BibTex RIS Cite

ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÖLÇME DEĞERLENDİRME OKURYAZARLIKLARININ BELİRLENMESİ

Year 2014, Volume: 15 Issue: 2, 175 - 189, 01.05.2014

Abstract

Ölçme-değerlendirme konusu, öğretmenlik yeterlik alanlarının en temel öğelerinden bir tanesidir. Gelişmiş seviyede ölçme-değerlendirme okuryazarlığına sahip olarak yetiştirilen öğretmen adaylarının, okullarda verilen eğitimin kalitesinin artmasına yardımcı olacağı bir gerçektir. Bu araştırmada, farklı bölümlerde öğrenim gören dördüncü sınıf öğretmen adaylarının ölçme-değerlendirme okuryazarlık düzeyleri, ölçme-değerlendirmeye ilişkin düşünce ve tutumları incelenmiştir. Bu amaçla üç farklı ölçek, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi dördüncü sınıfta okuyan 289 öğretmen adayına uygulanmıştır. Betimsel analiz sonuçlarında, öğretmen adaylarının ölçme-değerlendirme okuryazarlık düzeylerinin düşük olduğu ve geliştirilmesi gerektiği ortaya çıkmıştır. Öğretmen adaylarının ölçme-değerlendirmeye yönelik düşünce ve tutumlarının ise daha çok yapılandırmacı yaklaşımda olduğu tespit edilmiştir. Neticede bu çalışma, öğretmen adaylarının ölçme-değerlendirme alanına yönelik bilgi, beceri ve tutumlarının anlaşılmasına katkıda bulunmuştur.

