Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

INVESTIGATION OF THE ATTİTUDES OF PRE-SCHOOL TEACHER CANDİDATES TOWARDS THE USE OF VİRTUAL MUSEUMS ACCORDİNG TO VARİOUS VARİABLES

Yıl 2022, Cilt: 10 Sayı: 2, 159 - 175, 31.12.2022

Öz

The aim of this study is to investigate the attitudes of pre-school teacher candidates towards the use of virtual museums according to various variables. Beside this purpose, the attitudes of pre-school teacher candidates towards the use of virtual museums were compared in terms of variables.like; gender, grade level, graduated secondary education institution, desire to do postgraduate education, mother's and father's education status.Because of this reason, this is a descriptive causal comparison research. The study group of the research consisted of 197 teacher candidates of Zonguldak Bülent Ecevit University Preschool Education Department in the 2021-2022 academic year. The research was carried out over the study group and sampling was not used. In the study, the data was collected by using the "Attitude Scale Towards the Use of Virtual Museums". To determine the attitudes of pre-school teacher candidates towards the use of virtual museums, frequency (f), percentage (%), arithmetic mean (X̄) and standard deviation (SD) were used. For the causal comparison design, score distributions were examined to determine which statistics would be used to compare the means between groups. It was found that the score distributions didn’t exhibit normal distribution. Therefore, Mann-Whitney U Test was used for the comparison of the averages of the two groups, and the Kruskall Wallis Test was used for the comparison of the averages of more than two groups to determine whether the attitudes of pre-school teacher candidates towards the use of virtual museums differ according to the determined demographic characteristics. As a result, it was found that the pre-school teacher candidates' attitudes towards the use of virtual museums were at a high level. As the variables of gender, grade level, desire to get postgraduate education and father's education level did not create a significant difference in determining attitudes towards virtual museum use; the type of high school that pre-service teachers graduated from and their mother's education level created a significant difference in their attitudes towards the use of virtual museums.

