Research Article
BibTex RIS Cite

Evaluation of Usage Level of Current Issues in The Textbooks of Social Studies

Year 2019, , 599 - 610, 15.03.2019
https://doi.org/10.24106/kefdergi.2609

Abstract

The object of this research is to determine the
inclusion of current issues in textbooks of social studies.
For
this purpose, a total of 9 (5th - 6th and 7th grade) social studies textbooks
were examined.
In the research,
document review method was used among the qualitative research methods.
Textbooks were used as document.
After the level of giving the current
topics in the textbooks was determined, evaluations were made on these obtained
data.As a result, it has been found that the current topics are not evenly
distributed in the units.This leads to the need for regulations that provide
more up-to-date information in social studies textbooks to ensure that students
are sensitive to current events.

References

  • Akdağ, H., Oğuz, R., Tatar, O. ve Subaşı, Y. (2014). Ortaokul sosyal bilgiler ders kitaplarının güncel olaylar bağlamında öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(2), 49-65.
  • Akengin, H. ve İbrahimoğlu, Z. (2010). Sosyal Bilgiler dersinde karikatür kullanımının öğrencilerin akademik başarısı-na ve derse ilişkin görüşlerine etkisi. OMÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(2), 1-20.
  • Arın, D., Deveci, H. (2008). Sosyal bilgiler dersinde güncel olayların kullanımının öğrenci başarısına ve hatırda tutma düzeyine etkisi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 7(26), 170-185.
  • Balcı, A. (2007). Sosyal Bilimlerde Araştırma, Yöntem, Teknik ve İlkeler. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Bayır, Ö. G. (2010). Sosyal bilgiler dersinde güncel olaylardan yararlanmanın öğrencilerin eleştirel düşünme becerilerine etkisi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Binbaşıoğlu, C. (2004). Eğitimde Günlük Olaylar ve Eğitimi. Çağdaş Eğitim Dergisi, (315), 14-16.
  • Deveci, H. (2007). Sosyal Bilgiler dersinde güncel olayların öğretimine ilişkin öğretmen görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(1), 417-451.
  • Deveci, H. ,Arın, D. (2008). Sosyal bilgiler dersinde güncel olayların kullanımının öğrenci başarısına ve hatırda tutma düzeyine etkisi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 7(26), 170-185.
  • Dinç, A. , Acun, A. (2017). Sosyal bilgiler dersinde ekonomi ve sürdürülebilir kalkınma ile ilgili konuların öğretiminde güncel olayların kullanımına ilişkin öğretmen görüşleri. PAU Eğitim Fakültesi Dergisi (41), 29-46.
  • Erden, M. (Tarihsiz). Sosyal Bilgiler Öğretimi, Alkım Yayınları, Ankara.
  • Eryılmaz, Ö., Köse, T.Ç. (2017). Sosyal bilgiler dersinde güncel olay kullanımının öğrencilerin sosyal problemlere du-yarlılıklarına etkisi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 16(62), 985-1000.
  • Evirgen, Ö.F. (2016). İlköğretim Sosyal Bilgiler Ders Kitabı 7, Ekoyay Yayıncılık, Ankara.
  • Gedik, H. D. (2008). Sosyal bilgiler ders kitaplarında güncel konular. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 12 (1), 117-134.
  • Gedik, H. D. (2010). Güncel olayların ilköğretim sosyal bilgiler derslerinde kullanımı ve öğrenci görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 97-118.
  • Kabapınar, F. (2003). Kavram yanılgılarının ölçülmesinde kullanılabilecek bir ölçeğin bilgi kavrama düzeyini ölçmeyi amaçlayan ölçekten farklılıkları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 230, 40-47.
  • Karabıyık, E. Ü. (2014). İlköğretim Sosyal Bilgiler Ders Kitabı 7, Evren Yayıncılık, Ankara
  • Karabıyık, E.Ü. (2014). İlköğretim Sosyal Bilgiler Ders Kitabı 6, Evren Yayıncılık, Ankara.
  • Karabıyık, E.Ü. (2015). İlköğretim Sosyal Bilgiler Ders Kitabı 5, Evren Yayıncılık, Ankara.
  • Kaltsounis, T. (1987). Teaching Social Studies İn The Elementary School: The Basics For Citizenship. (2nd ed.) New Jersey: Prentice Hall. Kornblum, W. & Julian, J. (1991). Social problems. (Seventh Edition). New Jersey: Prantice Hall.
  • Komisyon (2015). İlköğretim Sosyal Bilgiler Ders Kitabı 6, MEB Yayınları, Ankara.
  • Komisyon (2016). İlköğretim Sosyal Bilgiler Ders Kitabı 7, Korza Yayıncılık, Ankara.
  • Memişoğlu, H., Güçin, G. (2017). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin görüşlerine göre güncel konuların öğretimi. International Journal Of Social Sciences and Education Research, 3(4), 1274-1295.
  • Michealis, J. U. & Garcia, J. (1996). Social Studies For Children: A Guide To Basic Instruction. (11th ed.). Boston: Allyn and Bacon. Oaks, London: Sage Publications.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis (2nd ed.). Thousand Oaks, London: Sage Publica-tions.
  • Nas, R. (2000). Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi, Ezgi Kitabevi Yayınları, Bursa.
  • Özensoy, A. U. ,Aynacı, C. (2016). İlköğretim Sosyal Bilgiler Ders Kitabı 5, Berkay Yayıncılık, Ankara.
  • Özensoy, A.U. (2014). İlköğretim Sosyal Bilgiler Ders Kitabı 5, Harf Yayıncılık, Ankara.
  • Smith, D. O. (1963). Current Events in The Intermediate Grades of a Modern Elementary School, (MS Thesis, Kean University). New Jersey.
  • Şimşek, N. (2017). Güncel Olaylarla Sosyal Bilgiler Öğretimi. Ramazan Sever, Mesut Aydın, Erol Koçoğlu (Ed.), Alternatif Yaklaşımlarla Sosyal Bilgiler Eğitimi. Pegem Yayınları, Ankara.
  • Tavşancıl, E. ve Aslan, E. (2001). Sözel, Yazılı ve Diğer Materyaller için İçerik Analizi ve Uygulama Örnekleri. Epsilon Yayınevi, İstanbul.
  • Tekten, Z. (2015). İlköğretim Sosyal Bilgiler Ders Kitabı 6, Yakınçağ Yayınları, Ankara. Ünlüer, G. (2008). Sosyal bilgiler dersinde gazete kullanımının öğrencilerin akademik başarılarına ve tutumlarına etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Wilson, L. (2002). Reading to Live. Heineman, Partsmouth, NH USA. Yıldırım, A. ve Şimşek H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayıncılık, Ankara.

