The
research’s aim is to examine the effect of gender on science self-efficacy and science
self-efficacy of gifted and nongifted middle school students. The research has
been carried out at the education and training term of 2016-2017 in Melikgazi
district of city of Kayseri. 634 students have constituted the total research
sample, 191 of whom are gifted middle school students and the remaining 443
students are middle school students with normal development. Survey
research, which is one of quantitative methods, has been implemented in the research.
Likert Type “Science Self-Efficacy Scale” have been used as a data collecting
tool. The reliability coefficient of scale used in the research has been found
out as 0.917. The independent
sample t-test was used to data analysis. The results show that;
there is a meaningful difference in behalf of gifted students
between gifted middle school students and other middle school students' science
self-efficacy scores. During the research, mastery, emotional and
verbal factors have been studied one by one in order to find out if there is a
meaningful difference between science self-efficacy levels of two groups of
students in terms of three factors. In conclusion, a meaningful difference has
been appeared on behalf of gifted students in terms of mastery, emotional and
verbal. When the self-efficacy scores of the middle school students in both
groups were examined in terms of gender variation, it was seen that there was
no significant difference between the self-efficacy levels of the students of
different sexes.
Araştırmanın
amacı; normal
gelişim gösteren ve üstün yeenekli ortaokul öğrencilerinin fen bilimleri özyeterliklerini ve özyeterliklerine cinsiyetin
etkisini incelemektir. tespit etmektir. Araştırma 2016-2017 eğitim öğretim yılında Kayseri ili Melikgazi
ilçesinde yapılmıştır. Çalışma grubu ortaokul
çağındaki üstün yetenekli 191 ve normal gelişim gösteren 443 olmak üzere toplam
634 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden tarama
deseni kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak “Fen Bilimleri Özyeterlik
Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmada kullanılan ölçeğin güvenirlik katsayısı 0.917
olarak bulunmuştur. Verilerin analizi için bağımsız örneklem
t-testi kullanılmıştır. Araştırma sonuçları
ortaokul öğrencileri ile aynı düzeydeki üstün yetenekli öğrencilerin fen
bilimleri özyeterlikleri arasında üstün yetenekli öğrenciler lehine anlamlı bir
farklılık olduğunu göstermektedir. Çalışmada iki gruptaki öğrencilerin fen
özyeterlikleri arasında ustalık, duyuşsal özellikler ve teşvik faktörleri açısından
anlamlı bir farklılık olup olmadığını tespit etmek amacıyla, bu faktörler tek
tek ele alınarak incelenmiştir. Sonuçta; uygulanan ölçekteki ustalık, duyuşsal
özellikler ve teşvik faktörleri açısından üstün yetenekli öğrenciler lehine
anlamlı farklılık olduğu görülmüştür. Her iki gruptaki ortaokul öğrencilerinin özyeterlik puanları cinsiyet
değişkeni açısından incelendiğinde farklı cinsiyetteki öğrencilerin özyeterlik
düzeyleri arasında anlamlı bir farklılık olmadığı görülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | May 15, 2019 |
Acceptance Date | July 23, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 27 Issue: 3 |