BibTex RIS Cite

Usage of Dynamic Geometry Activities in The Process of Forming Area of Quadrilaterals With Seventh Graders

Year 2017, Volume: 18 Issue: 1, 231 - 248, 01.01.2017

Abstract

The aim of the study is the investigation of the contributions of GeoGebra activities to the area of quadrilaterals concepts in seventh grade mathematics curriculum. This study was designed as a case study and participants were selected purposefully. The participants of the study were 40 seventh grade students in a public middle school in Kırşehir. Three dynamic geometry activities were developed by researchers for area of quadrilaterals concept. The work sheets of these activities were constituted data collection tools of the study. Students’ answers in these activities were coded in three categories to investigate their forming area formula processes. According to the results dynamic geometry activities may helpful for students to learn area of quadrilaterals concept. Thus, it is important to consider students’ geometric thinking levels while designing technology based mathematics education

References

  • Aarnes, F. J. ve Knudtzon, S. H. (2003). Conjecture and discovery in geometry: a dialogue between exploring with dynamic geometry software (DGS) and mathematical reasoning”, Matematiska och Systemtekniska Institutionen. http://vxu.se/msi/picme10/f5aj.pdf
  • Altun, M. (2008). İlköğretim ikinci kademe (6, 7 ve 8. sınıflarda) matematik öğretimi (6. Baskı). İstanbul: Aktüel.
  • Aydoğan, A. (2007). The effect of dynamic geometry use together with open-ended explorations in sixth grade students’ performances in polygons and similarity and congruency of polygons. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara, Türkiye.
  • Baltacı, S. ve Yıldız, A. (2015). Matematik öğretmen adaylarının GeoGebra yazılımı yardımıyla analitik geometrideki bir konuyu öğrenme süreçleri, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 16(3), 295-312.
  • Baltacı, S., Yıldız, A. ve Kösa, T. (2015). Analitik geometri öğretiminde GeoGebra yazılımının potansiyeli: Öğretmen adaylarının görüşleri. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 6 (3), 483-505.
  • Baltacı, S., Yıldız, A., Kıymaz, Y. ve Aytekin, C. (2016). Üstün yetenekli öğrencilere yönelik GeoGebra destekli etkinlik hazırlamak için yürütülen tasarım tabanlı araştırma sürecinden yansımalar. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39, 70-90. DOI: http://dx.doi.org/10.21764/efd.12232
  • Baki, A. (2001). Bilişim teknolojisi ışığı altında matematik eğitiminin değerlendirilmesi. Milli http://yayim.MNE.gov.tr/dergiler/149/baki.htm. Eğitim Dergisi, 149 (7), Erişim Adresi
  • Berberoğlu, G. (2004). Education Sector Study; Student Learning Achievement. World Blank Report.
  • Erbas, A. K. ve Aydogan Yenmez, A. (2011). The Effect of Inquiry-Based Explorations in a Dynamic Geometry Environment on Sixth Grade Students’ Achievements in Polygons. Computers & Education, 57(4), 2462-2475, ISSN 0360-1315, 10.1016/j.compedu.2011.07.002.
  • Filiz, M. (2009). GeoGebra ve Cabri Geometri II Dinamik Geometri Yazılımlarının Web Destekli Ortamlarda Kullanılmasının Öğrenci Başarısına Etkisi. Yayımlanmamış Master Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Türkiye.
  • Forsythe, S. (2007). Learning geometry through dynamic geometry software, Mathematics Teaching 202 pp.31-35.
  • Fujita, T. ve Jones, K. (2007). Learners’ understanding of the definitions and hierarchical classification of quadrilaterals: towards a theoretical framing, Research in Mathematics Education, 9(1and2), 3-20. ISSN: 1479-4802; ISBN: 0953849880
  • Hill, J. R., ve Hannafin, M. J. (2001). Teaching and learning in digital environments: the resurgence of resource-based learning. Educational Technology Research and Development, 49(3), 37-52.
  • Hohenwarter, J., Hohenwarter, M., ve Lavicza, Z. (2010). Evaluating difficulty levels of dynamic geometry software tools to enhance teachers' professional development. International Journal for Technology in Mathematics Education, 17(3), 127-134.
  • Huang, H. M. E., ve Witz, K. G. (2013). Children’s Conceptions of Area Measurement and Their Strategies for Solving Area Measurement Problems. Journal of Curriculum and Teaching, 2(1).
  • Kurak, Y. (2009). Dinamik Geometri Yazilimi Kullanımının Öğrencilerin Dönüşüm Geometri Anlama Düzeylerine ve Akademik Başarılarına Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon, Türkiye.
  • Milli Eğitim Bakanlığı, (2009). İlköğretim matematik dersi (6 - 8. sınıflar) öğretim programı. Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı, Ankara.
  • Milli Eğitim Bakanlığı, (2013). Ortaokul matematik dersi (5 - 8. sınıflar) öğretim programı. Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı, Ankara.
  • Özçakır, B. (2013). The effects of mathematics instruction supported by dynamic geometry activities on seventh grade students’ achievement in area of quadrilaterals. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara, Türkiye.
  • Selçik, N. ve Bilgici, G. (2011). The Effects of the GeoGebra Software on Students’ Academic Achievement. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(3), 913-924.
  • Suydam, M. N. (1985). The shape of instruction in geometry. Some highlights from research, Mathematics Teacher, 7, 481-486.
  • Tan Şişman, G. ve Aksu, M. (2009). Yedinci sınıf öğrencilerinin alan ve çevre konularındaki başarıları. İlköğretim Online, 8(1), 243-253.
  • Tapan-Broutin, M. Ş. (2010). Bilgisayar etkileşimli geometri öğretimi. Bursa: Ezgi Kitapevi
  • Tutak, T. ve Birgin, O. (2008). The effects of geometry instruction with dynamic geometry software on the students’ van hiele geometric thinking level. International Educational Technologies Conference.
  • Ubuz, B., Üstün, I. & Erbaş, A. (2009). Effect of Dynamic Geometry Environment on Immediate and Retention Level Achievements of Seventh Grade Students. Eurasian Journal of Educational Research (EJER), (35), 147-164.
  • Yıldız, A. ve Baltacı, S. (2016). Reflections from the analytic geometry courses based on contextual teaching and learning through GeoGebra software. The Online Journal of New Horizons in Education (TOJNED), 6(4), 155-166.
  • Zacharos, K. (2006). Prevailing educational practices for area measurement and students’ failure in measuring areas. The Journal of Mathematical Behavior, 25(3), 224- 239.