Kaynakça

  • Aktın, K. (2017). Okul öncesi dönemde müze eğitimi ile çocukların tarihsel düşünme becerilerinin geliştirilmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(2), 465- 480.
  • Bozpolat, E. (2016). Öğretmen Adaylarının Lisansüstü Eğitime İlişkin Metaforik Algıları . İlköğretim Online Dergisi, 15 (4) , 0-0 . DOI: 10.17051/io.2016.90433
  • Çolak, C. (2006). Sanal Müzeler. M. Akgül, E. Derman, U. Çağlayan, A. Özgit (Ed.), inet-tr’06 - XI. “Türkiye'de İnternet” Konferansı Bildirileri (Ss. 307-312). Ankara: TOBB Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesi.
  • Dilli, R., Dümenci-Bapoğlu S. ve Kesebir- Turgut, G. (2018). Müzede çevre eğitimi kapsamında okulöncesi dönemi çocuklarına yenilenebilir enerji kaynaklarının anlatılması. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 17(66), 421-432.
  • Dinger, K. (2021). Resim-İş Öğretmen Adaylarının Sanal Müze Kullanımına Yönelik Tutumlarının İncelenmesi. (Yüksek lisans tezi), Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Denizli.
  • Doğanlı, A. S. (2019). Sanal müze gezilerinin farklı lise türlerindeki 9. sınıf öğrencilerinin başarısına etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Durmuş, A. (2011). Eğitsel Ara yüz Ajanı Destekli Sanal Bilim ve Teknoloji Müzesinin Öğrencilerin İlgi ve Başarılarına Etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Giebelhausen, M. (2006). The architecture is the museum. New museum theory and practice. (Ed: J. Marstine). Oxford: Blackwell Publishing, pp 42-61.
  • https://icom.museum/wp-content/uploads/2018/07/Museologie_Anglais_BD.pdf (05.11.2021 tarihinde erişilmiştir.)
  • https://kvmgm.ktb.gov.tr/TR-259830/sanal-muzeler.html 29.11.2021 tarihinde erişilmiştir.
  • https://teftis.ktb.gov.tr/TR-14442/muzeler-ic-hizmetler-yonetmeligi.html05.11.2021 tarihinde erişilmiştir.)
  • Huyssen, A. (2006). Bellek Yitiminden Kaçış: Kitle İletişim Aracı Olarak Müze. Müze ve Eleştirel Düşünce. Tarih Sahneleri-Sanat Müzeleri II (Ed: A. Artun) (Çev: R. Akman). İstanbul: İletişim Yayınları, ss.260-289.
  • İlhan, G. O., Tokmak, A. & Aktaş, V. (2021). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Sanal Müze Deneyimleri. Uluslararası Müze Eğitimi Dergisi, 3 (1), 74-93.
  • Karasar, Niyazi (2020); Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Nobel Yayınları.
  • Köksal, O. & Kara, D. N. (2022). Öğretmen Adaylarının Çevrimiçi Öğrenmeye Yönelik Hazır Bulunuşluklarının Değerlendirilmesi. Cumhuriyet Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 46 (1) , 119-122 .
  • Oruç, Z. (2016). New Reality in museum, The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication – TOJDAC, 6(2), 273-290.
  • Özer, D. N. (2007). Sanal Ortamda Müzecilik (Sanal Mimarlık Müzesi). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sanat Tarihi Anabilim Dalı, İstanbul.
  • Peker, N. (2014), Sosyal Bilgiler Dersinde Sanal Müze Kullanımı ve Sosyal Bilgiler Öğretmeni Adaylarının Sanal Müze Kullanımına Yönelik Tutumları. Yüksek Lisans Tezi, Aksaray Üniversitesi.
  • Saraç, Ç. N. (2007). Çoklu Medya, Dijital Koleksiyonlar ve Sanal Müze, 26. Müzeler Haftası Geçmişten Geleceğe Müzecilik I Sempozyum. Ankara 210-214.
  • Shaw, W. (2004). Osmanlı Müzeciliği: Müzeler, Arkeoloji ve Tarihin Görselleştirilmesi. (Çev. E. Soğancılar). (1.Baskı). İstanbul: Sena Ofset.
  • Shu, S. L. and Hsiu, M. H. (2006). Information Retrieval From The World Wide Web: A User-Focused Approach Based on Individual Experience With Search Engines. Computers in Human Behavior. Cilt 22, (1). 503-515.
  • Sungur, T. & Bülbül, H. (2019). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Sanal Müze Uygulamalarına Yönelik Görüşleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19 (2), 652-666.
  • Şimşek, H. (2020). Eğitim sisteminin geleceği buna bağlı… MEB için çözüm önerisi... https://odatv4.com/egitim-sisteminin-gelecegi-buna-bagli-03042025.html, Web adresinden 14 Kasım 2021 tarihinde edinilmiştir.
  • T.C. Kalkınma Bakanlığı Bilgi Toplumu Dairesi. (2013). Bilgi Toplumu Stratejisinin Yenilenmesi Projesi. www.bilgitoplumustratejisi.org. Ankara: T.C. Kalkınma Bakanlığı.
  • Tepecik, A. (2007). Sanal Eğitim ve Sanal Müze. 26. Müzeler Haftası Geçmişten Geleceğe Müzecilik I Sempozyum,
  • Ankara. 233-240, G. (2015). Sosyal bilgiler dersinde bir eğitim aracı olarak sanal müzelerden yararlanma. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın.
  • Tural, A. & Kala, F. (2018). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Müze Eğitimine Yönelik Özyeterlik İnançları. The Journal of Limitless Education and Research , 3 (1) , 108-121 .
  • Turgut, G. (2015). Sosyal bilgiler dersinde bir eğitim aracı olarak sanal müze kullanımı (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın.
  • Uslu, Ö. (2008). İlköğretim İkinci Kademesinde Görsel Sanatlar Derslerinde Müze ile Eğitimin Etkileşimli (İnteraktif) Ortamda Gerçekleştirilmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • WHO. (2020b). Coronavirus disease (COVID-19) outbreak situation. https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019, web adresinden 16 Kasım 2021 tarihinde edinilmiştir.
  • Yeşilbursa, CC Ve Uslu, S . (2014). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Müze Eğitimine Yönelik Öz -Yeterlik İnançları, Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt 5, (16). 410 – 428.
  • Yıldız, S. (2016). Tarih öğretiminde sanal müzelerin kullanılmasının 10.sınıf öğrencilerinin tarih dersine yönelik tutumlarına ve akademik başarılarına etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.

Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Sanal Müze Kullanımına Yönelik Tutumlarının Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi

Yıl 2022, Cilt: 10 Sayı: 2, 159 - 175, 31.12.2022

Öz

göre incelenmektir. Ayrıca, okul öncesi öğretmen adaylarının sanal müze kullanımına yönelik tutumları; cinsiyete, sınıf düzeyi mezun olunan ortaöğretim kurumu, lisansüstü eğitim yapma isteğine, anne eğitim durumu baba eğitim durumu değişkenleri açısından karşılaştırılmıştır. Bu bakımdan bu araştırma betimsel nitelikli nedensel karşılaştırma araştırmasıdır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2021-2022 eğitim öğretim yılında Zonguldak Bülent Ecevit Üniversitesi Okul Öncesi Öğretmenliği Ana Bilim Dalı’nda öğrenim gören 197 öğretmen adayı oluşturmuştur. Araştırma çalışma grubu üzerinden yürütülmüş olup örneklem alma yoluna gidilmemiştir. Araştırmada veriler “Sanal Müze Kullanımına Yönelik Tutum Ölçeği” kullanılarak toplanmıştır. Araştırmada okul öncesi öğretmen adaylarının sanal müze kullanımına yönelik tutumlarını belirlenmesi için frekans (f), yüzde (%), aritmetik ortalama (X̄)ve standart sapma (SS) kullanılmıştır. Nedensel karşılaştırma deseni için gruplar arası ortalamaların karşılaştırılmasında hangi istatistiklerin kullanacağını belirlemek için puan dağılımları incelenmiştir. Puan dağılımların normal dağılım sergilemediği görülmüştür. Bundan dolayı okul öncesi öğretmen adaylarının sanal müze kullanımına yönelik tutumlarının belirlenen demografik özelliklere göre farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemek için iki grup ortalamalarının karşılaştırılmasında bağımsız gruplar için Mann-Whitney U Testi, ikiden fazla grup ortalamaları karşılaştırılmasında ise Kruskall Wallis Testi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda okul öncesi öğretmen adaylarının sanal müze kullanımına yönelik tutumlarının yüksek düzeyde olduğu belirlenmiştir. Sanal müze kullanımına yönelik tutumların belirlenmesinde cinsiyet, öğrenim görülen sınıf düzeyi, lisansüstü eğitim alma isteği ve baba eğitim düzeyi değişkenleri anlamlı bir farklılık oluşturmazken; öğretmen adaylarının en son mezun oldukları lise türü ve anne eğitim düzeyleri sanal müze kullanımına yönelik tutumlarında anlamlı farklılık oluşturmuştur.

