Research Article
BibTex RIS Cite

Bir Bilimsel Gezi Sonrası 7. Sınıf Öğrencilerinin Evsel Atıklar ve Geri Dönüşüme Yönelik Deneyimlerinin İncelenmesi

Year 2022, , 297 - 311, 29.04.2022
https://doi.org/10.24106/kefdergi.768983

Abstract

Araştırmada Fen bilimleri dersi öğretim programı içerisinde yer alan evsel atıklar ve geri dönüşüm konusunun informal öğrenme ortamları ile işlenmesinin ortaokul öğrencilerinin öğrenmeleri üzerine etkisini incelemek amaçlanmaktadır. Araştırmada nitel araştırma desenleri arasında gösterilen Fenomoloji (Olgu bilim) deneysel deseni tercih edilmiştir. Fenomoloji deseninde canlılarla ilgili olay, deneyim ve kavramlar detaylı olarak incelenir. Araştırmanın çalışma grubunu 2019-2020 eğitim öğretim yılı bahar döneminde Aksaray il merkezindeki bir devlet okulunda öğrenim gören 14 ortaokul öğrencisi oluşturmaktadır. Veri toplama aracı araştırmacı tarafından geliştirilen gezi görüş formu ve yarı yapılandırılmış görüşme soruları ön test ve son test olarak kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen veriler içerik ve betimsel analiz yöntemleriyle çözümlenmiştir. Öğrenci cevaplarına yönelik kod, kategori, tema ve alt temalar oluşturulmuştur. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre; öğrenciler geri dönüşümün kolaylıkla yapılan basit bir süreç olmadığını gözlemlemişlerdir. Öğrenciler geri dönüşüm tesisi gezisinin gezerek, görerek ve eğlenerek öğrenmeyi kolaylaştırdığını, çevreye yönelik bilinç ve farkındalık oluşmasını sağladığını belirtmişlerdir. Yapılan araştırmadan hareketle alan gezilerinin öğrencilere ilginç deneyimler sağladığı için farklı disiplinlerde de alan gezilerinin düzenlenmesi önerilmektedir.

