The aim of this study was developing the“Questionnaire for Cyberbullying Awareness at School”to determine readiness levels of middle schools and high schools against cyberbullying treat. The questionnaire was developed in four stages: identifying the problem; developing the item pool and preparing a draft version; examining content and face validity through expert rview; establishing the reliability with a pilot implementation. The content validity was ensured by rater agreement rates and content validity rates and content validity indexes. At the end of the process, a valid and reliable survey for cyberbullying at school, which was composed of three main factors and six sub factors and 51 items, was reached.
Bu araştırmanın amacı, ortaokul ve liselerin siber zorbalık tehlikesiyle başa çıkmadaki hazır olma düzeylerini belirlemeye dönük“Okulda Siber Zorbalık Farkındalık Anketi”ni geliştirmektir. Araştırmanın hedef kitlesi okul yöneticileri ve öğretmenlerdir. Anketin geliştirilmesinde, problemi tanımlama; madde yazma ve taslak form oluşturma; uzman görüşü alma ve ön uygulama formu oluşturma; ön uygulama, analiz ve ankete son şeklini verme olmak üzere dört aşama izlenmiştir. Kapsam ve görünüş geçerliliği uzman görüşleri; güvenilirlik ise ön uygulamayla test edilmiştir. Kapsam geçerliliğini belirlemede uzman uyuşma oranları, kapsam geçerlilik oranları ve kapsam geçerlilik indeksleri hesaplanmıştır. Sürecin sonunda üç temel ve altı alt boyut ile 51 maddeden oluşan, geçerli ve güvenilir bir anket geliştirilmiştir.
Other ID | JA43ES22PT |
---|---|
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | January 15, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 23 Issue: 1 |