It is a matter of interest whether teachers maintain teaching activities that increases
student motivation. The aim of this research is to develop an Instruction Scale Based on ARCS
Motivation Model for analysing students’ perception about whether classroom teachers carry
on teaching activities according to ARCS Motivation Model or not. The workgroup of the study
consists of 445 fourth grade students,213 of them are male and 232 of them are female, studying
in the city center of Diyarbakır. In order to test that the scale is coherent with determined factor
structure, DFA has been done. As a result, a four-dimensioned (attention, relevance, confidence,
satisfaction) and 22-item scale has been developed for learning whether classroom teachers
carry on teaching activities according to ARCS Motivation Model or not. As a result of DFA for
validity, fictionalised consruction has been verified and that there is a perfect coherence betwen
items and sub-dimensions has been seen. The results of reliablitiy has shown that the scale is a
reliable assesment ınstrument and has the sufficient psychometry features .
Öğretmenlerin öğrencilerinin motivasyonlarını sağlayıcı öğretim etkinlikleriyle öğrenme-
öğretme sürecini yürütüp yürütmediği merak konusudur. Bu amaçla ARCS(AttentionRelevance-Confidence-Satisfaction)
Motivasyon Modeli’ne dayalı öğretim ölçeğinin geçerlik
ve güvenirlik çalışması yapılmıştır. Araştırma grubunu Diyarbakır merkeze bağlı ilkokullarda
öğrenim gören 213’ü erkek 232’si kız olmak üzere toplam 445 dördüncü sınıf öğrencisi
oluşturmaktadır. Ölçeğin araştırmacılar tarafından kurgulanmış olan faktör yapısının uyumlu
olup olmadığını sınamak amacıyla Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA) yapılmıştır. DFA soncunda
“Dikkat”, “Güven”, “İlişki”, “Memnuniyet” olmak üzere toplam 4 boyutlu 22 maddelik bir
ölçek elde edilmiştir. Birinci ve ikinci düzey DFA sonucunda kurulan modellerden elde edilen
uyum indeks katsayılarına göre, ölçeğin boyutlarının mükemmel uyum gösterdiği saptanmıştır.
Ayrıca, güvenirlik ölçümlerinin de yüksek olduğu görülmüştür. Araştırmanın bu bulgularından
hareketle, ölçeğin geçerli ve güvenilir bir ölçek olduğu sonucuna varılmıştır.
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | September 15, 2016 |
Acceptance Date | December 31, 2015 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 24 Issue: 4 |