The present study aims to examine the way in which social studies learning environments
based on the constructivist view implemented in schools in Hakkari. The qualitative research
designs were adopted in the study where participants were selected via purposive sampling.
Data were collected via semi-structured interviews with social studies teachers and classroom
observations. A group of (n=25) the social studies teachers who work in schools located in the
province of Hakkari were interviewed face-to-face regarding how they implement social studies
curriculum in their classes. Six of these teachers were also selected for classroom observations.
Each teacher was observed for 6 teaching hour. Thereby, a total of 36 social studies teaching
hour was observed. Content analysis method was used in analyzing the qualitative data obtained via interviews and observations. Findings of the study indicated that the constructivist
teaching environments could not be created in the social studies courses in schools in Hakkari
due to political, socio-cultural, geographical, economical factors.
Bu araştırmada, Hakkâri’de sosyal bilgiler dersi öğretme-öğrenme süreçlerinin
yapılandırmacı öğrenme yaklaşımına uygun olup olmadığı öğretmen görüşleri ve sınıf içi
uygulamaları çerçevesinde incelenmiştir. Nitel araştırma tasarımı kullanılan çalışmada,
katılımcıların seçiminde amaçlı örneklem seçiminden yararlanılmıştır. Verilerin toplanmasında
yarı yapılandırılmış görüşme formu ve gözlem formu kullanılmıştır. Hakkâri il merkezinde
görev yapan 25 sosyal bilgiler öğretmeni ile görüşme gerçekleştirilmiştir. Görüşme yapılan
öğretmenlerden 6 öğretmenin altışar saatten toplam 36 saat dersleri gözlemlenmiştir. Elde
edilen verilerin çözümlenmesinde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırma sonuçları,
politik, sosyo-kültürel, ekonomik ve coğrafi etkenlerden dolayı Hakkâri’de sosyal bilgiler
öğrenme-öğretme süreçlerinde yapılandırmacı öğrenme anlayışının oluşturulamadığını ortaya
koymuştur.
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | September 15, 2016 |
Acceptance Date | November 18, 2015 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 24 Issue: 4 |