Problem situation: The first major influence on self concept comes from parents, second from friends and third from the school. It is affected by parents through discipline and love, by peers through pressure on displaying the proper behavior, by school experience through success or failure and by many other factors. One of these factors is the social support factor. In families where children are supported, individuals develop more positive personalities and social structures. Friends also become important at later stages of the psycho-social development of the child, which starts in the family. It has been asserted that children with good peer relations have high self-respect and similarly, children who join in social mediums less have low self-respect. Social support received from the family and peers affect the self respect of the child positively. Peer support ensures effective coping and strategy development, which bring about social support both from friends and from the family. In addition to the family and friends, teachers are also important sources of support for the child. In developing the self concept of children, it is quite important that teachers care about the problems of the child, play a supportive role and are a good role-model for the child. The supportive attitude of a teacher can increase peer support. Self concept is formed positively with the support received from these social support sources and a positive self can facilitate the child’s adjustment. Aim:The aim of this study was to examine the self concept and the perception of social support of children at the second level (grades 6, 7 and 8) of regional elementary boarding schools – boarding and day attending – and normal elementary schools according to certain variables, namely, their way of attendance, gender and class level, and to put forth the relationship between self-concept and the perception of social support.Method: The sample of research included 286 children. The data were collected by means of a General Information Form, Piers-Harris Children's Self Concept Scale and Social Support Appraisals Scale for Children and Adolescents. To analyze the data, unbound two-factor analysis of variance (ANOVA), Scheffe test of materiality in multiple comparisons and Pearson correlation coefficient significance test were conducted. Findings:The results indicated that the way of children's school attendance affected the self-concept score and all sub-dimension scores of social support in favor of regional boarding primary school children attending day care, resulting in a significant difference (p<.01). The gender of children had a significant impact on the self-concept score and all sub-dimension scores of social support in favor of girls (p<.05). In all three ways of school attendance, (students attending boarding and daytime to regional elementary school, students attending normal elementary schools’) a positive relationship was found between the self-concept score and the scores of friend support, family support, teacher support as well as the total social support score (p<0.01).
Problem durumu:Benlik kavramı üzerinde ilk önemli etki anne baba ve aile, ikincisi arkadaş grupları, üçüncüsü ise okuldur. Disiplin ve sevgi aracılığıyla anne babadan, uygun davranışı gösterme baskısı ile yaşıtlarından, başarı ya da başarısızlık durumu ile okul yaşantılarından ve başka birçok faktörden etkilenmektedir. Bu faktörlerden birisi de sosyal destek faktörüdür. Çocukların desteklendiği ailelerde, bireyler olumlu bir kişilik oluşturmakta ve daha olumlu bir sosyal yapı geliştirmektedirler. Çocuğun ailesi içinde başlayan psiko-sosyal gelişiminde sonraları arkadaşları da önem kazanmaya başlamaktadır. Arkadaşlık ilişkileri iyi olan çocukların yüksek benlik saygısına sahip olduğu, bununla tutarlı olarak, düşük benlik saygısının sosyal ortamlara az katılan çocuklarda görüldüğü belirtilmektir. Aile ve arkadaştan alınan sosyal destek çocuğun benlik saygısını olumlu yönde etkilemektedir. Arkadaş desteği etkili baş etme ve strateji geliştirmeyi sağlayarak, hem arkadaşlardan hem de aileden sosyal destek almayı sağlamaktadır. Aile ve arkadaşların yanı sıra öğretmenler de çocuk için önemli destek kaynaklarıdır. Öğretmenlerin hem öğrencilerin sorunlarına eğilebilen, destekleyici rol üslenebilen hem de çocuklara model olabilen nitelikte olmaları onların benlik kavramının gelişiminde oldukça önemlidir. Öğretmenin destekleyici tutumu, arkadaş desteğini de arttırabilmektedir. Benlik kavramı çocuk için önemli olan bu sosyal destek kaynaklarından alınan destekle olumlu yönde şekillenir. Benliğin olumlu yönde şekillenmesi ise çocuğun uyumunu kolaylaştırır. Amaç:Bu araştırma, yatılı ve gündüzlü okuyan çocukların benlik kavramlarının ve sosyal destek algılarının okula devam etme şekli, cinsiyet ve sınıf düzeyine göre farklılık gösterip göstermediğini ve çocukların benlik kavramı ile sosyal destek algıları arasındaki ilişkiyi belirlemek amacıyla yapılmıştır.Yöntem: Araştırmanın örneklemini 286 çocuk oluşturmuştur. Araştırmanın verileri Genel Bilgi Formu, Piers- Harris’in Çocuklar İçin Benlik Kavramı Ölçeği ve Çocuk ve Ergenler için Sosyal Destek Değerlendirme Ölçeği ile toplanmıştır. Verilerin analizinde ilişkisiz çift faktörlü varyans analizi (ANOVA), scheffe çoklu karşılaştırma testi ve Pearson korelasyon katsayısı önemlilik testi kullanılmıştır. Bulgular:Araştırma sonucunda okula devam etme şeklinin çocukların benlik kavramında ve sosyal desteğin tüm alt boyut puanlarında yatılı ilköğretim bölge okuluna gündüzlü devam eden çocukların lehine anlamlı farklılığa neden olduğu bulunmuştur (p
Other ID | JA43NG63DV |
---|---|
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | July 15, 2016 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 21 Issue: 4 |