Sosyal Bilgiler Ders Kitaplarında Güncel Konulara Yer Verilme Durumunun İncelenmesi

Year 2019, , 599 - 610, 15.03.2019
https://doi.org/10.24106/kefdergi.2609

Abstract

Bu
araştırmanın amacı, Sosyal Bilgiler ders kitaplarında güncel konulara yer
verilme durumunu tespit etmektir. Bu amaçla toplam 9 adet (5. - 6.  ve 7. sınıf) Sosyal bilgiler ders kitabı
incelenmiştir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman inceleme
kullanılmıştır. Doküman olarak ders kitaplarından yararlanılmıştır. Ders
kitaplarında güncel konulara yer verilme düzeyi tespit edildikten sonra, elde
edilen bu veriler ışığında değerlendirmeler yapılmıştır. Bulgular sonucunda,
güncel konuların ünitelerde eşit şekilde dağılımının olmadığı tespit
edilmiştir. Bu durum, öğrencilerin güncel olaylara karşı duyarlı olmalarını
sağlamak amacıyla sosyal bilgiler ders kitaplarında daha fazla güncel olaya yer
veren düzenlemelerin gerekliliği ortaya çıkarmaktadır.

References

  • Akdağ, H., Oğuz, R., Tatar, O. ve Subaşı, Y. (2014). Ortaokul sosyal bilgiler ders kitaplarının güncel olaylar bağlamında öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(2), 49-65.
  • Akengin, H. ve İbrahimoğlu, Z. (2010). Sosyal Bilgiler dersinde karikatür kullanımının öğrencilerin akademik başarısı-na ve derse ilişkin görüşlerine etkisi. OMÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(2), 1-20.
  • Arın, D., Deveci, H. (2008). Sosyal bilgiler dersinde güncel olayların kullanımının öğrenci başarısına ve hatırda tutma düzeyine etkisi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 7(26), 170-185.
  • Balcı, A. (2007). Sosyal Bilimlerde Araştırma, Yöntem, Teknik ve İlkeler. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Bayır, Ö. G. (2010). Sosyal bilgiler dersinde güncel olaylardan yararlanmanın öğrencilerin eleştirel düşünme becerilerine etkisi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Binbaşıoğlu, C. (2004). Eğitimde Günlük Olaylar ve Eğitimi. Çağdaş Eğitim Dergisi, (315), 14-16.
  • Deveci, H. (2007). Sosyal Bilgiler dersinde güncel olayların öğretimine ilişkin öğretmen görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(1), 417-451.
  • Deveci, H. ,Arın, D. (2008). Sosyal bilgiler dersinde güncel olayların kullanımının öğrenci başarısına ve hatırda tutma düzeyine etkisi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 7(26), 170-185.
  • Dinç, A. , Acun, A. (2017). Sosyal bilgiler dersinde ekonomi ve sürdürülebilir kalkınma ile ilgili konuların öğretiminde güncel olayların kullanımına ilişkin öğretmen görüşleri. PAU Eğitim Fakültesi Dergisi (41), 29-46.
  • Erden, M. (Tarihsiz). Sosyal Bilgiler Öğretimi, Alkım Yayınları, Ankara.
  • Eryılmaz, Ö., Köse, T.Ç. (2017). Sosyal bilgiler dersinde güncel olay kullanımının öğrencilerin sosyal problemlere du-yarlılıklarına etkisi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 16(62), 985-1000.
  • Evirgen, Ö.F. (2016). İlköğretim Sosyal Bilgiler Ders Kitabı 7, Ekoyay Yayıncılık, Ankara.
  • Gedik, H. D. (2008). Sosyal bilgiler ders kitaplarında güncel konular. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 12 (1), 117-134.
