Fen eğitimi üzerine yapılan çalışmaların büyük kısmının öğrencilerin bilişsel öğrenmeleri üzerine yoğunlaştığı görülmektedir. Özellikle mevcut kavramların yeniden düzenlenmesi süreci olarak tanımlanan kavramsal değişim süreci ile ilgili çalışmalarda da aynı durum söz konusudur. Fakat öğrenme bilişsel anlamda olduğu kadar duyuşsal anlamda da gerçekleşen bir süreçtir. Kavramsal değişim yaklaşımları üzerine yapılan çalışmaların, duyuşsal özellikler arasından genellikle tutum ile ilgilendikleri görülmektedir. Oysa ilgi, kaygı, motivasyon gibi daha pek çok duyuşsal özellik bulunmaktadır. Bu çalışmada kavramsal değişim yaklaşımlarından olan kavramsal değişim metinleri ve pedagojik- analojik modellerin kullanımının, öğrencilerin fizik dersi ile ilgili seçilmiş duyuşsal karakteristiklerine olan etkisini araştırılmıştır. Fizikle ilgili seçilmiş duyuşsal karakteristikler ölçeği ile elde edilen veriler Çift Yönlü ANOVA, Kruskall Wallis Testi, Bağımsız Grup t testi ve Mann Whitney U testi yöntemleriyle incelenmiştir. Uygulama sonrasında, kavramsal değişim yaklaşımlarının kullanıldığı deney gruplarındaki öğrencilerin geleneksel öğretim yaklaşımının kullanıldığı kontrol grubundaki öğrencilere göre, duyuşsal karakteristiklerden biri olan fizik dersine olan ilgi açısından daha olumlu oldukları görülmüştür.
Kavramsal Değişim Yaklaşımı Duyuşsal özellikler Kavramsal değişim metinleri Pedagojik- analojik modeller Animasyonlar
It is seen that most of the studies performed for science education have been centred upon cognitive learning of students. Especially the same situation is also available in the studies considered with the conceptual change process which is called the process of reorganization of existing concepts. However, learning is a process occurring in cognitive sense as much as in affective sense. The studies performed for conceptual change approaches are seen to deal generally with attitude through affective features. Yet, there are many affective features like interest, anxiety and motivation. In this study, the accesses of conceptual change texts through conceptual change approaches and the effects of pedagogical – analogical models on chosen affective characteristics of students related with physics lesson have been researched. The data gained with the scale of selected affective characteristics upon physics is examined by the methods which are Two Way ANOVA, The Kruskall Wallis Test, The Independent Group t Test and Mann Whitney U Test. After the application, it is seen that the students who were used in experimental groups in which conceptual change approaches were used are more positive than the students in control group who learned with traditional teaching approaches in terms of interest in physics
Conceptual change approaches Affective characteristics Conceptual change texts Pedagogical- analogical models Animations
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | May 1, 2010 |
Published in Issue | Year 2010 Volume: 11 Issue: 2 |