Gastronomi, belirli bir düzen ve titizlikle hazırlanan yiyecek ve içeceklerin hijyen ve sanitasyon kurallarına uygun bir şekilde sunularak estetik bir görsel ve lezzet deneyimi yaratılmasını ifade eden bir yemek kültürü veya sanatı olarak tanımlanmaktadır. Türk gastronomik kimliğinin oluşumunda, yöresel lezzetlerin, gelenek ve göreneklerin, beslenme kültürünün ve kullanılan pişirme araçlarının çeşitliliği önemli bir rol oynamıştır. Bu çalışmanın amacı ulusal tez merkezinde yer alan gastronomi konulu doktora tezlerinin çeşitli parametreler çerçevesinde bibliyometrik analizlerinin yapılmasıdır. Çalışma kapsamında gastronomi kelimesi Ulusal Tez Merkezi veri tabanı detaylı tarama kısmına doktora ve izin durumu izinli seçilerek tarama yapılmıştır. Toplamda 149 izinli teze ulaşılmıştır. İnceleme aşamasında konuyla ilgisi bulunmayan 11 doktora tezi çalışmaya dahil edilmemiş toplamda 138 tez ile çalışma gerçekleştirilmiştir. Çalışmada ‘yayın yılı’, ‘yayınlandığı üniversite’, ‘yayınlandığı anabilim dalı’, ‘çalışmanın yöntemi’, ‘danışmanın unvanı’, ‘anahtar kelimeler’ ve ‘tezin çalışma konusu’ olarak önceden belirlenen temalara göre analiz yapılarak, veriler grafik olarak gösterilmiştir. Gastronomi alanında Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi 35 doktora tezi ile en fazla doktora tezine sahip üniversite iken; tez danışman unvanları açısından Prof. Dr. unvanlı tez danışman sayısı 85, en fazla doktora tezinin yayınladığı yıl 37 tez ile 2022 yılı; veri toplama yöntemi açısından 69 sayı ile nicel yöntem; ana bilim dalı açısından 36 doktora tezi ile Turizm İşletmeciliği anabilim dalı; konu açısından 97 sayı ile Turizm konusu; en çok kullanılan anahtar kelime ise 61 sayısı ile Gastronomi kelimesi olduğu belirlenmiştir. Yapılan bu çalışma ile gastronomi alanında yapılacak gastronomi konulu çalışmalara fayda sağlaması hedeflenmektedir.
Gastronomy is defined as a food culture or art that expresses the creation of an aesthetic visual and taste experience by presenting food and beverages prepared with a certain order and meticulousness in accordance with hygiene and sanitation rules. The diversity of local flavors, traditions and customs, nutritional culture and cooking tools used have played an important role in the formation of the Turkish gastronomic identity. The aim of this study is to conduct a bibliometric analysis of doctoral theses on gastronomy in the National Thesis Center within the framework of various parameters. Within the scope of the study, the word “gastronomy” was scanned in the detailed scanning section of the National Thesis Center database by selecting doctorate and leave status. A total of 149 authorized theses were retrieved. During the review phase, 11 doctoral theses that were not related to the subject were not included in the study, and a total of 138 theses were studied. In the study, an analysis was made according to predetermined themes such as ‘year of publication’, ‘university where it was published’, ‘department where it was published’, ‘method of the study’, ‘title of the advisor’, and ‘subject of the thesis’ and the data were shown graphically. While Ankara Hacı Bayram Veli University is the university with the most doctoral theses in the field of gastronomy, with 35 doctoral theses; in terms of thesis advisor titles, the number of thesis advisors with the title Prof. Dr. is 85; In terms of thesis advisor titles, the number of thesis advisors with the title Prof. Dr. is 85. The year with the highest number of doctoral theses published was 2022, with 37 theses. In terms of data collection method, the quantitative method had 69 instances; The Department of Tourism Management had 36 doctoral theses in terms of major science. In terms of subject, Tourism is the subject with 97 instances, the most used keyword is Gastronomy with 61 instances. This study aims to benefit gastronomy-related studies in the field of gastronomy.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Tourism (Other) |
Journal Section | Reviews |
Authors | |
Early Pub Date | January 26, 2024 |
Publication Date | January 30, 2024 |
Submission Date | December 23, 2023 |
Acceptance Date | January 12, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 2 Issue: 1 |