Bu araştırmanın amacı ilkokul 3. sınıf öğrencilerinin günlük yaşam durumlarında karar verme becerilerinin değerlendirilmesine yönelik geçerli ve güvenilir bir ölçme aracının geliştirilmesidir. Görüşme formu ve dereceli puanlama anahtarının hazırlanma sürecinde alan yazın taranmış, ölçme ve değerlendirme uzmanı ile iki oturumluk toplantı yapılmış ve uzman görüşlerine başvurulmuştur. Taslak form, araştırmacı tarafından 80 öğrenciyle bireysel görüşme yapılarak uygulanmış ve öğrenci cevapları dereceli puanlama anahtarı kullanılarak üç değerlendirici tarafından değerlendirilmiştir. Ölçme aracının geçerliliği, kapsam geçerlilik indeksi ve açımlayıcı faktör analizi; güvenirliği ise Pearson Momentler Çarpım Korelasyon Katsayısı ve Kendal’s W uyum katsayısı ile incelenmiştir. Yapılan analizler sonucunda, ölçme aracının kapsam geçerliğini sağladığı; ölçme aracının tek boyutlu olduğu; puanlayıcılar arasında yüksek düzeyde uyum olduğu ortaya çıkmıştır. Bu araştırmanın sonucunda ilkokul 3. sınıf öğrencilerinin karar verme becerilerinin incelenmesine yönelik, 6 soruyu içeren görüşme formu ve 6 değerlendirme kriteri ve 4 değerlendirme düzeyini içeren bir ölçme aracı geliştirilmiştir.
The aim of this research is to develop a valid and reliable measurement tool for the evaluation of the decision-making skills of primary school 3rd grade students in their daily life situations. During the preparation process of the interview form and rubric, the literature was scanned, a two-session meeting was held with the assessment and evaluation specialist, and expert opinions were sought. The draft form was applied by the researcher through individual interviews with 80 students, and the answers of the students were evaluated by three evaluators using rubric. Validity of the measurement tool, content validity index and exploratory factor analysis; its reliability was examined with Pearson Product Moments Correlation Coefficient and Kendal's W coefficient of agreement. As a result of the analyzes made, it was determined that the measurement tool provided content validity; the measurement tool is one-dimensional; It was found that there was a high level of agreement between the raters. As a result of this research, an interview form containing 6 questions and a measurement tool containing 6 evaluation criteria and 4 evaluation levels were developed to examine the decision-making skills of primary school 3rd grade students.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 25 Issue: 1 |