Many studies have been conducted that emphasize the positive aspects of the cooperative learning method. The success of the cooperative learning environment depends on a well-organized learning environment. The most important element of this learning environment is teachers. The success of teachers in cooperative learning practices depends on the education they receive, the school environment, the way the administrator perceives the future, and the positive contributions of the students' parents. It is very important to determine what kind of problems teachers experience while carrying out the collaborative learning process. The qualitative research method was used to determine the problems faced by high school teachers in the cooperative learning process. Phenomenology design, one of the qualitative research designs, was used in the research. The study group of the research consisted of 32 teachers working in the Bornova district of İzmir province. The maximum variation sampling method, one of the purposive sampling methods, was used to determine the study group. As a result of examining the related studies in the literature for data collection, the researcher applied a semi-structured interview form consisting of open-ended questions. 53% (20) of the teachers participating in the study were female and 47% (18) were male. The rate of postgraduate education in teachers is gradually increasing.
As a result of the research, the participants mostly stated that they experienced various problems while applying cooperative learning in their lessons. The teachers, whose opinions we consulted, stated that school principals do not have enough knowledge about cooperative learning, that administrators are reluctant to create a cooperative climate, that teachers have difficulties in creating cooperative learning environments, that parents criticize themselves about cooperative learning activities, that students perceive cooperative learning activities as games, that students perceive activities in the classroom. They stated that they could not establish a connection between the central exams and the central exams and that they had various problems arising from the parents.
İşbirlikli öğrenme yönteminin, olumlu yönlerine vurgu yapılan birçok araştırma yapılmıştır. İşbirlikli öğrenme ortamının başarısı iyi organize edilmiş öğrenme ortamına bağlıdır. Bu öğrenme ortamının en önemli öğesi ise öğretmenlerdir. Öğretmenlerin işbirlikli öğretim uygulamalarında başarılı olmaları aldıkları eğitim, okul ortamı, yöneticinin geleceği algılama biçimi ve öğrenci velilerinin olumlu katkılarına bağlıdır. Öğretmenlerin işbirlikli öğrenme sürecini yürütürken ne tür sorunlar yaşadıklarının tespit edilmesi çok önemlidir. Lise öğretmenlerinin işbirlikli öğrenmen sürecinde karşılaştıkları sorunlar belirlemek amacıyla nitel araştırma yönteminden yararlanılmıştır. Araştırmada nitel araştırma desenlerinden olgu bilim deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu, İzmir ili Bornova ilçesinde görev yapan 32 öğretmen oluşturmaktadır. Çalışma grubunun belirlenmesinde, amaçlı örnekleme yönteminden maksimum çeşitlilik örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Verilerin toplanması amacıyla literatürde yer alan ilgili çalışmaların incelenmesi sonucunda araştırmacı tarafından açık uçlu sorulardan oluşan yarı yapılanmış bir görüşme formu uygulanmıştır. Katılımcıların %53’u (20) kadın, %47’(18) erkektir. Öğretmenlerde lisansüstü eğitim yapma oranı giderek yükselmektedir.
Araştırma sonucunda katılımcıların çoğunlukla işbirlikli öğrenmeyi derslerinde uygularken çeşitli sorunlar yaşadıklarını, öğretmenler okul müdürlerinin işbirlikçi öğrenme konusunda yeterince bilgi sahibi olmadıklarını, yöneticilerin işbirlikçi iklimin oluşmasına ilişkin isteksiz davrandıklarını, öğretmenlerin işbirlikçi öğrenme ortamlarını oluşturmada güçlükler yaşadıklarını, velilerin işbirlikçi öğrenme etkinlikleri konusunda kendilerini eleştirdiklerini, öğrencilerin işbirlikli öğrenme etkinliklerini oyun olarak algıladıklarını, öğrencilerin sınıfta yapılan etkinlikler ile merkezi sınavlar arasında bağ kuramadıkların, velilerden kaynaklanan çeşitli sorunlar yaşadıklarını belirtmişlerdir.
Во многих исследованиях указывается на положительные аспекты метода смешанного обучения. Успех смешанного обучения зависит от хорошо организованной учебной среды. Самыми важными элементами данной среды являются преподаватели. Успех учителей, в соответствии с принципом обучения, зависит от получаемого образования, школьной среды, восприятия руководителем будущего и положительного вклада родителей. Очень важно определить, с какими проблемами сталкиваются учителя в процессе смешанного обучения. С целью выявления проблемы, с которыми сталкиваются учителя старших классов в процессе смешанного обучения, был использован метод качественного исследования. В состав целевой группы вошли 32 учителя, работающие в Борновском районе Измирской провинции. Для сбора данных, на основе соответствующей литературы, была применена полуструктуированная форма интервью, состоящая из открытых вопросов. Группу учителей, участвовавших в исследовании, 53% (20) составляли женщины, 47% (18) - мужчины. В результате исследования участники заявили, что у них были различные проблемы при применении кооперативного обучения на своих уроках, что директора школ не обладали достаточными знаниями о смешанном обучении и что администрация не хотела создавать атмосферу сотрудничества. Было установлено, что учителя испытывают трудности в создании смешанной учебной среды, родители критикуют педагогов за смешанный способ обучения, учащиеся воспринимают смешанный учебный процесс как игру, учащиеся не могут определится между изученным материалом и экзаменами, они сталкиваются с различными проблемами исходящих от родителей.
Ключевые слова: смешанное обучение, образование, учитель, менеджер, самооценка, среда обучения.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2021 |
Submission Date | June 30, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Issue: 51 |