BibTex RIS Cite

9. Sınıf Öğrencilerinin Alternatif ve Geleneksel Ölçme Değerlendirmede ki Başarılarının Karşılaştırılması

Year 2016, Volume: 3 Issue: 2, 52 - 61, 05.09.2016

Abstract

Bu çalışmanın amacı, öğrencilerin kimya derslerinde ki başarılarını, alternatif ölçme değerlendirme ve geleneksel ölçme değerlendirme açısından karşılaştırmaktır. 9.sınıf müfredatında yer alan karışımlar ünitesinde yer alan kazanımlara yönelik araştırmacı tarafından alternatif ve geleneksel ölçme değerlendirme başarı testleri geliştirildi. Alternatif ölçme değerlendirme soruları hazırlanırken, Seviye Belirleme Sınavı (SBS) ve uluslararası yapılan Uluslararası Öğrenci Değerlendirme Programı, Uluslararası Matematik ve Fen Eğilimleri Araştırması (PISA, TIMSS) sorularından esinlenilerek geliştirilmiş olup, geleneksel test Yüksek Öğretimi Geçiş Sınavı-Lisans Yerleştirme Sınavı (LGS-LYS) sınavlarına hazırlık kitaplarından alınmıştır. Testlerin geçerlilik için öğretmen ve akademisyenlerle tartışıldı ve teste son şekli verildi. Testlerin güvenilirlik katsayısı geleneksel test için 0.70, alternatif test için 0.72 olarak bulunmuştur. Aynı zamanda, uygulamadan sonra öğrencilerin alternatif ölçme değerlendirme sorularına karşı bakış açılarını tespit etmek için 90 öğrencinin görüşleri alınmıştır.  Kavram başarı testleri 2009-2010 eğitim-öğretim yılında Trabzon da Anadolu Lisesinde 9.sınıf ta okuyan 90 öğrenciye uygulanmıştır. Araştırmadan elde edilen istatistiksel sonuçlara göre, aynı kazanımlara yönelik hazırlanan, alternatif ve geleneksel ölçme değerlendirme uygulanan öğrencilerin akademik başarıları SPSS 15 programıyla hesaplanarak, geleneksel ölçme değerlendirme lehine anlamlı bir farklılığın olduğunu ortaya çıkmıştır. Öğrencilerin geleneksel ölçme ve değerlendirmede başarılı oldukları gözlemlenmiştir. Ortaya çıkan sonuç; öğrencilerin alternatif ölçme değerlendirmede eksiklerinin olduğu söylenebilir. Bununla ilişkili olarak alternatif değerlendirmeye uygun uluslararası yapılan sınavlarda Türkiye’nin sonlarda olmasının sebeplerinden birisinin de alternatif değerlendirmede ki başarısızlıkla ilişkilendirilebilir.

 