References

  • Achen, M. R., Warren, C., Fazzari, A., Jorich, H., & Thorne, K. (2019). Evaluating Graduate Student Out-of-Class Learning: The Professional Field Trip. International Journal of Teaching and Learning in Higher Education, 31(1), 96-107.
  • Avcı, G., & Gümüş, N. (2019). Sınıf Dışı Eğitim Etkinliklerine Yönelik Öğrenci Görüşleri. Turkish Studies Educational Sciences, 14(3), 351-377. doi:10.29228/TurkishStudies.22855 Balçın, M. D., & Topaloğlu, M. Y. (2019). Okul Dışı Öğrenme Ortamlarında İlkokul Öğrencilerinin Mühendislere ve Bilim İnsanlarına Yönelik Algılarının İncelenmesi. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 9(1).
  • Becker, C., Lauterbach, G., Spengler, S., Dettweiler, U., & Mess, F. (2017). Effects of Regular Classes in Outdoor Education Settings: A Systematic Review on Students’ Learning, Social and Health Dimensions. Int. J. Environ. Res. Public Health, 14(5), 2-20. doi: 10.3390/ijerph14050485.
  • Behrendt, E. M. (2014). It is an Experience, Not a Lesson: The Nature of High School Students’ Experiences at a Biological Field Station. Doctoral dissertation. Ohio University, USA.
  • Borsos, E., Borić, E., & Patocskai, M. (2018). Be in: Teach Outdoors! Croatian Journal of Education, 20(3) 843-866. doi:10.15516/cje.v20i3.2978
  • Bostan Sarıoğlan, A., & Küçüközer, H. (2017). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Okul Dışı Öğrenme Ortamları İle İlgili Görüşlerinin Araştırılması. İnformal Ortamlarda Araştırmalar Dergisi, 2(1), 1-15.
  • Braund, M. & Lelliott, A. (2017). Opening up the Dialogic Space. Using Questions to Facilitate Deeper Informal Learning. Preparing Informal Science Educators. doi:10.1007/978-3-319-50398-1_28.
  • Bursztyn, N. (2017). Increasing Undergraduate Interest to Learn Geoscience with GPS-based Augmented Reality Field Trips on Students’ Own Smartphones. GSA Today, 27(6), doi:10.1130/GSATG304A.1
  • Chen, G., Xin, Y., & Chen, N. S. (2017). Informal learning in science museum: development and evaluation of a mobile exhibit label system with iBeacon technology. Education Tech Research Dev. doi:10.1007/s11423-016-9506-x
  • Çiçek, Ö, & Saraç, E. (2017). Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Okul Dışı Öğrenme Ortamlarındaki Yaşantıları ile İlgili Görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3).
  • Dick, J. (2014). Examining the use of worksheets during a biology field trip to the zoo. Faculty of Science, University of the Witwatersrand, Master of Science, Johannesburg,
  • Doğan, Y., Çiçek, Ö. & Saraç, E. (2018). Fen Bilimleri öğretmen adaylarının çevre bilimi dersi kapsamında gerçekleştirilen alan gezisi deneyimleri. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(1), 104-120.
  • Edwards, R. (2015). Enhancing Informal Learning Through Citizen Science-Background Literature. School of Education, University of Stirling.
  • Erten, Z., & Taşçi, G. (2016). Fen Bilgisi Dersine Yönelik Okul Dışı Öğrenme Ortamları Etkinliklerinin Geliştirilmesi Ve Öğrencilerin Bilimsel Süreç Becerilerine Etkisinin Değerlendirilmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2), 638–657.
  • Falgoust, A. (2017). Young People’s Perceptions of Nature and Interactions with National Parks. Honors Theses. https://aquila.usm.edu/honors_theses/546
  • Gürsoy, G. (2018). Fen öğretiminde okul dışı öğrenme ortamları. Turkish Studies Educational Sciences, 13/11, 623-649 doi:10.7827/TurkishStudies.13225
  • Jolley, A., J. Hampton, S. J., Brogt, E., Kennedy, B. M., Fraser, L., & Knox, A. (2019) Student field experiences: designing for different instructors and variable weather. Journal of Geography in Higher Education, 43(1), 71-95. doi:10.1080/03098265.2018.1554632
  • Kaewkitipong, L., Chen, C. C., & Ractham, P. (2016). Using social media to enrich information systems field trip experiences: Students’ satisfaction and continuance intentions, Computers in Human Behavior, 63, 256-263. doi:10.1016/j.chb.2016.05.030
  • Katırcıoğlu, G. (2019). Okul Dışı Öğrenme Ortamlarının 7. Sınıf Öğrencilerinin Geri Dönüşüm Konusundaki Doğa Algısı ve Bilinç Düzeyine Etkisi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Denizli.
  • Kubat, U. (2018). Okul dışı öğrenme ortamları hakkında fen bilgisi öğretmen adaylarının görüşleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 48, 111-135.
  • Lai, H. J. (2018). Factors Affecting Knowledge Acquisition among Adult Workers in Online Informal Learning Activities. EURASIA Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 14(1), 505-515. Mead, C., Buxner, S., Bruce, G., Taylor, W., Semken, S., & Anbara, A. D. (2019). Immersive, interactive virtual field trips promote science learning. Journal of Geoscience Education, 1-12. doi: 10.1080/10899995.2019.1565285
  • Mertoğlu, H. (2019). Fen bilgisi öğretmen adaylarının farklı öğrenme ortamlarında gerçekleştirdikleri okul dışı etkinliklere ilişkin görüşleri. İnformal Ortamlarda Araştırmalar Dergisi, 4(1), 37-60.
  • Miyake, S. (2017). Learning science in informal contexts. K. S. Taber & B. Akpan (Eds.), Science Education, 431-442.
  • Obadiora, A. J. (2016). Comparative Effectiveness of Virtual Field Trip and Real Field Trip on Students’ Academic Performance in Social Studies in Osun State Secondary Schools. Mediterranean Journal of Social Sciences, 7(1). doi:10.5901/mjss.2016.v7n1p467
  • Öner, G. & Öztürk, M. (2019). Okul Dışı Öğrenme ve Öğretim Mekânları Olarak Bilim Merkezleri: Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Deneyimi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, doi:10.17494/ogusbd.
  • Patel, K. (2015). Teaching and learning in the tropics: An epistemic exploration of ‘the field’ in a development studies fieldtrip. Journal of Geography in Higher Education.
  • Patrick, P., Matthews, C. & Tunnicliffe, S. (2013). Using a Field Trip Inventory to Determine If Listening to Elementary School Students' Conversations, While on a Zoo Field Trip, Enhances Preservice Teachers' Abilities to Plan Zoo Field Trips. International Journal of Science Education, 35(15), 2645-2669. doi:10.1080/09500693.2011.620035.
  • Richardson, A. E. (2011). Explainers’ Development of Science-learner Identities through Participation in a Community of Practice. Doctoral dissertation. Antioch University,
  • Rogoff, B., Callanan, M. A., & Gutierrez, K. D. (2016). The Organization of Informal Learning. Review of Research in Education, 40, 356-401. doi:0.3102/0091732X16680994
  • Salmi, H., Thuneberg, H., & Vainikainen, M. P. (2016): Making the invisible observable by Augmented Reality in informal science education context, International Journal of Science Education, doi:10.1080/21548455.2016.1254358
  • Scott, C., & Matthews, C. (2011). The “Science” behind a Successful Field Trip to the Zoo. Science Activities: Classroom Projects and Curriculum Ideas, 48 (1), 29-38. doi:10.1080/00368121.2010.496814
  • Stewart, O. G., & Jordan, M. E. (2016). ‘‘Some explanation here’’: a case study of learning opportunities and tensions in an informal science learning environment. Instr Science. doi:10.1007/s11251-016-9396-7
  • Stocklmayer, M. S., & Rennie, L. J. (2017). The Attributes of Informal Science Education: A Science Communication Perspective. Preparing Informal Science Educators. doi:10.1007/978-3-319-50398-1-26
  • Stohlmann, L. K. (2019). Application of Virtual Field Trips to Increase Agricultural Literacy of Youth: A Case Study of Agricultural Advocacy Organizations’ Implementation of Virtual Field Trips. Thesis. The Ohio State University, USA.
  • Tal, T., Alon, N. L., & Morag, O. (2014). Exemplary Practices in Field Trips to Natural Environments. Journal of Research in Science Teaching, 51(4), 430-461.
  • Türkmen, H. (2018). İnformal Öğrenme Ortamının Fosiller Konusunun Öğrenilmesine Etkisi: Tabiat Tarihi Müzesi Örneği. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20(3), 137–147.
  • Valentine, K. D., Kopcha, T. J. & Vagle, M. D. (2018). Phenomenological Methodologies in the Field of Educational Communications and Technology. Tech Trends. doi:10.1007/s11528-018-0317-2
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (10. bs.). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Whitesell, E. R. (2016). A Day at the Museum: The Impact of Field Trips on Middle School Science Achievement. Journal of Research in Science Teaching. doi:10.1002/tea.21322

