In this study aims to evaluate the experiences related to academic achievement of students
in science high schools. This research is planned as phenomenological research. The study
group consists of 20 students studying in 9th class in Konya Meram Science High School,
determined by the homogeneous sampling method. Data were collected through interviews of
qualitative research techniques. Semi-structured interviews was used as data collection form
prepared by the researchers. Data was analyzed by the content analysis method. The themes
that are obtained in this study; people who have contributed to the success of student, the
quality of instruction in schools, completion training, learning strategies used of students, the
partnership in the family and student’s goals, the person who received the model and features,
variables that affecting learning motivation.
Bu araştırmada fen lisesinde öğrenim gören öğrencilerin akademik başarıları ile ilgili
deneyimlerinin değerlendirilmesi amaçlanmaktadır. Bu amaçla araştırma fenomenolojik
araştırma olarak planlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubu homojen (benzeşik) örnekleme
yöntemiyle belirlenen Konya Meram Fen Lisesi, 9. sınıfta öğrenim gören 20 öğrenciden
oluşmaktadır. Veriler nitel araştırma tekniklerinden görüşme yoluyla toplanmış ve yarı
yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Veriler, içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiştir.
Elde edilen temalar şöyledir; öğrencilerin başarısında katkısı olan kişiler, okuldaki öğretimin
niteliği, tamamlama eğitimleri, öğrencilerin kullandıkları öğrenme strateji, yöntem ve teknikler,
ailenin ve öğrencinin hedeflerinde ortaklık, model alınan kişiler ve özellikleri ve öğrenme
motivasyonunu etkileyen değişkenler.
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | September 15, 2016 |
Acceptance Date | January 8, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 24 Issue: 4 |