When we glance at the writings that refers to hagiography
(menâkıb) of Abu'l-Hasan al-Kharaqani, it is seen that the sheikh refers to
various potencies and mystics that he has shown in different existence levels.
The hagiography, which are made up of the mystics that realized a rich portrait
for both material and spiritual potency fields, do not betray directly
indicatives that refer to on their own without the aid of the classic mystic
concepts. The text with this aspect is at first sight seen that it is a
narration which is full of images that force human reason and relate to human
nature with mystic and metaphysics potencies. However, we come across a
different context braid when we understand especially that constitutive
concepts of the comprehension of vahdet-i vücud, that kinds of works in the
theory of mysticism like ricalu’l-gayb (the hidden dignitaries/saints),
kutbiyyet, is the first work among them. Thus, when we look at the idea of
authority that its roots on the comprehension of perfect human being, it can be
possible to solve the codes of hagiography, to recognise secret indicatives.
However, to comment on hagiography can be forced without looking data about the
contact of perfect human as an agent and the relations with world and at first
the divine names. Our article examines the ontological position of spiritual
authority as a power that spreading material potency and in the level of
kutbiyyet, mystics of their theoric basics in the world of mülk, misâl and
melekût are specific to hagiography relate to Abu'l-Hasan al-Kharaqânî. This
manifesto will be referred to approaches that the nature of potency refers to
sufi texts and will be uncovered the relationships between potency and the
divine names of God. Thus, the general concept of these article is in the form
of the ontology of things in the meaning of the divine names as a divine name
(esmâ) and the data about a divine name (esmâ) as required by things (eşyâ). It
will be discussed the basics of the comprehension of potency that will be an
agent in the level of the hagiography, belongs to Abu’l-Hasan al-Kharaqânî,
from the divine name (esmâ) to the things (eşyâ).
Ebu’l-Hasan al-Kharaqânî divine names ricâlu’l-gayb kutub potency autority
Ebu’l-Hasan
el-Harakânî’nin menâkıbına dair yazılanlara göz atıldığında, şeyhin farklı
varlık mertebelerinde gösterdiği çeşitli iktidar ve tasarruflara değinildiği
görülür. Hem maddî hem manevî iktidar alanları için gerçekleşen tasarruflarının
zengin bir portresinden ibaret olan menkıbeler, klasik tasavvuf kavramlarının
yardımı olmadan kendisinde işaret edilen gösterenleri doğrudan ifşa etmez. Bu
hali ile metin ilk bakışta insan aklını zorlayan imgelerle dolu ve
mistik-metafizik güçlerle insan doğasını ilişkilendiren bir anlatı olarak
görülür. Oysaki bu tür eserler başta kutbiyyet olmak üzere ricâlu’l-gayb gibi
tasavvuf teorisinin özellikle vahdet-i vücûd anlayışının kurucu kavramları
içinden anlaşıldığında farklı bir bağlam örgüsü ile karşılaşırız. Nitekim kökeni
insan-ı kâmil anlayışında olan ve velayet fikri ile takviye edilen bu yorum
alanının çerçeveleri ile bakıldığında, menkıbelerin kodlarını çözmek, gizli
gösterenleri fark etmek mümkün olur. Dolayısı ile başta ilahî isimler, ilâhî
isimlerin âlemle ilişkileri ve vasıta varlık olarak kâmil insanların aracı
konumu hakkındaki bilgilere bakmadan menkıbeleri yorumlamak zorlaşır.
Makalemizde Ebu’l-Hasan el-Harakânî’ye dair rivayet edilen menkıbeler özelinde
kutbiyyet mertebesindeki velilerin mülk, misal ve melekût âlemindeki
tasarruflarının teorik temellerini ve maddî iktidarı da dağıtan bir güç olarak
ruhânî otoritenin ontolojik konumunu incelenmektedir. Tasavvufî metinlerde
işaret edilen iktidarın doğasına dair yaklaşımlara işaret edilecek ve ilâhî
isimler bilgisi ve iktidar arası ilişkiler deşifre edilmeye çalışılacaktır.
Nitekim bu metinlerin genel kurgusu, eşyânın ontolojisinin ilâhî isimler
anlamında esmâda olduğu ve esmâya dair bilginin eşyâya dair tasarrufu
gerektirdiği şeklindedir. Makalede Ebu’l-Hasan el-Harakânî menâkıbında esmâdan
eşyâya varlık mertebelerindeki vasıtalı iktidar anlayışının temelleri
sorgulanacaktır.
Ebu’l-Hasan el-Harakânî ilâhî isimler ricâlu’l-gayb kutub iktidar otorite
Bölüm | MAKALELER |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2017 |
Gönderilme Tarihi | 4 Kasım 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 |