This study aims to identify the perceptions of 8th-grade students related to the multiple intelligence fields and field-specific problem solving skills included in the Elementary Math Curriculum (EMC), to examine the variation in perceptions of multiple intelligence and field-specific problem solving skills included in the EMC brought by gender, and to establish the relationship between these perceptions and skills in the 8th graders in central Sivas. The sample of the study comprised 656 8th graders selected using a simple random sampling method. The study adopts a correlational survey design, which is a quantitative research method, and data for the study was collected using “Multiple Intelligences Inventory”, adapted for Turkish by Oral (2001), the “Problem Solving Skills Test” developed by the researchers. The collected data was analyzed using the SPSS 18, Jmetrik 4.0 and Lisrel 8.8 software packages. The 8th grade students were found to have the highest level of perceived intelligence in the logical-mathematical field, followed by interpersonal and visual-spatial fields. The lowest level of perceived intelligence among the students was found to be in the musical-rhythmic field. The students’ perceptions of multiple intelligence fields and field-specific problem solving skills included in the EMC varied between genders. The field-specific problem solving skills included in the EMC were found to have positive and moderate relationships with the verbal-linguistic, logical-mathematical and visual-spatial intelligence fields and a negative and moderate relationship with the musical-rhythmic field. Together, the multiple intelligence fields explain 44 percent of the total variance in the field-specific problem solving skills included in the EMC. Logical-mathematical intelligence was found to be a moderate and positive significant predictor for problem solving skills, while musical-rhythmic intelligence was found to be a weak and negative significant predictor.
Bu araştırmanın amacı; Sivas il merkezindeki ortaokul 8.sınıf öğrencilerinin çoklu zekâ alanlarına ilişkin algılarını ve İlköğretim Matematik Dersi Öğretim Programı (İMDÖP)’nda yer alan alana özgü problem çözme becerilerini belirlemek, çoklu zekâ alanlarına ilişkin algılarını ve İMDÖP’te yer alan alana özgü problem çözme becerilerini cinsiyet değişkeni açısından incelemek; ayrıca bu algı ve beceri arasındaki ilişkiyi tespit etmektir. Araştırmanın örneklemi, basit seçkisiz örnekleme yöntemi ile seçilmiş olan 656 ortaokul 8. sınıf öğrencisinden oluşmaktadır. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmada veriler Oral (2001) tarafından Türkçe’ye uyarlama çalışması yapılan “Çoklu Zekâ Envanteri” ve araştırmacı tarafından geliştirilen “Problem Çözme Beceri Testi” ile toplanmıştır. Verilerin analizinde SPSS 18, Jmetrik 4.0 ve Lisrel 8.8 paket programları kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, ortaokul 8. sınıf öğrencilerinin algılarına göre en yüksek olduğunu düşündükleri zekâ alanı mantıksal-matematiksel zekâ alanıdır. Bu zekâ alanını kişilerarası ve görsel-uzamsal zekâ alanı izlemektedir. En düşük olduğunu düşündükleri zekâ alanı müziksel-ritmik zekâ olarak bulunmuştur. Öğrencilerin İMDÖP’te yer alan alana özgü problem çözme becerileri ve çoklu zekâ alanlarına ilişkin algıları cinsiyete göre farklılık göstermektedir. Öğrencilerin İMDÖP’te yer alan alana özgü problem çözme becerileri ile sözel-dilsel, mantıksal-matematiksel ve görsel-uzamsal zekâ alanlarına ilişkin algıları arasında pozitif yönlü ve orta düzeyde; müziksel-ritmik zekâ alanına ilişkin algıları arasında negatif yönlü ve orta düzeyde ilişki bulunmuştur. Çoklu zekâ alanları birlikte, İMDÖP’te yer alan alana özgü problem çözme becerisindeki toplam varyansın %44’ünü açıklamaktadır. Problem çözme becerisi için; mantıksal-matematiksel zekâ orta düzeyde ve pozitif anlamlı yordayıcı, müziksel-ritmik zekâ düşük düzeyde ve negatif anlamlı yordayıcı olarak bulunmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | March 20, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 |