References

  • Ayas, A., Çepni, S., Johnson, D. ve Turgut, M.F., 1997. Kimya Öğretimi, Öğretmen Eğitimi Dizisi, YÖK/Dünya Bankası Milli Eğitimi Geliştirme Projesi Yayınları, Bilkent-Ankara.
  • Ayas, A. ve Demirbaş, A., 1997. Turkish Secondary Students’ Conception of Introductory Chemistry Concepts, Journal of Chemical Education, 74(5): 518-521.
  • Begtaş Doğan, A, 2005. Fen Öğretiminde Değerlendirme Etkinlikleri Üzerine Öğretmen Görüşleri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, (Basılmamış) Yüksek Lisans Tezi,
  • Bekçi, N., 2009. Fen ve Teknoloji Öğretmenlerinin Alternatif Değerlendirme Yöntemlerini Kullanma Yeterliklerinin Araştırılması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Biggs, J. B. and Watkins, D., 1996. Classroom learning: educational psychology for the asian teacher. New York: Prentice Hall.
  • Black, P. and William, D., 2002. Improved standards achieved by transforming assessment for learning. News Archive: Kings College London.
  • Bulut, İ., 2006. Yeni İlköğretim Birinci Kademe Programlarının Uygulamadaki Etkililiğinin Değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ.
  • Campbell, C. and Evans, A. J., 2000. Investigation of Preservice Teachers’ Classroom Assessment Practice During Student Teaching. The Journal of Educational Research, 93, 6.
  • Cheng, H. M., 2006. Junior Secondary Science Teachers' Understanding and Practice of Alternative Assessment in Hong Kong: Implications for Teacher Professional Development. Canadian, Journal of Science, Mathematics and Technology Education, 6,3.
  • Clarke S., 2001. Unlocking formative assessment: Practical strategies for enhancing pupil’s learning in the primary classroom. London: Hodder & Stoughton Educational. 34.
  • Çakır, İ. ve Çimer, O. S., 2007. Fen ve Teknoloji Öğretmenlerinin Alternatif Ölçme Değerlendirme Konusundaki Yeterlilikleri ve Uygulamada Karşılaşılan Problemler. I. Ulusal İlköğretim Kongresi, 15-17 Kasım 2007, Ankara: Hacettepe Üniversitesi.
  • Çalık, M. ve Ayas, A., 2002. Öğrencilerin Bazı Kimya Kavramlarını Anlama Seviyelerinin Karşılaştırılması, 2000’ li Yıllarda I. Öğrenme ve Öğretme Sempozyumu, 21-31 Mayıs 2002,İstanbul.
  • Çalık, M., 2003. Farklı Öğrenim Seviyesindeki Öğrencilerin Çözeltilerle İlgili Kavramları Anlama Seviyelerinin Karşılaştırılması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Trabzon: K.T.Ü. Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Çalık, S., 2007. Sınıf öğretmenlerinin yenilenen ilköğretim programlarının ölçme ve değerlendirme süreci hakkındaki düşünceleri üzerine bir araştırma, E. Erginer (Edit.), XVI. Eğitim Bilimleri Kongresi, Cilt 2:323-330, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Ebenezer, J.V. and Fraser, M.D., 2001. First Year Chemical Engineering Students' Conception of Energy in Solution Processes: Phenomenographic Categories for Common Knowledge Construction, Science Education, 85, 509-535.
  • Erdemir, A. Z., 2007. İlköğretim İkinci Kademe Öğretmenlerinin Ölçme Değerlendirme Tekniklerini Etkin Kullanabilme Yeterliklerinin Araştırılması Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kahramanmaraş.
  • Gelbal, S. ve Kelecioğlu, H., 2007. Öğretmenlerin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Hakkındaki Yeterlik Algıları ve Karşılaştıkları Sorunlar, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 135-145.
  • Gömleksiz, M. N., 2005. Yeni ilköğretim programının uygulamadaki etkililiğinin değerlendirilmesi, Kuramdan Uygulamaya Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(2), 339–384.
  • Güven, B. ve Eskitürk, M., 2007. Sınıf Öğretmenlerinin Ölçme ve Değerlendirmede Kullandıkları Yöntem ve Teknikler. 16. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, 5-7 Eylül 2007, Tokat: Gaziosmanpaşa Üniversitesi.
