The aim of this study is to investigate the attitudes of pre-school teacher candidates towards the use of virtual museums according to various variables. Beside this purpose, the attitudes of pre-school teacher candidates towards the use of virtual museums were compared in terms of variables.like; gender, grade level, graduated secondary education institution, desire to do postgraduate education, mother's and father's education status.Because of this reason, this is a descriptive causal comparison research. The study group of the research consisted of 197 teacher candidates of Zonguldak Bülent Ecevit University Preschool Education Department in the 2021-2022 academic year. The research was carried out over the study group and sampling was not used. In the study, the data was collected by using the "Attitude Scale Towards the Use of Virtual Museums". To determine the attitudes of pre-school teacher candidates towards the use of virtual museums, frequency (f), percentage (%), arithmetic mean (X̄) and standard deviation (SD) were used. For the causal comparison design, score distributions were examined to determine which statistics would be used to compare the means between groups. It was found that the score distributions didn’t exhibit normal distribution. Therefore, Mann-Whitney U Test was used for the comparison of the averages of the two groups, and the Kruskall Wallis Test was used for the comparison of the averages of more than two groups to determine whether the attitudes of pre-school teacher candidates towards the use of virtual museums differ according to the determined demographic characteristics. As a result, it was found that the pre-school teacher candidates' attitudes towards the use of virtual museums were at a high level. As the variables of gender, grade level, desire to get postgraduate education and father's education level did not create a significant difference in determining attitudes towards virtual museum use; the type of high school that pre-service teachers graduated from and their mother's education level created a significant difference in their attitudes towards the use of virtual museums.
göre incelenmektir. Ayrıca, okul öncesi öğretmen adaylarının sanal müze kullanımına yönelik tutumları; cinsiyete, sınıf düzeyi mezun olunan ortaöğretim kurumu, lisansüstü eğitim yapma isteğine, anne eğitim durumu baba eğitim durumu değişkenleri açısından karşılaştırılmıştır. Bu bakımdan bu araştırma betimsel nitelikli nedensel karşılaştırma araştırmasıdır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2021-2022 eğitim öğretim yılında Zonguldak Bülent Ecevit Üniversitesi Okul Öncesi Öğretmenliği Ana Bilim Dalı’nda öğrenim gören 197 öğretmen adayı oluşturmuştur. Araştırma çalışma grubu üzerinden yürütülmüş olup örneklem alma yoluna gidilmemiştir. Araştırmada veriler “Sanal Müze Kullanımına Yönelik Tutum Ölçeği” kullanılarak toplanmıştır. Araştırmada okul öncesi öğretmen adaylarının sanal müze kullanımına yönelik tutumlarını belirlenmesi için frekans (f), yüzde (%), aritmetik ortalama (X̄)ve standart sapma (SS) kullanılmıştır. Nedensel karşılaştırma deseni için gruplar arası ortalamaların karşılaştırılmasında hangi istatistiklerin kullanacağını belirlemek için puan dağılımları incelenmiştir. Puan dağılımların normal dağılım sergilemediği görülmüştür. Bundan dolayı okul öncesi öğretmen adaylarının sanal müze kullanımına yönelik tutumlarının belirlenen demografik özelliklere göre farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemek için iki grup ortalamalarının karşılaştırılmasında bağımsız gruplar için Mann-Whitney U Testi, ikiden fazla grup ortalamaları karşılaştırılmasında ise Kruskall Wallis Testi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda okul öncesi öğretmen adaylarının sanal müze kullanımına yönelik tutumlarının yüksek düzeyde olduğu belirlenmiştir. Sanal müze kullanımına yönelik tutumların belirlenmesinde cinsiyet, öğrenim görülen sınıf düzeyi, lisansüstü eğitim alma isteği ve baba eğitim düzeyi değişkenleri anlamlı bir farklılık oluşturmazken; öğretmen adaylarının en son mezun oldukları lise türü ve anne eğitim düzeyleri sanal müze kullanımına yönelik tutumlarında anlamlı farklılık oluşturmuştur.
Sanal müze Müze eğitimi Okul öncesi eğitim Virtual museum Museum education Preschool education
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2022 |
Submission Date | November 18, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 10 Issue: 2 |