Teaching practice is very important course in terms of becoming a teacher for teacher
candidates. In achieve the course objective that teacher candidates’ expectations and their
problems in process of practising are crucial factor. In this study, it was aimed to try to express
the views of teacher candidates who studying in Preschool Teaching Program in Faculty of
Education, Kastamonu University, 4th grade in the school year of 2015-2016 concerning
Teaching Practice II. In this study, using the semi-structured interview technique which is among the qualitative data collection techniques, gathered the data. The researchers prepared
4 semi-structured interview questions to be addressed to 4th grade teacher candidates. The
findings were deciphered with using descriptive analysis. teacher candidates generally stated
that Teaching Practice II contributed to them; giving to opportunity to application-practice,
to gaining experience about teaching profession.Expectations of teacher candidates regarding
to Teaching Practice II were that they want to more practicing and demonstrators should be
role model to them and the course prepare them to teaching profession.Teacher candidates
encountered some problems in Teaching Practice II. These are; demonstrators do not treated
a teacher to them andchildren do not recognize them as an authority.Demonstrators give
unnecessary errands and whole control of classroom to teacher candidates. Therefore they
give some solution that demonstrators will be informed with meeting before practice and
advisors in universities should explain that what teacher candidates to do in practising school
to demonstrators. Advisors in universities should observation the teacher candidates.
Öğretmenlik Uygulaması, öğretmen adayları için öğretmenliğe doğru giden yolda deneyim
kazanmada önemli bir derstir. Öğretmenlik Uygulaması dersinin amaçlarına ulaşabilmesinde,
öğretmen adaylarının bu dersten beklentilerinin ve uygulama sürecinde yaşadıkları problemlerin
neler olduğunun bilinmesi önem taşımaktadır. Bu araştırmada, 2015-2016 eğitim-öğretim
dönemi Kastamonu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Okul Öncesi Öğretmenliği Programında
öğrenim görmekte olan 4. sınıf öğretmen adaylarının Öğretmenlik Uygulaması-II dersine
ilişkin görüşleri ortaya konulmuştur. Nitel modelde gerçekleştirilmiş olan araştırmada, veri
toplamak amacıyla yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Bu doğrultuda 4. sınıf
öğretmen adaylarına 4 soru sorulmuştur. Elde edilen veriler betimsel analiz ile çözümlenmiştir.
Araştırmada Öğretmenlik Uygulaması-II dersinin katkılarını okul öncesi öğretmen adayları
uygulama/pratik yapma fırsatı vermesi ve öğretmenlik mesleği ile ilgili tecrübe kazandırması
olarak belirtmişlerdir. Öğretmen adayları Öğretmenlik Uygulaması-II dersinden beklentilerini
daha fazla uygulama yapabilme fırsatı sunması, uygulama öğretmenlerinin öğretmen
adaylarına rehber olmaları ve öğretmenlik mesleğine hazırlaması olarak ifade etmişlerdir.
Öğretmen adayları Öğretmenlik Uygulaması-II dersinde karşılaştıkları problemleri uygulama
öğretmenlerinin öğretmen adaylarını öğretmen gibi görmemesi ve çocukların öğretmen
adaylarını bir otorite olarak görmemesi olarak belirtmektedirler. Öğretmen adaylarının
Öğretmenlik Uygulaması-II dersinde karşılaştıkları problemlere ilişkin çözüm önerilerini
uygulama başlamadan önce öğretmenlere bilgilendirme toplantısı yapılmalı, danışmanların
uygulama öğretmenlerine stajyerlerin yapması gerekenleri açıklaması ve danışmanların
sınıflarda öğretmen adaylarını gözlemlemeleri şeklinde belirtmektedirler.
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | December 15, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 24 Issue: 5 |