Preservice teachers’ classroom management knowledge is gained through varied teaching
and learning experiences, yet limited research exists on its sources. Following a case study
methodology, this research investigated sources of classroom management knowledge
in the context of a classroom management course offered during the spring semester of
a four-year teacher education program at a public university in Turkey. Study participants
included 25 preservice teachers enrolled in the course. Data collection sources included a
classroom management philosophy assignment, reflections, midterm exams, and a classroom
management plan. Data analysis revealed that preservice teachers attributed their knowledge
about classroom management to sources such as their teacher education program, literature,
past teachers, student experiences, personal characteristics, and teaching experiences, as
well as friends, colleagues, teacher acquaintances, conferences, mentor teachers, and their
families. The analysis revealed that each knowledge source provided preservice teachers with
different opportunities to observe, practice, and reflect on classroom management strategies
and concepts.
Öğretmen adaylarının sınıf yönetimi bilgi kaynakları ile ilgili az sayıda çalışma olmasına rağmen, birçok öğrenme ve öğretme deneyimi sonucunda bu adaylar sınıf yönetimi bilgisi elde etmektedirler. Bir örnek olay çalışması olarak, bu araştırma Türkiye'de bir kamu üniversitesinde dört yıllık bir öğretmen eğitimi programının bahar döneminde sunulan sınıf yönetimi dersi kapsamında, öğretmen adaylarının sınıf yönetimine dair bilgi kaynaklarını incelenmektedir. Derse kayıt yaptırmış olan 25 öğretmen adayı çalışmaya katılmıştır. Sınıf yönetimi felsefesi ödevi, yansıtıcı düşünme, ara sınav ve sınıf yönetimi planı veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Yapılan analizlere göre, bilgi kaynaklarının öğretmen adaylarına farklı açılardan sınıf yönetimi stratejileri ve kavramlarını gözleme, uygulama ve yansıtma olanağı sundukları ortaya çıkmıştır.
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | January 15, 2017 |
Acceptance Date | November 23, 2015 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 25 Issue: 1 |