Bu araştırmada Gümüşhane ve Bayburt üniversitelerinde yükseköğretimlerine devam eden öğrencilerin hangi konularda bilgi edinme, destek ve danışmanlık ihtiyaçlarının olduğu, destek aldıkları kişi ve kurumlardan beklentilerinin tespit edilmesi amaçlanmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Model olarak ise durum çalışması kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2018-2019 akademik yılında, Gümüşhane ve Bayburt Üniversitelerinde yüksek öğrenim gören ve tipik durum örneklemesi ile belirlenen 84 üniversite öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen görüşme formu kullanılmıştır. Elde edilen veriler içerik analizinde tabii tutulmuştur. Araştırma sonuçlarına göre; üniversite öğrencileri tarafından, sağlık sorunları, kişilerarası ilişkiler, okul ve mesleki gelişim gibi destek ihtiyacı duyulan konular belirtilmiştir. Bilgi edinmeye ve desteğe hiçbir ihtiyacı olmadığını belirten katılımcılar da mevcuttur. Katılımcılar yakın çevrelerinden, kurumlardan ve yazılı-görsel materyallerden bilgi edinip destek almaktadırlar. Ayrıca kurumların destek ihtiyacı duyabilecek kesime (öğrencilere) ulaşmada daha aktif olması gerektiğini de belirtilmiştir. Sonuçlar bağlamında; yükseköğretim öğrencilerinin bilgi edinme ve destek ihtiyaçlarının karşılanması için Eğitim Bilimleri, Sosyal Hizmet ve Sosyal Politika disiplinlerinin birikimleri birlikte değerlendirilmesi gerektiği önerileri sunulmuştur.
This research aims to determine the information, support, and counseling needs of students continuing their higher education at Gümüşhane and Bayburt Universities, as well as their expectations from the individuals and institutions providing support. Qualitative research method was used in the research, and the case study model was employed. The study group of the research consists of 84 university students determined by typical case sampling method, who were enrolled in Gümüşhane and Bayburt Universities during the 2018-2019 academic year. In the research, an interview form developed by the researcher was used as the data collection tool. The obtained data were subjected to content analysis. According to the research results, university students expressed the need for support in areas such as health problems, interpersonal relationships, school, and vocational development. There are also participants who state that they do not need any information or support. Participants acquire information and support from their immediate surroundings, institutions, and written-visual materials. In the context of the results, recommendations have been made for the accumulation of the disciplines of Educational Sciences, Social Work, and Social Policy to be jointly evaluated to meet the information and support needs of higher education students.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Labor Economics |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | June 29, 2024 |
Publication Date | June 30, 2024 |
Submission Date | September 18, 2023 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 6 Issue: 1 |
The journal publishes theoretical and applied articles that make original contributions to the literature in every field of social sciences.
Authors can contribute to the journal with their Turkish and English studies prepared in accordance with our journal's writing rules. Our journal does not charge any fees to authors during the evaluation, preparation and publication of articles.
All legal responsibilities of the articles in the journal belong to the authors.
Kayseri University Journal of Social Sciences is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License. The content on the site can be shared, copied, reproduced and distributed non-commercially, provided that it is published under the terms of the license, but its content cannot be changed.
Please use the article template for your article.