ORTAOKUL 7. SINIFTA DÖRTGENLERİN ALAN BAĞINTILARINI OLUŞTURMA SÜRECİNDE DİNAMİK GEOMETRİ YAZILIMLARININ KULLANILMASI

Year 2017, Volume: 18 Issue: 1, 231 - 248, 01.01.2017

Abstract

Bu çalışmada, GeoGebra yazılımı ile hazırlanmış etkinliklerin ortaokul 7. sınıf öğrencilerinin matematik öğretim programında dörtgenlerin alan hesabına ilişkin kazanımların öğretiminde sağlayacağı katkıların incelenmesi amaçlanmıştır. Nitel araştırma yaklaşımlarından durum çalışmasının araştırma modeli olarak kullanıldığı bu çalışmanın çalışma grubu amaçlı örnekleme yöntemi ile belirlenmiştir. Çalışma grubu Kırşehir ilindeki bir ortaokulun 7. sınıfına devam eden 40 öğrenciden oluşmaktadır. Çalışma süresince dörtgenlerde alan hesabıyla ilgili kavramlara yönelik hazırlanmış üç adet etkinlik kullanılmıştır. Bu etkinlikler yapılırken kullanılan çalışma kağıtları araştırmanın veri toplama araçlarını oluşturmaktadır. Bu çalışma kağıtlarındaki öğrenci yanıtları incelenerek öğrencilerin oluşturdukları alan bağıntıları üç kategori altında kodlanmıştır. Oluşturulan alan bağıntıları incelendiğinde, kullanılan etkinliklerin dörtgenlerde alan bağıntısını oluşturmada öğrenmeyi olumlu yönde etkilediği sonucuna ulaşılmıştır. Çalışmanın sonucunda teknoloji destekli etkinliklerle matematik eğitimi gerçekleştirilen etkinliklerin öğrencilerin geometrik düşünme düzeylerinin dikkate alınarak hazırlanması gerektiği önerisinde bulunulmuştur.