References

  • Birgin, O. (2007). Sınıf öğretmeni adaylarının ölçme-değerlendirme konusundaki okuryazarlık düzeylerinin incelenmesi. XVI. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Tokat.
  • Brown, G. T. L. (2002). Teachers’conceptions of assessment. Unpublished doctoral dissertation, University of Auckland, New Zealand.
  • Brown, G. T. L. (2008). Conceptions of assessment: Understanding what assessment means to teachers and students. NewYork, NY: Nova Science Publishers.
  • Bütüner, S.Ö., Yiğit, N. ve Çimer, S.O. (2010). Ölçme değerlendirme okuryazarlığı envanterinin türkçeye uyarlanması. E-Journal of New World Sciences Academy, 5(3), 792-809.
  • Calveric, S.B. (2010). Elementary Teachers’assessment beliefs and practices. Unpublished doctoral dissertation thesis, Virginia Commonwealth University, Virginia, USA.
  • Campbell, C., & Evans, J.A. (2000). Investigation of preservice teachers’ classroom assessment practices during student teaching. The Journal of Educational Research, 93(6), 350–355.
  • Campbell, C., Murphy, J. A., & Holt, J. K. (2002, October). Psychometric analysis of an assessment literacy instrument: Applicability to preservice teachers. Paper presented at the MidWestern Educational Research Association, Columbus, OH.
  • Chapman, M.L. (2008). Assessment literacy and efficacy: Making valid educational decisions. Unpublished doctoral dissertation, University of Massachusetts Amherst, USA.
  • Çakan, M. (2004). Öğretmenlerin ölçme-değerlendirme uygulamaları ve yeterlik düzeyleri: İlk ve ortaöğretim. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 37: 99–114.
  • DeLuca, C., & Klinger, D.A. (2010): Assessment literacy development: identifying gaps in teacher candidates’learning. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice, 17(4), 419-438.
  • Doğan, C. D. (2011). Öğretmen adaylarının başarıları belirlenirken tercih ettikleri durum belirleme yöntemlerini etkileyen faktörler ve bu yöntemlere ilişkin görüşleri. Yayınlanmamış doktora tezi. Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Erdal, H. (2007). 2005 İlköğretim matematik Programı Ölçme Değerlendirme Kısmının İncelenmesi (Afyonkarahisar İli Örneği). Yayınlanmamış yüksek lisans Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Afyonkarahisar.
  • Gelbal, S. ve Kelecioğlu, H. (2007). Öğretmenlerin ölçme ve değerlendirme yöntemleri hakkındaki yeterlikleri ve karşılaştıkları sorunlar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 135-145.
  • Gül, E. (2012). Öğretmen Adaylarının Ölçme ve Değerlendirme Okuryazarlığı. XXI. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • İnel, D., Türkmen, L. ve Evrekli, E. (2010). Sınıf öğretmeni adaylarının yapılandırmacı yaklaşıma ilişkin görüşlerinin ve tutumlarının incelenmesi: Uşak üniversitesi örneği. Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Buca-İzmir, 9. Ulusal Fen ve Matematik Eğitimi Kongresi.
  • Koh, K.H. (2011): Improving teachers’assessment literacy through professional development, Teaching Education, 22(3), 255-276.
  • Mertler, C. (2003, October). Preservice versus inservice teachers’assessment literacy: does classroom experience make a difference? Paper presented at the annual meeting of the Mid-Western Educational Research Association. Columbus, Ohio.
  • Mertler, C. A., & Campbell, C. S. (2005, April). Measuring teachers’ knowledge and application of classroom assessment concepts: Development of the Assessment Literacy Inventory. Paper presented at the annual meeting of the American Educational Research Association, Montreal, QC, Canada.
  • MEB (2004). İlkogretim Fen ve Teknoloji Dersi (4. & 5. Sınıflar) Ögretim Programı. Ankara: M.E.B.
  • MEB (2006). Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlikleri. Ankara: MEB Yayınları
  • Ogan-Bekiroglu, F. (2009). Assessing assessment: Examination of pre-service teachers’ attitudes towards assessment and factors affecting their attitudes. International Journal of Science Education, 31(1), 1 39.
  • Philippou, G., & Christou, C. (1997). Cypriot and Greek primary teachers’ conceptions about mathematical assessment. Educational Research and Evaluation, 3(2), 140- 159.
  • Pilcher, J.K. (2001, March). The standards and integrating instructional and assessment practices. Paper presented at the 53rd Annual Meeting of the American Association of Colleges for Teacher Education, Dallas, TX.
  • Popham, W. J. (1999). Classroom assessment: What teachers need to know. Boston, MA: Allyn & Bacon.
  • Popham, W. J. (2011). Assessment literacy overlooked: A teacher educator’s confession. The Teacher Educator, 46(4), 265–273.
  • Özdemir, S. M. (2008). Sınıf öğretmeni adaylarının öğretim sürecine ilişkin öz yeterlik inançlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 54, 277-306.
  • Standards for Teacher Competence in Educational Assessment of Students.(1990). Developed by American Federation of Teachers, National Council on Measurement in Education, National Education Association, Buros Institute of Mental (9/10/2013’te alınmıştır) www.unl.edu/buros/bimm/html/article3.html
  • Stanford, P. and Reeves, S. (2005). Assessment that drives instruction. Teaching Exceptional Children, 37(4), 18-22.
  • Stiggins, R. (1997). Student-centered classroom assessment (Second ed.). New Jersey: Prentice Hall.
  • Stiggins, R. (2008). Assessment manifesto: A call for the development of balanced assessment systems. Portland, OR: ETS Assessment Training Institute.
  • Stiggins, R.J., & Conklin, N.F. (1992). In teachers’ hands: Investigating the practices of classroom assessment. Albany: State University of New York Press.
  • Şahin, Ç. ve Karaman, P. (2013). Sınıf öğretmeni adaylarının ölçme ve değerlendirmeye ilişkin inançları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi [Hacettepe University Journal of Education], 28(2), 394-407.
  • Tekkaya C., Cakiroglu, J., & Ozkan, O. (2004). Turkish pre-service science teachers’ understanding of science and their confidence in teaching it. Journal of Education for Teaching, 30(1), 57–66.
  • Vardar, E. (2010). Sixth, seventh and eight grade teachers’ conception of assessment. Unpublished master’s thesis, Middle East Technical University, Ankara, Turkey.
  • Volante, L., & Fazio, X. (2007). E ploring teacher candidates’ assessment literacy: Implications for teacher education reform and professional development. Canadian Journal of Education, 30(3): 749-770.
  • Welsh, M.E., & D‘Agostino, J. (2009). Fostering consistency between standards-based grades and large-scale assessment results. In T.R. Guskey (Ed.), Practical solutions for serious problems in standards-based grading (pp. 75-104). Thousand Oaks, CA.
  • Wiggins, G. (1989). A true test: Toward more authentic and equitable assessment. Phi Delta Kappan, 70, 703–713.
  • Wilson, L. (1994, April). A Theoretical framework linking beliefs with assessment practices in school mathematics: Assessment reforms in search of a theory. Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association, New Orleans, L.A.
  • Xu, Y., & Liu, Y. (2009). Teacher assessment knowledge and practice: A narrative inquiry of a Chinese EFL teachers’ e perience.TESOL Quarterly, 43(3), 493-513.
  • Yapıcı, M. ve C. Demirdelen (2007). İlköğretim 4. sınıf programına ilişkin öğretmen görüşleri. İlköğretim Online, 6(2), 204-212.

