Lazarus Güldü (Lazarus Laughed), Türkiye’de oldukça iyi bilinen Amerikalı oyun
yazarlarından Eugene O’Neill’ın neredeyse hiç bilinmeyen oyunlarından
birisidir. Eugene O’Neill’ın bu oyunu, şiddetin çeşitli türlerinin bir sonucu
olarak modern Amerikan bireyinin yaşadığı toplumsal ikilemi, savaş sonrası
bunalımı, kapitalist ekonomik sistemin yarattığı travmayı ve neticelerinde
yaşadığı dini, ahlaki ve kültürel çöküşü hicvederek konuyu yaşadığı dönemin
yaklaşık bin dokuz yüz sene öncesine konumlandırır. Halkın en güçlü duygusu
olan dini, alegoriler üzerinden konuya yayarak iktidar eleştirisini yapar.
İktidarla ve birey üzerinde uyguladığı şiddetle diğer oyunlarında olmadığı
kadar dalga geçerek aslında iktidar ve şiddet kelimelerinin içini boşaltmayı
amaçlar. Oyunun sonunda ise güncel ve geçici çözümler yerine umutsuz olmakla
beraber evrensel çözüm önerileri verir. Bireyin özgürleştirilmesi gerektiğini,
var olan sistemin kördüğümlüğünü dile getiren oyun, şiddetin en uç noktası olan
ölümle sonuçlansa bile insanın içindeki iyiliğin yok edilemeyeceğini göstermesi
bakımından önemlidir. Lazarus Güldü adlı oyunda şiddet, adeta zamansal
ve mekânsal sınırlarından çıkarak yüzyıllar öncesinden gelen ve modern bireyin
üzerine çöken bir hayalet gibidir. Kısaca kuramsal art alan olarak başta Eric
Fromm’unkiler olmak üzere yeni tarihçi ve psikoanalitik kuramların
kullanılacağı bu çalışmada O’Neill’ın antik Yunan tiyatro geleneği üzerinden
modern bireyin şiddet kavramıyla ilişkilenme biçimlerini nasıl ortaya koyduğu betimsel
yöntemle araştırılarak, tiyatronun Amerikan bireyi ve iktidarın arasındaki ilişkiler
ağını sosyolojik olarak nasıl yansıttığı tartışılacaktır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2020 |
Gönderilme Tarihi | 19 Ağustos 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 8 Sayı: 1 |