References

  • Aarnes, F. J. ve Knudtzon, S. H. (2003). Conjecture and discovery in geometry: a dialogue between exploring with dynamic geometry software (DGS) and mathematical reasoning”, Matematiska och Systemtekniska Institutionen. http://vxu.se/msi/picme10/f5aj.pdf
  • Altun, M. (2008). İlköğretim ikinci kademe (6, 7 ve 8. sınıflarda) matematik öğretimi (6. Baskı). İstanbul: Aktüel.
  • Aydoğan, A. (2007). The effect of dynamic geometry use together with open-ended explorations in sixth grade students’ performances in polygons and similarity and congruency of polygons. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara, Türkiye.
  • Baltacı, S. ve Yıldız, A. (2015). Matematik öğretmen adaylarının GeoGebra yazılımı yardımıyla analitik geometrideki bir konuyu öğrenme süreçleri, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 16(3), 295-312.
  • Baltacı, S., Yıldız, A. ve Kösa, T. (2015). Analitik geometri öğretiminde GeoGebra yazılımının potansiyeli: Öğretmen adaylarının görüşleri. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 6 (3), 483-505.
  • Baltacı, S., Yıldız, A., Kıymaz, Y. ve Aytekin, C. (2016). Üstün yetenekli öğrencilere yönelik GeoGebra destekli etkinlik hazırlamak için yürütülen tasarım tabanlı araştırma sürecinden yansımalar. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39, 70-90. DOI: http://dx.doi.org/10.21764/efd.12232
  • Baki, A. (2001). Bilişim teknolojisi ışığı altında matematik eğitiminin değerlendirilmesi. Milli http://yayim.MNE.gov.tr/dergiler/149/baki.htm. Eğitim Dergisi, 149 (7), Erişim Adresi
  • Berberoğlu, G. (2004). Education Sector Study; Student Learning Achievement. World Blank Report.
  • Erbas, A. K. ve Aydogan Yenmez, A. (2011). The Effect of Inquiry-Based Explorations in a Dynamic Geometry Environment on Sixth Grade Students’ Achievements in Polygons. Computers & Education, 57(4), 2462-2475, ISSN 0360-1315, 10.1016/j.compedu.2011.07.002.
  • Filiz, M. (2009). GeoGebra ve Cabri Geometri II Dinamik Geometri Yazılımlarının Web Destekli Ortamlarda Kullanılmasının Öğrenci Başarısına Etkisi. Yayımlanmamış Master Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Türkiye.
  • Forsythe, S. (2007). Learning geometry through dynamic geometry software, Mathematics Teaching 202 pp.31-35.
  • Fujita, T. ve Jones, K. (2007). Learners’ understanding of the definitions and hierarchical classification of quadrilaterals: towards a theoretical framing, Research in Mathematics Education, 9(1and2), 3-20. ISSN: 1479-4802; ISBN: 0953849880
  • Hill, J. R., ve Hannafin, M. J. (2001). Teaching and learning in digital environments: the resurgence of resource-based learning. Educational Technology Research and Development, 49(3), 37-52.
  • Hohenwarter, J., Hohenwarter, M., ve Lavicza, Z. (2010). Evaluating difficulty levels of dynamic geometry software tools to enhance teachers' professional development. International Journal for Technology in Mathematics Education, 17(3), 127-134.
  • Huang, H. M. E., ve Witz, K. G. (2013). Children’s Conceptions of Area Measurement and Their Strategies for Solving Area Measurement Problems. Journal of Curriculum and Teaching, 2(1).
  • Kurak, Y. (2009). Dinamik Geometri Yazilimi Kullanımının Öğrencilerin Dönüşüm Geometri Anlama Düzeylerine ve Akademik Başarılarına Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon, Türkiye.
  • Milli Eğitim Bakanlığı, (2009). İlköğretim matematik dersi (6 - 8. sınıflar) öğretim programı. Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı, Ankara.
  • Milli Eğitim Bakanlığı, (2013). Ortaokul matematik dersi (5 - 8. sınıflar) öğretim programı. Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı, Ankara.
  • Özçakır, B. (2013). The effects of mathematics instruction supported by dynamic geometry activities on seventh grade students’ achievement in area of quadrilaterals. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara, Türkiye.
  • Selçik, N. ve Bilgici, G. (2011). The Effects of the GeoGebra Software on Students’ Academic Achievement. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(3), 913-924.
  • Suydam, M. N. (1985). The shape of instruction in geometry. Some highlights from research, Mathematics Teacher, 7, 481-486.
  • Tan Şişman, G. ve Aksu, M. (2009). Yedinci sınıf öğrencilerinin alan ve çevre konularındaki başarıları. İlköğretim Online, 8(1), 243-253.
  • Tapan-Broutin, M. Ş. (2010). Bilgisayar etkileşimli geometri öğretimi. Bursa: Ezgi Kitapevi
  • Tutak, T. ve Birgin, O. (2008). The effects of geometry instruction with dynamic geometry software on the students’ van hiele geometric thinking level. International Educational Technologies Conference.
  • Ubuz, B., Üstün, I. & Erbaş, A. (2009). Effect of Dynamic Geometry Environment on Immediate and Retention Level Achievements of Seventh Grade Students. Eurasian Journal of Educational Research (EJER), (35), 147-164.
  • Yıldız, A. ve Baltacı, S. (2016). Reflections from the analytic geometry courses based on contextual teaching and learning through GeoGebra software. The Online Journal of New Horizons in Education (TOJNED), 6(4), 155-166.
  • Zacharos, K. (2006). Prevailing educational practices for area measurement and students’ failure in measuring areas. The Journal of Mathematical Behavior, 25(3), 224- 239.
There are 27 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Bilal Özçakır

Erdinç Çakıroğlu This is me

Publication Date January 1, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 18 Issue: 1

Cite

APA Özçakır, B., & Çakıroğlu, E. (2017). ORTAOKUL 7. SINIFTA DÖRTGENLERİN ALAN BAĞINTILARINI OLUŞTURMA SÜRECİNDE DİNAMİK GEOMETRİ YAZILIMLARININ KULLANILMASI. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 231-248.

2562219122   19121   19116   19117     19118       19119       19120     19124