Bu araştırmanın amacı ilköğretim okulu öğretmenlerinin müdür desteği algıları ile kolektif sorumluluk düzeyleri arasındaki ilişkiyi incelemek, müdür desteği ile kolektif sorumluluğa ilişkin görüşlerini ortaya çıkarmaktır. Araştırmada, nicel ve nitel araştırma yöntemlerinin beraber yürütüldüğü karma yöntem kullanılmıştır. Araştırmanın nicel örneklemini, basit seçkisiz örnekleme yöntemi ile seçilen 256 öğretmen oluşturmaktadır. Nitel çalışma grubunu maksimum çeşitlilik yöntemine göre belirlenen 19 öğretmen oluşturmuştur. Araştırmanın nicel bulguları, okul müdürlerinin öğretmenleri destekledikleri, okul müdürlerinin araçsal desteği diğer destek türlerine göre daha fazla sağladıkları, öğretmenlerin kolektif sorumluluk düzeylerinin yüksek olduğunu göstermektedir. Ayrıca okul müdürlerinin duygusal, öğretimsel ve araçsal destekleyici davranışları ile öğretmenlerin kolektif sorumluluk düzeyleri arasında pozitif ve anlamlı ilişkiler olduğu; okul müdürünün öğretimsel desteğinin öğretmenlerin kolektif sorumluluğunu yordadığı görülmüştür. Araştırmanın nitel bulgularının, nicel bulgularla örtüştüğü ve nicel bulguları destekleyici nitelikte olduğu görülmüştür.
The goal of this research is to examine the relationship between the perceptions about the school principal support and the levels of collective responsibility of primary school teachers, and to reveal their views on collective responsibility and principal support. The mixed method was used in the study, which combines the quantitative and qualitative research methods. The quantitative sample of the study consists of 256 teachers selected by the simple random sampling. Qualitative sample of the study consists of 19 teachers selected according to the maximum diversity method. The quantitative findings of the study show that school principals actually support the teachers, principals provide instrumental support more than other types of support, and that teachers have a high level of collective responsibility. In addition, it was revealed that there are a positive and statistically significant relationships between the emotional, instructional and instrumental supportive behaviors of school principals and the collective responsibility levels of teachers. It was observed that the principals' educational support predicted the collective responsibility of the teachers. It was observed that the qualitative findings of the study coincided with the quantitative findings and supported them.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | August 30, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 22 Issue: 2 |