Investigating the assessment literacy of teacher candidates

Year 2014, Volume: 15 Issue: 2, 175 - 189, 01.05.2014

Abstract

Assessment topic constitutes one of the most fundamental aspects of teacher competencies. Preparing prospective teachers with high levels of assessment abilities will help enhancing the quality of teaching given in the schools. In this study, the assessment conceptions, attitudes and literacy levels of the senior teacher candidates in different majors were investigated in a descriptive manner. Three different instruments were applied to 289senior teacher candidates at Canakkale Onsekiz Mart University. The results of the descriptive analysis indicated that the senior teacher candidates needed more support to improve their assessment knowledge and abilities.The assessment conceptions and attitudes of the teacher candidates were found to be more close to the constructivist paradigm. The findings of this study shed some light on our understanding of teacher candidates’ knowledge, abilities and attitudes about assessment, which ultimately contribute positively to the efforts spent on bettering the university education given to prospective teachers in assessment domain

References

  • Birgin, O. (2007). Sınıf öğretmeni adaylarının ölçme-değerlendirme konusundaki okuryazarlık düzeylerinin incelenmesi. XVI. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Tokat.
  • Brown, G. T. L. (2002). Teachers’conceptions of assessment. Unpublished doctoral dissertation, University of Auckland, New Zealand.
  • Brown, G. T. L. (2008). Conceptions of assessment: Understanding what assessment means to teachers and students. NewYork, NY: Nova Science Publishers.
  • Bütüner, S.Ö., Yiğit, N. ve Çimer, S.O. (2010). Ölçme değerlendirme okuryazarlığı envanterinin türkçeye uyarlanması. E-Journal of New World Sciences Academy, 5(3), 792-809.
  • Calveric, S.B. (2010). Elementary Teachers’assessment beliefs and practices. Unpublished doctoral dissertation thesis, Virginia Commonwealth University, Virginia, USA.
  • Campbell, C., & Evans, J.A. (2000). Investigation of preservice teachers’ classroom assessment practices during student teaching. The Journal of Educational Research, 93(6), 350–355.
  • Campbell, C., Murphy, J. A., & Holt, J. K. (2002, October). Psychometric analysis of an assessment literacy instrument: Applicability to preservice teachers. Paper presented at the MidWestern Educational Research Association, Columbus, OH.
  • Chapman, M.L. (2008). Assessment literacy and efficacy: Making valid educational decisions. Unpublished doctoral dissertation, University of Massachusetts Amherst, USA.
  • Çakan, M. (2004). Öğretmenlerin ölçme-değerlendirme uygulamaları ve yeterlik düzeyleri: İlk ve ortaöğretim. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 37: 99–114.
  • DeLuca, C., & Klinger, D.A. (2010): Assessment literacy development: identifying gaps in teacher candidates’learning. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice, 17(4), 419-438.
  • Doğan, C. D. (2011). Öğretmen adaylarının başarıları belirlenirken tercih ettikleri durum belirleme yöntemlerini etkileyen faktörler ve bu yöntemlere ilişkin görüşleri. Yayınlanmamış doktora tezi. Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Erdal, H. (2007). 2005 İlköğretim matematik Programı Ölçme Değerlendirme Kısmının İncelenmesi (Afyonkarahisar İli Örneği). Yayınlanmamış yüksek lisans Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Afyonkarahisar.
  • Gelbal, S. ve Kelecioğlu, H. (2007). Öğretmenlerin ölçme ve değerlendirme yöntemleri hakkındaki yeterlikleri ve karşılaştıkları sorunlar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 135-145.
  • Gül, E. (2012). Öğretmen Adaylarının Ölçme ve Değerlendirme Okuryazarlığı. XXI. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • İnel, D., Türkmen, L. ve Evrekli, E. (2010). Sınıf öğretmeni adaylarının yapılandırmacı yaklaşıma ilişkin görüşlerinin ve tutumlarının incelenmesi: Uşak üniversitesi örneği. Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Buca-İzmir, 9. Ulusal Fen ve Matematik Eğitimi Kongresi.
  • Koh, K.H. (2011): Improving teachers’assessment literacy through professional development, Teaching Education, 22(3), 255-276.
  • Mertler, C. (2003, October). Preservice versus inservice teachers’assessment literacy: does classroom experience make a difference? Paper presented at the annual meeting of the Mid-Western Educational Research Association. Columbus, Ohio.
