’nin muhalefeti ya da muhalefet etmenin tarzları üzerine. Edebiyat Fakültesi Dergisi, 29(2), 13-44.
  • Butler, J. (2007). Yaşam ile ölümün akrabalığı: Antigone’nin iddiası. (Çev. Ahmet Ergenç). Kabalcı Yayınevi.
  • Freud, S. (2020). Totem ve tabu. (Çev. Zehra Aksu Yılmazer). Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Hegel, G. W. F. (1991). Hukuk felsefesinin prensipleri. (Çev. Cenap Karakaya). Sosyal Yayınları.
  • Hegel, G. W. F. (2022). Tinin görüngübilimi. (Çev. Aziz Yardımlı). İdea Yayınevi.
  • Honig, B. (2013). Antigone, interrupted. Cambridge University Press.
  • Irigaray, L. (1985). Speculum of the other woman. Cornell University Press.
  • Lacan, J. (1997). The ethics of psychoanalysis: 1959-1960 (Book VII). (Çev. Dennis Porter). W. W. Norton & Company.
  • Robert, W. (2010). Antigone’s nature. Hypatia, 25(2), 412-436.
  • Schmitt, C. (2006). The nomos of the earth in the international law of jus publicum Europaeum. (Çev. G. L. Ulmen). Telos Press Publishing.
  • Sophokles. (2016). Oidipus Kolonos’ta. (Çev. Ari Çokona). Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Sophokles. (2018). Kral Oidipus. (Çev. Ari Çokona). Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Sophokles. (2019). Antigone. (Çev. Ari Çokona). Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Steiner, G. (1996). Antigones. Yale University Press.
  • Walsh, K. (2008). Antigone now. Mosaic: An Interdisciplinary Critical Journal, 41(3), 1-13.
  • Žižek, S. (2016). Antigone’nin üç yaşamı. (Çev. Erkan Ünal). Encore Yayınları.
There are 18 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Women's Studies
Journal Section Research Article
Authors

Emine Canlı 0000-0003-0012-6458

Publication Date June 30, 2025
Submission Date April 27, 2025
Acceptance Date May 26, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 11 Issue: 1

Cite

APA Canlı, E. (2025). Antigone’nin Kardeşlik Hakkı: Etik ve Politik Birlik Tahayyülü için Bir Giriş. KADEM Kadın Araştırmaları Dergisi, 11(1), 23-40. https://doi.org/10.21798/kadem.2025.172
Yayıncı

34781

Küçük Çamlıca Mh. Kısıklı Cd. No: 112/A Üsküdar / İstanbul / TÜRKİYE


+90 (216) 325 03 07

30670            34783            34784                34782


The views and opinions expressed in the articles published in KADEM Journal of Women’s Studies are solely those of the author(s) and do not necessarily reflect the views of the editorial board or the publisher. The inclusion of any product, service, or institution name in the journal does not imply endorsement or guarantee by the journal or its publisher.

Any visual materials (such as tables, graphics, photographs, or illustrations) submitted with an article must be original. If previously published, they must be accompanied by written permission from the copyright holder for both print and online use. Obtaining such permissions is the responsibility of the author(s).

No submission, processing, or publication fees are charged to authors. Likewise, no royalties or other forms of payment are offered in exchange for accepted or published articles. Requests for reprints are the responsibility of the author.

KADEM Journal of Women’s Studies supports open access to scholarly information. Unless otherwise stated, all content published in the journal (including text and visual materials) is made available under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) license. This license permits users to share the material freely for non-commercial purposes, without any modifications, and with proper attribution to the author(s) and the journal. For permission regarding commercial use, please contact the journal.