Exploring 7th Grade Students' Lived Experiences About Domestic Waste and Recycling After Attending a Scientific Trip

Year 2022, , 297 - 311, 29.04.2022
https://doi.org/10.24106/kefdergi.768983

Abstract

Purpose: This research study aims to analyze the effects of teaching the subject of domestic waste and recycling, which is
included in the Science course curriculum, in informal learning environments on secondary school students’ learning.
Design/Methodology/Approach: In the research, the phenomenology design, one of the qualitative research designs, is used.
The phenomenology design focuses on a person's first-order experiences about a phenomenon. And, it aims to have in-depth
information about the phenomenon. The study group of the investigation consists of 14 secondary school students receiving
education at a public school in Aksaray, during the spring semester of the 2019-2020 academic year. The trip evaluation form
and the semi-structured interview questions developed by the researcher as data collection tools are used as pre-test and posttest. The data acquired from the investigation were analyzed by content and descriptive analysis methods. Codes, categories,
themes, and subthemes were built for the student’s answers.
Findings: According to the results obtained from the study, the students observed that recycling is not a simple process that
can be applied easily. The students remarked that the recycling facility trip creates awakening and awareness towards the
environment and facilitates learning by walking through, seeing, and having fun.
Highlights: Based on this study, it is recommended to arrange field trips in different disciplines to forthese trips enable students
to gain interesting and catchy experiences.