Kaynakça

  • Aktın, K. (2017). Okul öncesi dönemde müze eğitimi ile çocukların tarihsel düşünme becerilerinin geliştirilmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(2), 465- 480.
  • Bozpolat, E. (2016). Öğretmen Adaylarının Lisansüstü Eğitime İlişkin Metaforik Algıları . İlköğretim Online Dergisi, 15 (4) , 0-0 . DOI: 10.17051/io.2016.90433
  • Çolak, C. (2006). Sanal Müzeler. M. Akgül, E. Derman, U. Çağlayan, A. Özgit (Ed.), inet-tr’06 - XI. “Türkiye'de İnternet” Konferansı Bildirileri (Ss. 307-312). Ankara: TOBB Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesi.
  • Dilli, R., Dümenci-Bapoğlu S. ve Kesebir- Turgut, G. (2018). Müzede çevre eğitimi kapsamında okulöncesi dönemi çocuklarına yenilenebilir enerji kaynaklarının anlatılması. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 17(66), 421-432.
  • Dinger, K. (2021). Resim-İş Öğretmen Adaylarının Sanal Müze Kullanımına Yönelik Tutumlarının İncelenmesi. (Yüksek lisans tezi), Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Denizli.
  • Doğanlı, A. S. (2019). Sanal müze gezilerinin farklı lise türlerindeki 9. sınıf öğrencilerinin başarısına etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Durmuş, A. (2011). Eğitsel Ara yüz Ajanı Destekli Sanal Bilim ve Teknoloji Müzesinin Öğrencilerin İlgi ve Başarılarına Etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Giebelhausen, M. (2006). The architecture is the museum. New museum theory and practice. (Ed: J. Marstine). Oxford: Blackwell Publishing, pp 42-61.
  • https://icom.museum/wp-content/uploads/2018/07/Museologie_Anglais_BD.pdf (05.11.2021 tarihinde erişilmiştir.)
  • https://kvmgm.ktb.gov.tr/TR-259830/sanal-muzeler.html 29.11.2021 tarihinde erişilmiştir.
  • https://teftis.ktb.gov.tr/TR-14442/muzeler-ic-hizmetler-yonetmeligi.html05.11.2021 tarihinde erişilmiştir.)
  • Huyssen, A. (2006). Bellek Yitiminden Kaçış: Kitle İletişim Aracı Olarak Müze. Müze ve Eleştirel Düşünce. Tarih Sahneleri-Sanat Müzeleri II (Ed: A. Artun) (Çev: R. Akman). İstanbul: İletişim Yayınları, ss.260-289.
  • İlhan, G. O., Tokmak, A. & Aktaş, V. (2021). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Sanal Müze Deneyimleri. Uluslararası Müze Eğitimi Dergisi, 3 (1), 74-93.
  • Karasar, Niyazi (2020); Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Nobel Yayınları.
  • Köksal, O. & Kara, D. N. (2022). Öğretmen Adaylarının Çevrimiçi Öğrenmeye Yönelik Hazır Bulunuşluklarının Değerlendirilmesi. Cumhuriyet Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 46 (1) , 119-122 .
  • Oruç, Z. (2016). New Reality in museum, The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication – TOJDAC, 6(2), 273-290.
  • Özer, D. N. (2007). Sanal Ortamda Müzecilik (Sanal Mimarlık Müzesi). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sanat Tarihi Anabilim Dalı, İstanbul.
  • Peker, N. (2014), Sosyal Bilgiler Dersinde Sanal Müze Kullanımı ve Sosyal Bilgiler Öğretmeni Adaylarının Sanal Müze Kullanımına Yönelik Tutumları. Yüksek Lisans Tezi, Aksaray Üniversitesi.
  • Saraç, Ç. N. (2007). Çoklu Medya, Dijital Koleksiyonlar ve Sanal Müze, 26. Müzeler Haftası Geçmişten Geleceğe Müzecilik I Sempozyum. Ankara 210-214.
  • Shaw, W. (2004). Osmanlı Müzeciliği: Müzeler, Arkeoloji ve Tarihin Görselleştirilmesi. (Çev. E. Soğancılar). (1.Baskı). İstanbul: Sena Ofset.
  • Shu, S. L. and Hsiu, M. H. (2006). Information Retrieval From The World Wide Web: A User-Focused Approach Based on Individual Experience With Search Engines. Computers in Human Behavior. Cilt 22, (1). 503-515.
  • Sungur, T. & Bülbül, H. (2019). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Sanal Müze Uygulamalarına Yönelik Görüşleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19 (2), 652-666.
  • Şimşek, H. (2020). Eğitim sisteminin geleceği buna bağlı… MEB için çözüm önerisi... https://odatv4.com/egitim-sisteminin-gelecegi-buna-bagli-03042025.html, Web adresinden 14 Kasım 2021 tarihinde edinilmiştir.
  • T.C. Kalkınma Bakanlığı Bilgi Toplumu Dairesi. (2013). Bilgi Toplumu Stratejisinin Yenilenmesi Projesi. www.bilgitoplumustratejisi.org. Ankara: T.C. Kalkınma Bakanlığı.
  • Tepecik, A. (2007). Sanal Eğitim ve Sanal Müze. 26. Müzeler Haftası Geçmişten Geleceğe Müzecilik I Sempozyum,
  • Ankara. 233-240, G. (2015). Sosyal bilgiler dersinde bir eğitim aracı olarak sanal müzelerden yararlanma. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın.
  • Tural, A. & Kala, F. (2018). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Müze Eğitimine Yönelik Özyeterlik İnançları. The Journal of Limitless Education and Research , 3 (1) , 108-121 .
  • Turgut, G. (2015). Sosyal bilgiler dersinde bir eğitim aracı olarak sanal müze kullanımı (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın.
  • Uslu, Ö. (2008). İlköğretim İkinci Kademesinde Görsel Sanatlar Derslerinde Müze ile Eğitimin Etkileşimli (İnteraktif) Ortamda Gerçekleştirilmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • WHO. (2020b). Coronavirus disease (COVID-19) outbreak situation. https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019, web adresinden 16 Kasım 2021 tarihinde edinilmiştir.
  • Yeşilbursa, CC Ve Uslu, S . (2014). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Müze Eğitimine Yönelik Öz -Yeterlik İnançları, Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt 5, (16). 410 – 428.
  • Yıldız, S. (2016). Tarih öğretiminde sanal müzelerin kullanılmasının 10.sınıf öğrencilerinin tarih dersine yönelik tutumlarına ve akademik başarılarına etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Cevat Eker 0000-0003-4215-1854

Diren Kılav 0000-0001-8100-4051

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2022
Gönderilme Tarihi 18 Kasım 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 10 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Eker, C., & Kılav, D. (2022). Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Sanal Müze Kullanımına Yönelik Tutumlarının Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi. Karaelmas Eğitim Bilimleri Dergisi, 10(2), 159-175.