  • Karaca, E., 2003. “Öğretmen Adaylarının Ölçme ve Değerlendirme Yeterliklerine İlişkin Algıları”, Yayınlanmamış Doktora Tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Karamanoğlu, S., 2006. İlköğretim Öğrencilerinin Fen Başarılarının Değerlendirilmesinde Sorgulama Programının Kullanılması: Portfolyo. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Kartallıoğlu, F., 2005. “Yeni ilköğretim programlarının uygulandığı pilot okullardaki öğretmenlerin yeni program ve pilot çalışmalar hakkındaki görüşleri”, Yüksek lisans tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Kaya, A., Balay, R. ve Göçen, A., 2012. Öğretmenlerin alternatif ölçme ve değerlendirme tekniklerine ilişkin bilme, uygulama ve eğitim ihtiyacı düzeyleri. International Journal of Human Sciences [Online]. (9)2, 1229-1259.
  • Korkmaz, İ., 2006. Yeni ilköğretim programının öğretmenler tarafından değerlendirilmesi, Ulusal Sınıf Öğretmenliği Kongresi, V.II: 249-260, Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Martin, J.D., 1997. Elementary Science Methods: A Constructivist Approach. USA: Delmar Publishers. An International Thomson Publishing Company.
  • Metin, M. ve Demiryürek, Ö., 2009. Türkçe Öğretmenlerinin yenilenen Türkçe öğretim programlarının ölçme - değerlendirme anlayışı hakkındaki düşünceleri. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 28: 37-51.
  • Nakhleh, M.B. and Mitchell, R.C., 1993. Concept Learning versus Problem Solving, Journal of Chemical Education, 70, 3, 190-192.
  • Okur, M., 2008. 4. ve 5. Sınıf Öğretmenlerinin Fen ve Teknoloji Dersinde Kullanılan Alternatif Ölçme ve Değerlendirme Tekniklerine İlişkin Görüşlerinin Belirlenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Zonguldak Karaelmas Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Zonguldak.
  • Özmen, H., Ayas, A. ve Coştu, B., 2002. Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Maddenin Tanecikli Yapısı Hakkındaki Anlama Seviyelerinin ve Yanılgılarının Belirlenmesi, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 2 (2): 507-529.
  • Pardo, J.Q. and Partoles, J.J.S., 1995. Students and Teachers Misapplication of Le Chatelier’s Principle: Implications for the Teaching of Chemical Equilibrium, Journal of Research in Science Teaching, 32(9): 939-957.
  • Peterson, R. and Treagust, D., 1989. Grade – 12 students’ misconceptions of covalent bonding and structure. Journal of Chemical Education, 66(6):459 – 460.
  • Ravialo, A., 2001. Assessing Students’ Conceptual Understanding of Solubility Equilibrium, Journal of Chemical Education, 78(5): 629-631.
  • Shavelson, R.J. and Baxter, G.P., 1992. What We've Learned About Assessing Hands-on Science. Educational Leadership. 49(8): 20-25. Sternberg, R.J., 2006. Examining Intelligence, BizEd, 5(2): 22-27.
  • Şenel, T., Çepni, S., Yıldırım, N. ve Er Nas, S., 2007. Süreç Odaklı Değerlendirmede Kullanılabilecek Bir Analitik Rubriğin Geliştirilmesi: Yaşamımızdaki Elektrik Ünitesi Örneği, Edu 7( 2), 2.
  • Toptaş, V., 2011. Sınıf Öğretmenlerinin Matematik Dersinde Alternatif Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Kullanımı ile İlgili Algıları. Education and Science, 36 (159): 205-219.
  • Waters, F.H., Smeaton P.S. and Burns, T.G., 2004. Actıon Research in the Secondary Scıence Classroom: Student Response To Dıfferentıated, Alternatıve Assessment. Amerıcan Secondary Educatıon. 32(3): 89-104. Summer.
  • Ward, R.C. and Herron, J.D., 1990. Helping Students Understand Formal Chemical Concepts. Journal of Research in Science Teaching, Vol.17, No.5: 387 – 400.
  • Yayla, R.,G., 2011. Fen ve Teknoloji Öğretmenlerinin tecrübeleriyle alternatif ölçme ve değerlendirme yaklaşımlarına yönelik öz yeterlilikleri arasındaki ilişki. 2nd International Conference on New Trends in Education and Their Implications, 27-29 April, 2011, Antalya-Turkey.
Year 2016, Volume: 3 Issue: 2, 52 - 61, 05.09.2016

