Vücûba delalet eden emrin yerine getirilme şekilleri edâ ve kazâ olmak üzere ikiye ayrılmaktadır. Edâ, emredilen şeyin bizzat kendisinin yerine getirilmesi demektir. Bu da edâ edilişindeki vasıfların tam olarak yapılıp yapılmaması açısından kâmil ve kâsır kısımlarına ayrılmaktadır. Ayrıca kazâya benzerlik yönü olan edâ çeşidi de bulunmaktadır. Kazâ, emredilen şeyin bizzat kendisinin yerine getirilme imkânı olmadığında benzerinin yerine getirilmesi demektir. Bu benzer şeyin akılla anlaşılanlarına kazâ bi-misl-i ma‘kûl, akılla anlaşılamayanlarına da bi-misl-i gayr-i ma‘kûl denmiştir. Bir de buna kazâya benzerlik yönünün olduğu düşünülen kazâ şebîh bi’l-edâ/kazâ bi-ma‘ne’l-edâ eklenmektedir. Emrin yerine getirilme şekillerinde dikkat edilmesi gereken şey bu çeşitlerin birbirlerine nispetle asıl ve halef olmasıdır. Asıl mümkünken halefle amel edilemez. Yani bir emrin edâsı mümkünken, kazâ edilmesi mümkün değildir. Çünkü edâ kazâya nispetle asıldır. Her ne kadar edâ çeşitlerinde birbirlerine asalet ve halefiyet söz konusu olmasa da kazâ çeşitlerinden özellikle misl-i ma‘kûl ile kazâ ve misl-i gayr-i ma‘kûl ile kazanın birbirlerine asalet ve halefiyeti söz konusu olduğu anlaşılmaktadır.
The ways of fulfilling the command that indicates the obligation are divided into two: performance and accident. Eda means the actual fulfillment of what is commanded. This is divided into perfect and short parts in terms of whether the qualifications in its performance are fulfilled or not. There is also a type of expression that is similar to kaza. Qada means fulfilling something similar when it is not possible to fulfill the commanded thing itself. Those similar things that can be understood with the mind are called kaza bi-misl-i ma'kûl, and those that cannot be understood with the mind are called bi-misl-i gayr-i ma'kûl. Also added to this is kaza şebîh bi'l-edâ/kazâ bi-ma'ne'l-edâ, which is thought to have a similarity to kaza. The thing that should be taken into consideration in the ways of fulfilling the order is that these types are primary and successor to each other. It is not possible to act with the successor while it is possible. In other words, while it is possible to perform an order, it is not possible to perform it. Because performance is relative to accident. Although there is no nobility and succession to each other in the types of acts, it is understood that there is nobility and succession to each other among the types of accidents, especially misl-i ma'kûl and accident and misl-i unreasonable and accident.
Usul of Fıqh Order Performance Substitution Perfect Embroidery Ma'kul
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | İslam Hukuku |
| Bölüm | MAKALELER |
| Yazarlar | |
| Erken Görünüm Tarihi | 11 Temmuz 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 11 Temmuz 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 7 Mart 2025 |
| Kabul Tarihi | 10 Haziran 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 12 Sayı: 24 |