References

  • Achen, M. R., Warren, C., Fazzari, A., Jorich, H., & Thorne, K. (2019). Evaluating Graduate Student Out-of-Class Learning: The Professional Field Trip. International Journal of Teaching and Learning in Higher Education, 31(1), 96-107.
  • Avcı, G., & Gümüş, N. (2019). Sınıf Dışı Eğitim Etkinliklerine Yönelik Öğrenci Görüşleri. Turkish Studies Educational Sciences, 14(3), 351-377. doi:10.29228/TurkishStudies.22855 Balçın, M. D., & Topaloğlu, M. Y. (2019). Okul Dışı Öğrenme Ortamlarında İlkokul Öğrencilerinin Mühendislere ve Bilim İnsanlarına Yönelik Algılarının İncelenmesi. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 9(1).
  • Becker, C., Lauterbach, G., Spengler, S., Dettweiler, U., & Mess, F. (2017). Effects of Regular Classes in Outdoor Education Settings: A Systematic Review on Students’ Learning, Social and Health Dimensions. Int. J. Environ. Res. Public Health, 14(5), 2-20. doi: 10.3390/ijerph14050485.
  • Behrendt, E. M. (2014). It is an Experience, Not a Lesson: The Nature of High School Students’ Experiences at a Biological Field Station. Doctoral dissertation. Ohio University, USA.
  • Borsos, E., Borić, E., & Patocskai, M. (2018). Be in: Teach Outdoors! Croatian Journal of Education, 20(3) 843-866. doi:10.15516/cje.v20i3.2978
  • Bostan Sarıoğlan, A., & Küçüközer, H. (2017). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Okul Dışı Öğrenme Ortamları İle İlgili Görüşlerinin Araştırılması. İnformal Ortamlarda Araştırmalar Dergisi, 2(1), 1-15.
  • Braund, M. & Lelliott, A. (2017). Opening up the Dialogic Space. Using Questions to Facilitate Deeper Informal Learning. Preparing Informal Science Educators. doi:10.1007/978-3-319-50398-1_28.
  • Bursztyn, N. (2017). Increasing Undergraduate Interest to Learn Geoscience with GPS-based Augmented Reality Field Trips on Students’ Own Smartphones. GSA Today, 27(6), doi:10.1130/GSATG304A.1
  • Chen, G., Xin, Y., & Chen, N. S. (2017). Informal learning in science museum: development and evaluation of a mobile exhibit label system with iBeacon technology. Education Tech Research Dev. doi:10.1007/s11423-016-9506-x
  • Çiçek, Ö, & Saraç, E. (2017). Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Okul Dışı Öğrenme Ortamlarındaki Yaşantıları ile İlgili Görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3).
  • Dick, J. (2014). Examining the use of worksheets during a biology field trip to the zoo. Faculty of Science, University of the Witwatersrand, Master of Science, Johannesburg,
  • Doğan, Y., Çiçek, Ö. & Saraç, E. (2018). Fen Bilimleri öğretmen adaylarının çevre bilimi dersi kapsamında gerçekleştirilen alan gezisi deneyimleri. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(1), 104-120.
  • Edwards, R. (2015). Enhancing Informal Learning Through Citizen Science-Background Literature. School of Education, University of Stirling.
  • Erten, Z., & Taşçi, G. (2016). Fen Bilgisi Dersine Yönelik Okul Dışı Öğrenme Ortamları Etkinliklerinin Geliştirilmesi Ve Öğrencilerin Bilimsel Süreç Becerilerine Etkisinin Değerlendirilmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2), 638–657.
  • Falgoust, A. (2017). Young People’s Perceptions of Nature and Interactions with National Parks. Honors Theses. https://aquila.usm.edu/honors_theses/546
  • Gürsoy, G. (2018). Fen öğretiminde okul dışı öğrenme ortamları. Turkish Studies Educational Sciences, 13/11, 623-649 doi:10.7827/TurkishStudies.13225
  • Jolley, A., J. Hampton, S. J., Brogt, E., Kennedy, B. M., Fraser, L., & Knox, A. (2019) Student field experiences: designing for different instructors and variable weather. Journal of Geography in Higher Education, 43(1), 71-95. doi:10.1080/03098265.2018.1554632
  • Kaewkitipong, L., Chen, C. C., & Ractham, P. (2016). Using social media to enrich information systems field trip experiences: Students’ satisfaction and continuance intentions, Computers in Human Behavior, 63, 256-263. doi:10.1016/j.chb.2016.05.030
  • Katırcıoğlu, G. (2019). Okul Dışı Öğrenme Ortamlarının 7. Sınıf Öğrencilerinin Geri Dönüşüm Konusundaki Doğa Algısı ve Bilinç Düzeyine Etkisi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Denizli.
  • Kubat, U. (2018). Okul dışı öğrenme ortamları hakkında fen bilgisi öğretmen adaylarının görüşleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 48, 111-135.