Abstract

References

  • Ayas, A., Çepni, S., Johnson, D. ve Turgut, M.F., 1997. Kimya Öğretimi, Öğretmen Eğitimi Dizisi, YÖK/Dünya Bankası Milli Eğitimi Geliştirme Projesi Yayınları, Bilkent-Ankara.
  • Ayas, A. ve Demirbaş, A., 1997. Turkish Secondary Students’ Conception of Introductory Chemistry Concepts, Journal of Chemical Education, 74(5): 518-521.
  • Begtaş Doğan, A, 2005. Fen Öğretiminde Değerlendirme Etkinlikleri Üzerine Öğretmen Görüşleri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, (Basılmamış) Yüksek Lisans Tezi,
  • Bekçi, N., 2009. Fen ve Teknoloji Öğretmenlerinin Alternatif Değerlendirme Yöntemlerini Kullanma Yeterliklerinin Araştırılması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Biggs, J. B. and Watkins, D., 1996. Classroom learning: educational psychology for the asian teacher. New York: Prentice Hall.
  • Black, P. and William, D., 2002. Improved standards achieved by transforming assessment for learning. News Archive: Kings College London.
  • Bulut, İ., 2006. Yeni İlköğretim Birinci Kademe Programlarının Uygulamadaki Etkililiğinin Değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ.
  • Campbell, C. and Evans, A. J., 2000. Investigation of Preservice Teachers’ Classroom Assessment Practice During Student Teaching. The Journal of Educational Research, 93, 6.
  • Cheng, H. M., 2006. Junior Secondary Science Teachers' Understanding and Practice of Alternative Assessment in Hong Kong: Implications for Teacher Professional Development. Canadian, Journal of Science, Mathematics and Technology Education, 6,3.
  • Clarke S., 2001. Unlocking formative assessment: Practical strategies for enhancing pupil’s learning in the primary classroom. London: Hodder & Stoughton Educational. 34.
  • Çakır, İ. ve Çimer, O. S., 2007. Fen ve Teknoloji Öğretmenlerinin Alternatif Ölçme Değerlendirme Konusundaki Yeterlilikleri ve Uygulamada Karşılaşılan Problemler. I. Ulusal İlköğretim Kongresi, 15-17 Kasım 2007, Ankara: Hacettepe Üniversitesi.
  • Çalık, M. ve Ayas, A., 2002. Öğrencilerin Bazı Kimya Kavramlarını Anlama Seviyelerinin Karşılaştırılması, 2000’ li Yıllarda I. Öğrenme ve Öğretme Sempozyumu, 21-31 Mayıs 2002,İstanbul.
  • Çalık, M., 2003. Farklı Öğrenim Seviyesindeki Öğrencilerin Çözeltilerle İlgili Kavramları Anlama Seviyelerinin Karşılaştırılması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Trabzon: K.T.Ü. Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Çalık, S., 2007. Sınıf öğretmenlerinin yenilenen ilköğretim programlarının ölçme ve değerlendirme süreci hakkındaki düşünceleri üzerine bir araştırma, E. Erginer (Edit.), XVI. Eğitim Bilimleri Kongresi, Cilt 2:323-330, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Ebenezer, J.V. and Fraser, M.D., 2001. First Year Chemical Engineering Students' Conception of Energy in Solution Processes: Phenomenographic Categories for Common Knowledge Construction, Science Education, 85, 509-535.
  • Erdemir, A. Z., 2007. İlköğretim İkinci Kademe Öğretmenlerinin Ölçme Değerlendirme Tekniklerini Etkin Kullanabilme Yeterliklerinin Araştırılması Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kahramanmaraş.
  • Gelbal, S. ve Kelecioğlu, H., 2007. Öğretmenlerin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Hakkındaki Yeterlik Algıları ve Karşılaştıkları Sorunlar, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 135-145.
  • Gömleksiz, M. N., 2005. Yeni ilköğretim programının uygulamadaki etkililiğinin değerlendirilmesi, Kuramdan Uygulamaya Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(2), 339–384.
  • Güven, B. ve Eskitürk, M., 2007. Sınıf Öğretmenlerinin Ölçme ve Değerlendirmede Kullandıkları Yöntem ve Teknikler. 16. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, 5-7 Eylül 2007, Tokat: Gaziosmanpaşa Üniversitesi.
