This research is to unveil Turkish students’ opinions on PISA and questions in reading literacy domain. To this end, case study design, one of qualitative research methods, was employed. The data were collected through an interview form and interviews were conducted with 20 students who participated in PISA. Content analysis of the data was made. The majority of the students thought that their performance in PISA was good. Students were also found to have difficulty in mathematical literacy domain the most, followed by science literacy. They had problems in reading comprehension-oriented paragraph questions and reported that the texts in those questions were quite long and, therefore, time-consuming. It was revealed that students could answer the questions with figures, tables and visuals more easily and considered themselves more competent in visual reading. Students reported that questions in PISA reading literacy domain require logical reasoning towards reading comprehension and added that the subjects addressed in language courses emerged as questions in PISA reading domain. Yet, according to the students, question types and their cognitive processes vary. All the students participating in the research found it positive that the exam was administered online. Almost all students preferred to take the exams via computer.
Araştırmada, Türk öğrencilerin PISA uygulamasına ve okuma becerisi alanı sorularına yönelik görüşlerini belirlemek amaçlanmıştır. Bunun için araştırma nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışmasına göre yürütülmüştür. Veri toplama aracı olarak görüşme formu hazırlanmış ve PISA uygulamasına katılan 20 öğrenci ile görüşmeler yapılmıştır. Elde edilen veriler içerik analizine göre çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda öğrencilerin çoğunun sınav performanslarının iyi olduğunu düşündükleri belirlenmiştir. Öğrencilerin PISA’da en çok matematik, ardından fen okuryazarlığı alanlarında zorlandıkları belirlenmiştir. Öğrenciler; okuma becerileri alanındaki okuduğunu anlamaya yönelik paragraf sorularını çözmekte zorlanmış, bu sorulardaki metinlerin oldukça uzun olduğunu ve buna bağlı olarak bu soruların zaman alıcı olduğunu belirtmişlerdir. Bunun yanında öğrencilerin şekil, tablo veya görsel bulunan soruları daha kolay cevaplayabildikleri, görsel okuma alanında kendilerini yeterli hissettikleri belirlenmiştir. Öğrencilere göre PISA okuma alanındaki soruların okuduğunu anlama yönelik akıl yürütmeye dayalı mantık gerektirdiğini belirtmişlerdir. Öğrenciler dil dersinde işlenen konuların PISA’da okuma alanında soru olarak karşılarına çıktıklarını belirtmişlerdir. Ancak öğrencilere göre soruların türleri, bilişsel süreçleri farklılaşmaktadır. Araştırmaya katılan bütün öğrenciler sınavın bilgisayar üzerinden gerçekleşmesini olumlu bulmuşlardır. Öğrencilerin tamamına yakını bilgisayar aygıtı üzerinden sınavlara katılmayı tercih etmişlerdir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 24 Issue: 2 |