Araştırmanın amacı, eğitim denetimi alanında yapılan tezlerdeki bilimsel araştırma bulgularının çeşitli değişkenlere göre incelenmesidir. Araştırma, nitel ve betimsel özellik taşımaktadır. Araştırma sonucunda; tezlerin 24 farklı üniversiteye dağıldığı bulunmuştur. Tezlerin yaptırıldığı enstitüler açısından incelendiğinde % 50,47’sinin sosyal bilimler enstitülerinde (54 adet), %49,43’ünün ise (53 adet) eğitim bilimleri enstitülerinde yaptırıldığı bulunmuştur. Tezi yapanların cinsiyetlerine göre dağılımları incelendiğinde, %29,91’i (32 Tez) kadınlar, %70,09’u (75 Tez) erkekler tarafından yapıldığı bulunmuştur. İncelenen tezler düzeylerine göre incelendiğinde %86,92’si (93 Tez) yüksek lisans düzeyinde, %13,08’i (14 Tez) doktora düzeyinde yapılmıştır. Yapılan araştırmalar türlerine göre incelendiğinde, 107 eğitim denetimi araştırmasının % 19,63’ü (21 Tez) Nitel, %80,37’si (86 Tez) nicel araştırma türünde yapılmıştır..
The purpose of this study is to analyze the dissertations in the field of educational supervision in universities of Turkey according to different variables. The research is a qualitative and descriptive. As a result of the research, it was found that dissertations were distributed to 24 different universities. When we analyze dissertations in terms of the institutions, it was found that 50.47% of dissertations examined were in social sciences institutions (54), 49.43% of dissertations were in educational sciences institutions (53). In terms of the gender of those who write dissertations, it was found that 29.91% of them (32 dissertations) was written by women; 70.09% of them (75 dissertations) was made by men. In terms of the level, 86.92% of them (93 dissertations) was at master level, 13.08% of them (14 dissertations) were at the doctoral level. In terms of the types of research, it was found that out of 107 educational supervision dissertations, 19.63% of them (21 dissertations) was qualitative, 80.37% of them (86 dissertations) were quantitative.
Other ID | JA43JU63RS |
---|---|
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | January 15, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 22 Issue: 1 |