  • Mertler, C. A., & Campbell, C. S. (2005, April). Measuring teachers’ knowledge and application of classroom assessment concepts: Development of the Assessment Literacy Inventory. Paper presented at the annual meeting of the American Educational Research Association, Montreal, QC, Canada.
  • MEB (2004). İlkogretim Fen ve Teknoloji Dersi (4. & 5. Sınıflar) Ögretim Programı. Ankara: M.E.B.
  • MEB (2006). Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlikleri. Ankara: MEB Yayınları
  • Ogan-Bekiroglu, F. (2009). Assessing assessment: Examination of pre-service teachers’ attitudes towards assessment and factors affecting their attitudes. International Journal of Science Education, 31(1), 1 39.
  • Philippou, G., & Christou, C. (1997). Cypriot and Greek primary teachers’ conceptions about mathematical assessment. Educational Research and Evaluation, 3(2), 140- 159.
  • Pilcher, J.K. (2001, March). The standards and integrating instructional and assessment practices. Paper presented at the 53rd Annual Meeting of the American Association of Colleges for Teacher Education, Dallas, TX.
  • Popham, W. J. (1999). Classroom assessment: What teachers need to know. Boston, MA: Allyn & Bacon.
  • Popham, W. J. (2011). Assessment literacy overlooked: A teacher educator’s confession. The Teacher Educator, 46(4), 265–273.
  • Özdemir, S. M. (2008). Sınıf öğretmeni adaylarının öğretim sürecine ilişkin öz yeterlik inançlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 54, 277-306.
  • Standards for Teacher Competence in Educational Assessment of Students.(1990). Developed by American Federation of Teachers, National Council on Measurement in Education, National Education Association, Buros Institute of Mental (9/10/2013’te alınmıştır) www.unl.edu/buros/bimm/html/article3.html
  • Stanford, P. and Reeves, S. (2005). Assessment that drives instruction. Teaching Exceptional Children, 37(4), 18-22.
  • Stiggins, R. (1997). Student-centered classroom assessment (Second ed.). New Jersey: Prentice Hall.
  • Stiggins, R. (2008). Assessment manifesto: A call for the development of balanced assessment systems. Portland, OR: ETS Assessment Training Institute.
  • Stiggins, R.J., & Conklin, N.F. (1992). In teachers’ hands: Investigating the practices of classroom assessment. Albany: State University of New York Press.
  • Şahin, Ç. ve Karaman, P. (2013). Sınıf öğretmeni adaylarının ölçme ve değerlendirmeye ilişkin inançları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi [Hacettepe University Journal of Education], 28(2), 394-407.
  • Tekkaya C., Cakiroglu, J., & Ozkan, O. (2004). Turkish pre-service science teachers’ understanding of science and their confidence in teaching it. Journal of Education for Teaching, 30(1), 57–66.
  • Vardar, E. (2010). Sixth, seventh and eight grade teachers’ conception of assessment. Unpublished master’s thesis, Middle East Technical University, Ankara, Turkey.
  • Volante, L., & Fazio, X. (2007). E ploring teacher candidates’ assessment literacy: Implications for teacher education reform and professional development. Canadian Journal of Education, 30(3): 749-770.
  • Welsh, M.E., & D‘Agostino, J. (2009). Fostering consistency between standards-based grades and large-scale assessment results. In T.R. Guskey (Ed.), Practical solutions for serious problems in standards-based grading (pp. 75-104). Thousand Oaks, CA.
  • Wiggins, G. (1989). A true test: Toward more authentic and equitable assessment. Phi Delta Kappan, 70, 703–713.
  • Wilson, L. (1994, April). A Theoretical framework linking beliefs with assessment practices in school mathematics: Assessment reforms in search of a theory. Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association, New Orleans, L.A.
  • Xu, Y., & Liu, Y. (2009). Teacher assessment knowledge and practice: A narrative inquiry of a Chinese EFL teachers’ e perience.TESOL Quarterly, 43(3), 493-513.
  • Yapıcı, M. ve C. Demirdelen (2007). İlköğretim 4. sınıf programına ilişkin öğretmen görüşleri. İlköğretim Online, 6(2), 204-212.
There are 40 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Pınar Karaman This is me

Çavuş Şahin This is me

Publication Date May 1, 2014
Published in Issue Year 2014 Volume: 15 Issue: 2

Cite

APA Karaman, P., & Şahin, Ç. (2014). ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÖLÇME DEĞERLENDİRME OKURYAZARLIKLARININ BELİRLENMESİ. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(2), 175-189.

2562219122   19121   19116   19117     19118       19119       19120     19124