It is thought that the adults in children’s environment play a certain role, yet among adults
it is particularly the mothers who play a crucial role in children’s game preferences. For this
reason, the current study aims to assess mothers’ views regarding children’s use of digital
games. In this research, qualitative research method was used. The research working group was
composed of mothers, volunteered to participate in research with 5-years-old children that have
been attending private and state-owned kindergartens. In this study, Interviews were adopted
as data collection method, and by employing semi-structured interviews, face to face interviews
were carried out with mothers. The data obtained as a result of the research’s analysis revealed
that the children’s interest, mother’s sparing time for themselves and household chores, using it
with ease, and especially, having fun are among the reasons why digital games are preferred
by children
Çocukların oyun tercihlerinde çocukların çevrelerindeki yetişkinlerin rolü olmakla birlikte
annelerinin de büyük bir rolü olduğu düşünülmektedir. Bu sebeple çocukların dijital oyunları
kullanımına ilişkin annelerin görüşlerinin değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Araştırmada nitel
araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu 5 yaş çocuğa sahip çocukları
İstanbul’da özel ve devlete bağlı anaokullarına devam eden araştırmaya gönüllü olarak
katılan anneler oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama yöntemi olarak görüşme yöntemi
benimsenmiştir. Araştırmada yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak annelerle yüz
yüze görüşme yapılmıştır. Araştırmanın analizleri sonucu elde edilen bulgulara göre çocukların
ilgileri, annelerin kendilerine ya da ev işlerine zaman ayırması, oyun aracı olarak kolaylıklar
kullanılması ve özellikle eğlenceli olması dijital oyunların tercih edilme nedenleri arasında
görülmektedir.
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | December 15, 2016 |
Acceptance Date | August 17, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 24 Issue: 5 |