The aim of this study is to design “information ethics” concept in accordance with both national
and international relevant institutions and organizations’ regulations and to evaluate objectives
of secondary school information technologies curriculum within this framework. In this study, the
objectives regarding information ethics was examined in the curriculum. Information ethics dimensions
were investigated by using content analysis according to experts’ perceptions and qualitative research
methodology was used in current study. The related objectives were interpreted by evaluating in
accordance with these dimensions. At the end of the study, it was determined that information ethics
consist of 6 dimensions and they aren’t seemed the objectives regarding the basic principles, cyber
crimes, intellectual property, licence, cyber bullying dimensions. Accordingly, it has been concluded
that national and international’ regulations in reflecting to the curriculum are inadequate.
Bu araştırmanın amacı, “bilişim etiği” kavramını hem ulusal hem de uluslararası düzeyde ilgili
kurum ve kuruluşların düzenlemeleri doğrultusunda boyutlandırmak ve bu çerçevede ortaokul Bilişim
Teknolojileri ve Yazılım Dersi Öğretim Programı kazanımlarını değerlendirmektir. Araştırmada
öğretim programında yer alan bilişim etiğine ilişkin kazanımlar incelenmiştir. Nitel araştırma
metodolojisinin kullanıldığı araştırmada, bilişim etiği boyutları uzman görüşü doğrultusunda
içerik analizi yapılarak belirlenmiştir. İlgili kazanımlar bu boyutlara göre, araştırmacı tarafından
değerlendirilerek yorumlanmıştır. Araştırma sonucunda bilişim etiğinin 6 boyutta incelenebileceği
tespit edilmiş; öğretim programında temel ilkeler, bilişim suçları, fikri mülkiyet, lisans, patent, siber
zorbalık boyutlarına yönelik kazanımların yer almadığı görülmüştür. Bu doğrultuda bilişim etiğine
ilişkin ulusal ve uluslararası düzenlemelerin öğretim programına yansımasının yetersiz olduğu
sonucuna ulaşılmıştır.
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | September 15, 2016 |
Acceptance Date | November 24, 2015 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 24 Issue: 4 |