  • Lai, H. J. (2018). Factors Affecting Knowledge Acquisition among Adult Workers in Online Informal Learning Activities. EURASIA Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 14(1), 505-515. Mead, C., Buxner, S., Bruce, G., Taylor, W., Semken, S., & Anbara, A. D. (2019). Immersive, interactive virtual field trips promote science learning. Journal of Geoscience Education, 1-12. doi: 10.1080/10899995.2019.1565285
  • Mertoğlu, H. (2019). Fen bilgisi öğretmen adaylarının farklı öğrenme ortamlarında gerçekleştirdikleri okul dışı etkinliklere ilişkin görüşleri. İnformal Ortamlarda Araştırmalar Dergisi, 4(1), 37-60.
  • Miyake, S. (2017). Learning science in informal contexts. K. S. Taber & B. Akpan (Eds.), Science Education, 431-442.
  • Obadiora, A. J. (2016). Comparative Effectiveness of Virtual Field Trip and Real Field Trip on Students’ Academic Performance in Social Studies in Osun State Secondary Schools. Mediterranean Journal of Social Sciences, 7(1). doi:10.5901/mjss.2016.v7n1p467
  • Öner, G. & Öztürk, M. (2019). Okul Dışı Öğrenme ve Öğretim Mekânları Olarak Bilim Merkezleri: Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Deneyimi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, doi:10.17494/ogusbd.
  • Patel, K. (2015). Teaching and learning in the tropics: An epistemic exploration of ‘the field’ in a development studies fieldtrip. Journal of Geography in Higher Education.
  • Patrick, P., Matthews, C. & Tunnicliffe, S. (2013). Using a Field Trip Inventory to Determine If Listening to Elementary School Students' Conversations, While on a Zoo Field Trip, Enhances Preservice Teachers' Abilities to Plan Zoo Field Trips. International Journal of Science Education, 35(15), 2645-2669. doi:10.1080/09500693.2011.620035.
  • Richardson, A. E. (2011). Explainers’ Development of Science-learner Identities through Participation in a Community of Practice. Doctoral dissertation. Antioch University,
  • Rogoff, B., Callanan, M. A., & Gutierrez, K. D. (2016). The Organization of Informal Learning. Review of Research in Education, 40, 356-401. doi:0.3102/0091732X16680994
  • Salmi, H., Thuneberg, H., & Vainikainen, M. P. (2016): Making the invisible observable by Augmented Reality in informal science education context, International Journal of Science Education, doi:10.1080/21548455.2016.1254358
  • Scott, C., & Matthews, C. (2011). The “Science” behind a Successful Field Trip to the Zoo. Science Activities: Classroom Projects and Curriculum Ideas, 48 (1), 29-38. doi:10.1080/00368121.2010.496814
  • Stewart, O. G., & Jordan, M. E. (2016). ‘‘Some explanation here’’: a case study of learning opportunities and tensions in an informal science learning environment. Instr Science. doi:10.1007/s11251-016-9396-7
  • Stocklmayer, M. S., & Rennie, L. J. (2017). The Attributes of Informal Science Education: A Science Communication Perspective. Preparing Informal Science Educators. doi:10.1007/978-3-319-50398-1-26
  • Stohlmann, L. K. (2019). Application of Virtual Field Trips to Increase Agricultural Literacy of Youth: A Case Study of Agricultural Advocacy Organizations’ Implementation of Virtual Field Trips. Thesis. The Ohio State University, USA.
  • Tal, T., Alon, N. L., & Morag, O. (2014). Exemplary Practices in Field Trips to Natural Environments. Journal of Research in Science Teaching, 51(4), 430-461.
  • Türkmen, H. (2018). İnformal Öğrenme Ortamının Fosiller Konusunun Öğrenilmesine Etkisi: Tabiat Tarihi Müzesi Örneği. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20(3), 137–147.
  • Valentine, K. D., Kopcha, T. J. & Vagle, M. D. (2018). Phenomenological Methodologies in the Field of Educational Communications and Technology. Tech Trends. doi:10.1007/s11528-018-0317-2
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (10. bs.). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Whitesell, E. R. (2016). A Day at the Museum: The Impact of Field Trips on Middle School Science Achievement. Journal of Research in Science Teaching. doi:10.1002/tea.21322
There are 39 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Studies on Education
Journal Section Research Article
Authors

Ramazan Demirel 0000-0003-3679-5960

Hasan Özcan 0000-0002-4210-7733

Publication Date April 29, 2022
Acceptance Date December 31, 2021
Published in Issue Year 2022

Cite

APA Demirel, R., & Özcan, H. (2022). Exploring 7th Grade Students’ Lived Experiences About Domestic Waste and Recycling After Attending a Scientific Trip. Kastamonu Education Journal, 30(2), 297-311. https://doi.org/10.24106/kefdergi.768983

10037