The aim of this study was to examine the social skills of prospective preschool teachers
in terms of different variables. Research was designed in accordance with the screening
model which is based on quantitative research methods. The working group consisted of 158
prospective preschool teachers in Abant İzzet Baysal University, Department of Preschool
Teaching. The “Personal Information Form” and “Social Skills Inventory” which was
developed by Aydoğan and Özyürek (2016) were used as data collection tools. First of all,
data was tested for normality and appropriate statistical techniques were used after the data
examinations stage. Nonparametric tests ((Kruscal Wallis H Test and Mann Whitney U Test)
were used for the analysis of the data which is not normally distributed. As a result of analysis
it has been found that statistically significant differences on social skills scores of prospective
preschool teachers according to class level. On the contrary, It was determined that there were
no significant differences on prospective preschool teachers’ social skills in terms of academic
achievement, parental education status and family income. The findings were discussed in light
of the literature.
Bu araştırmanın amacı, okul öncesi eğitimi öğretmen adaylarının sosyal becerilerini çeşitli
değişkenler açısından incelemektir. Araştırma nicel araştırma yöntemine uygun olarak ilişkisel
tarama modelinde tasarlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubu, 2015-2016 eğitim öğretim
yılında Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Okul Öncesi Eğitimi Anabilim
Dalı lisans programına devam eden, toplam 158 öğretmen adayından oluşturulmuştur.
Araştırmada veri toplama aracı olarak “Kişisel Bilgi Formu”, ile Aydoğan & Özyürek (2016)
tarafından geliştirilen “Sosyal Beceri Envanteri” kullanılmıştır. Öncelikle elde edilen veriler
uygun istatistik teknikleri kullanılmıştır. Normal olarak dağılmayan verilerin analizinde
nonparametrik fark testleri (Kruscal Wallis H testi ve Mann Whitney U testi) kullanılmıştır.
Araştırma sonucunda okulöncesi öğretmen adaylarının sosyal becerilerinin sınıf düzeyinden
etkilendiği bulunmuştur. Aksine genel akademik not ortalamaları, anne-baba öğrenim durumu,
ailelerinin gelir durumunun etkisi belirlenmemiştir. Elde edilen bulgular ilgili alanyazın
ışığında tartışılmıştır.
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | December 15, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 24 Issue: 5 |