In the present study, parents coming to book stores with their children are interviewed and
their opinions are evaluated when they buy /select books for their children. Subjects of the
study are 104 parents (81 mothers and 23 fathers) coming to book stores with their children
in central parts of Ankara in 2015-2016 fall education period. The study is a qualitative work.
Family interview form prepared by researchers and composed of semi structured questions, was
used to be data collecting tool. It was determined as the result of the study that mostly mothers
come to book stores to buy book for their children. Parents pay attention for age and content
suitability of the books for the children and then being interesting enough. Parents read books
to their children every day before going to bed every night and mothers generally read books in
families. In addition, when there is a conflict on book preference between parents and children,
nearly half of parents change their decision and accept those children insist on buying while
the rest half do not accept it.
Bu araştırmada çocukları ile birlikte kitapçılara gelen anne ve babalarla görüşme
yapılarak, anne babaların çocuklarına yönelik kitap ve kitap alımları hakkındaki görüşlerinin
incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2015-2016 güz döneminde Ankara
ili merkez ilçelerinde yer alan kitapçılara çocuklarıyla birlikte gelen 81 anne ve 23 baba olmak
üzere toplam 104 anne baba oluşturmuştur. Araştırma, nitel bir çalışmadır. Veri toplama aracı
olarak araştırmacılar tarafından hazırlanan ve yarı yapılandırılmış soruların yer aldığı Aile
Görüşme Formu kullanılmıştır. Araştırma sonucunda çoğunlukla annelerin çocuklarına kitap
almaya geldiği, anne ve babaların çocuklarına kitap alırken en çok yaş ve içerik açısından
çocuğa uygun olmasına dikkat ettikleri saptanmıştır. Ailelerin genellikle her gün, gece
yatmadan önce çocuklarına kitap okuduğu, çocuğa kitap okuyan yetişkinin çoğunlukla anne
olduğu belirlenmiştir. Ayrıca çocukların ısrarla bir kitabı almak isteyip, anne babaların almak
istemediği durumlarda ebeveynlerin yarısının fikrini değiştirip kitabı aldığı, diğer yarısının ise
çocuğun ısrarına rağmen kitabı almadığı ortaya çıkmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | December 15, 2016 |
Acceptance Date | August 16, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 24 Issue: 5 |