  • Gedik, H. D. (2010). Güncel olayların ilköğretim sosyal bilgiler derslerinde kullanımı ve öğrenci görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 97-118.
  • Kabapınar, F. (2003). Kavram yanılgılarının ölçülmesinde kullanılabilecek bir ölçeğin bilgi kavrama düzeyini ölçmeyi amaçlayan ölçekten farklılıkları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 230, 40-47.
  • Karabıyık, E. Ü. (2014). İlköğretim Sosyal Bilgiler Ders Kitabı 7, Evren Yayıncılık, Ankara
  • Karabıyık, E.Ü. (2014). İlköğretim Sosyal Bilgiler Ders Kitabı 6, Evren Yayıncılık, Ankara.
  • Karabıyık, E.Ü. (2015). İlköğretim Sosyal Bilgiler Ders Kitabı 5, Evren Yayıncılık, Ankara.
  • Kaltsounis, T. (1987). Teaching Social Studies İn The Elementary School: The Basics For Citizenship. (2nd ed.) New Jersey: Prentice Hall. Kornblum, W. & Julian, J. (1991). Social problems. (Seventh Edition). New Jersey: Prantice Hall.
  • Komisyon (2015). İlköğretim Sosyal Bilgiler Ders Kitabı 6, MEB Yayınları, Ankara.
  • Komisyon (2016). İlköğretim Sosyal Bilgiler Ders Kitabı 7, Korza Yayıncılık, Ankara.
  • Memişoğlu, H., Güçin, G. (2017). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin görüşlerine göre güncel konuların öğretimi. International Journal Of Social Sciences and Education Research, 3(4), 1274-1295.
  • Michealis, J. U. & Garcia, J. (1996). Social Studies For Children: A Guide To Basic Instruction. (11th ed.). Boston: Allyn and Bacon. Oaks, London: Sage Publications.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis (2nd ed.). Thousand Oaks, London: Sage Publica-tions.
  • Nas, R. (2000). Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi, Ezgi Kitabevi Yayınları, Bursa.
  • Özensoy, A. U. ,Aynacı, C. (2016). İlköğretim Sosyal Bilgiler Ders Kitabı 5, Berkay Yayıncılık, Ankara.
  • Özensoy, A.U. (2014). İlköğretim Sosyal Bilgiler Ders Kitabı 5, Harf Yayıncılık, Ankara.
  • Smith, D. O. (1963). Current Events in The Intermediate Grades of a Modern Elementary School, (MS Thesis, Kean University). New Jersey.
  • Şimşek, N. (2017). Güncel Olaylarla Sosyal Bilgiler Öğretimi. Ramazan Sever, Mesut Aydın, Erol Koçoğlu (Ed.), Alternatif Yaklaşımlarla Sosyal Bilgiler Eğitimi. Pegem Yayınları, Ankara.
  • Tavşancıl, E. ve Aslan, E. (2001). Sözel, Yazılı ve Diğer Materyaller için İçerik Analizi ve Uygulama Örnekleri. Epsilon Yayınevi, İstanbul.
  • Tekten, Z. (2015). İlköğretim Sosyal Bilgiler Ders Kitabı 6, Yakınçağ Yayınları, Ankara. Ünlüer, G. (2008). Sosyal bilgiler dersinde gazete kullanımının öğrencilerin akademik başarılarına ve tutumlarına etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Wilson, L. (2002). Reading to Live. Heineman, Partsmouth, NH USA. Yıldırım, A. ve Şimşek H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayıncılık, Ankara.
There are 32 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Review Article
Authors

Ayşe Taşkın 0000-0002-6910-871X

Hatice Memişoğlu 0000-0003-3987-8454

Publication Date March 15, 2019
Acceptance Date May 4, 2018
Published in Issue Year 2019

Cite

APA Taşkın, A., & Memişoğlu, H. (2019). Sosyal Bilgiler Ders Kitaplarında Güncel Konulara Yer Verilme Durumunun İncelenmesi. Kastamonu Education Journal, 27(2), 599-610. https://doi.org/10.24106/kefdergi.2609

10037