  • Karaca, E., 2003. “Öğretmen Adaylarının Ölçme ve Değerlendirme Yeterliklerine İlişkin Algıları”, Yayınlanmamış Doktora Tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Karamanoğlu, S., 2006. İlköğretim Öğrencilerinin Fen Başarılarının Değerlendirilmesinde Sorgulama Programının Kullanılması: Portfolyo. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Kartallıoğlu, F., 2005. “Yeni ilköğretim programlarının uygulandığı pilot okullardaki öğretmenlerin yeni program ve pilot çalışmalar hakkındaki görüşleri”, Yüksek lisans tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Kaya, A., Balay, R. ve Göçen, A., 2012. Öğretmenlerin alternatif ölçme ve değerlendirme tekniklerine ilişkin bilme, uygulama ve eğitim ihtiyacı düzeyleri. International Journal of Human Sciences [Online]. (9)2, 1229-1259.
  • Korkmaz, İ., 2006. Yeni ilköğretim programının öğretmenler tarafından değerlendirilmesi, Ulusal Sınıf Öğretmenliği Kongresi, V.II: 249-260, Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Martin, J.D., 1997. Elementary Science Methods: A Constructivist Approach. USA: Delmar Publishers. An International Thomson Publishing Company.
  • Metin, M. ve Demiryürek, Ö., 2009. Türkçe Öğretmenlerinin yenilenen Türkçe öğretim programlarının ölçme - değerlendirme anlayışı hakkındaki düşünceleri. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 28: 37-51.
  • Nakhleh, M.B. and Mitchell, R.C., 1993. Concept Learning versus Problem Solving, Journal of Chemical Education, 70, 3, 190-192.
  • Okur, M., 2008. 4. ve 5. Sınıf Öğretmenlerinin Fen ve Teknoloji Dersinde Kullanılan Alternatif Ölçme ve Değerlendirme Tekniklerine İlişkin Görüşlerinin Belirlenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Zonguldak Karaelmas Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Zonguldak.
  • Özmen, H., Ayas, A. ve Coştu, B., 2002. Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Maddenin Tanecikli Yapısı Hakkındaki Anlama Seviyelerinin ve Yanılgılarının Belirlenmesi, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 2 (2): 507-529.
  • Pardo, J.Q. and Partoles, J.J.S., 1995. Students and Teachers Misapplication of Le Chatelier’s Principle: Implications for the Teaching of Chemical Equilibrium, Journal of Research in Science Teaching, 32(9): 939-957.
  • Peterson, R. and Treagust, D., 1989. Grade – 12 students’ misconceptions of covalent bonding and structure. Journal of Chemical Education, 66(6):459 – 460.
  • Ravialo, A., 2001. Assessing Students’ Conceptual Understanding of Solubility Equilibrium, Journal of Chemical Education, 78(5): 629-631.
  • Shavelson, R.J. and Baxter, G.P., 1992. What We've Learned About Assessing Hands-on Science. Educational Leadership. 49(8): 20-25. Sternberg, R.J., 2006. Examining Intelligence, BizEd, 5(2): 22-27.
  • Şenel, T., Çepni, S., Yıldırım, N. ve Er Nas, S., 2007. Süreç Odaklı Değerlendirmede Kullanılabilecek Bir Analitik Rubriğin Geliştirilmesi: Yaşamımızdaki Elektrik Ünitesi Örneği, Edu 7( 2), 2.
  • Toptaş, V., 2011. Sınıf Öğretmenlerinin Matematik Dersinde Alternatif Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Kullanımı ile İlgili Algıları. Education and Science, 36 (159): 205-219.
  • Waters, F.H., Smeaton P.S. and Burns, T.G., 2004. Actıon Research in the Secondary Scıence Classroom: Student Response To Dıfferentıated, Alternatıve Assessment. Amerıcan Secondary Educatıon. 32(3): 89-104. Summer.
  • Ward, R.C. and Herron, J.D., 1990. Helping Students Understand Formal Chemical Concepts. Journal of Research in Science Teaching, Vol.17, No.5: 387 – 400.
  • Yayla, R.,G., 2011. Fen ve Teknoloji Öğretmenlerinin tecrübeleriyle alternatif ölçme ve değerlendirme yaklaşımlarına yönelik öz yeterlilikleri arasındaki ilişki. 2nd International Conference on New Trends in Education and Their Implications, 27-29 April, 2011, Antalya-Turkey.
There are 38 citations in total.

Details

Journal Section Articles
Authors

Zafer Karagölge

Ali Kolomuc

İlhami Ceyhun

Publication Date September 5, 2016
Submission Date February 11, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 3 Issue: 2

Cite

APA Karagölge, Z., Kolomuc, A., & Ceyhun, İ. (2016). 9. Sınıf Öğrencilerinin Alternatif ve Geleneksel Ölçme Değerlendirmede ki Başarılarının Karşılaştırılması. E-Kafkas Journal of Educational Research, 3(2), 52-61.

19190       23681     19386        19387