The purpose of this study is to investigate how school principals follow a decision-making process in order to solve the problems they face in school management and what values they take into account in this process. In the study, it is aimed to make a school prin-cipal classification specific to Turkish culture in the context of “Value-Based Congruence Theory”. The research is modeled with the phenomenology pattern, which is one of the qualitative research methods. The study group consists of 13 school principals working in the Tokat city center. The data were collected by a semi-structured interview form developed by the researchers. As a result, school principals prioritize values of respect, justice and open communication in their professional lives. School principals experience various problems both academically and bureaucratically. School principals pay attention to communicate and use a fair approach to solving problems. In the solution of the problem, it was observed that the participants did not use systematic and scientific approaches in the first place. It is concluded that the values of school principals have an impact on the process of perceiving and solving problems. These values are that will support a people-oriented approach, mutual understanding, good human relations, and a positive school culture within the school. In the study, school principals are divided into four types as a communicator, ethical, innovative and disciplined according to their value characteristics in the Turkish context.
Bu çalışmanın amacı okul müdürlerinin okul yönetiminde karşılaştıkları sorunların çözümüne yönelik nasıl bir karar verme süreci izlediklerini, problemleri algılama ve çözme sürecinde dikkate aldıkları değerlerin neler olduğunu araştırmaktır. Çalışmada ayrıca, Değer Temelli Uyum Teorisi bağlamında Türk kültürüne özgü bir okul müdürü sınıflamasının yapılması amaçlanmıştır. Araştırma nitel araştırma yöntemlerinden olgubilim deseniyle modellenmiştir. Çalışma grubunu Tokat il merkezinde görev yapmakta olan 13 okul müdürü oluşturmaktadır. Veriler araştırmacılar tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır. Ulaşılan sonuçlara göre, okul müdürleri mesleki hayatlarında saygı, adalet, açık iletişim değerlerini ön planda tutmaktadır. Okul müdürlerinin, okulda akademik ve bürokratik çeşitli sorunlar yaşadığı ve bu sorunların çözümünde iletişim kurmaya ve adil yaklaşıma özen göster-dikleri belirlenmiştir. Katılımcıların problem çözümünde öncelikli olarak sistemli ve bilimsel yaklaşımlar kullanmadıkları görülmüştür. Araştırmada, okul müdürlerinin sahip oldukları değerlerin problemleri algılama ve çözme sürecinde etkisinin olduğu sonucuna varılmıştır. Bu değerler okul içinde insan odaklı bir yaklaşımı, karşılıklı anlayışı, iyi insan ilişkilerini ve olumlu bir okul kültürünü destekleyecek değerlerdir. Çalışmada değer özelliklerine göre Türk kültürüne özgü olarak; iletişimci, etik, yenilikçi ve disiplin temelli olmak üzere dört tip okul müdürü ortaya çıkmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | March 20, 2020 |
Acceptance Date | February 4, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 |