Facebook uygulaması, bir sosyal medya aracı olarak dün-yada yaygın bir şekilde kullanılmaktadır. Uygulama kullanıcı-larının siteyi kullanım sıklıkları, sitede harcadıkları süre gibi davranışsal hareketlerinin incelenmesinin yanı sıra uygulama-nın psiko-sosyal yönlerinin incelenmesi uygulamaya yönelik derinlemesine bilgi almak açısından önemlidir. Bu araştırma-nın amacı, Facebook kullanımının psiko-sosyal yönlerinin belirlenmesine yönelik Bodroza ve Jovanovic (2016) tarafından geliştirilen ölçeğin Türkçe’ye uyarlanmasıdır. Bu amaç doğrul-tusunda, öncelikle ölçeğin Türkçe’ye çevirisi yapılmıştır. Çeviri sonrasında alan uzmanları görüşüne dayalı olarak ölçeğe son şekli verilmiştir. Araştırmanın örneklemini 2016-2017 Bahar ve 2017-2018 Güz eğitim öğretim yıllarında bir üniversitenin Eğitim Fakültesi ve Meslek Yüksek Okulu’nda ve farklı bir üniversitenin Mühendislik Fakültesi’nde öğrenim gören ve Facebook hesabı olan 460 öğrenci oluşturmaktadır. Hazırla-nan ölçeğin, yapı geçerliğinin incelenmesi amacıyla doğrulayıcı faktör analizi yapılmıştır. Analiz sonuçlarına göre, kabul edile-bilir uyum değerleri hesaplamıştır (χ2/ sd=2.039, RMSEA=0.052, SRMR=0.059, CFI=0.95). Ölçeğin Cronbach Alpha güvenirlik katsayısı 0,905 olarak hesaplanmıştır. Bu bulgular doğrultusunda, araştırma kapsamında uyarlanan ölçeğin Facebook’un psiko-sosyal yönlerinin belirlenmesi kullanılabilecek bir ölçme aracı olduğu anlaşılmaktadır.
Facebook app is widely used in the world
as a social media tool. In addition to examining the behavioral movements of
users, such as the frequency of site use and the time they spend on the site,
the examination of the psycho- social aspects of the application is important
for in-depth information on application. The aim of this research is to adapt
the scale developed by Bodroza and Jovanovic (2016) to Turkish in order to
determine the psycho-social aspects of Facebook usage. In line with this aim,
primarily translation in Turkish process has been realized. After the
translation, the final scale was shaped based on the opinion of field experts. The
sample of the study consisted of 460 students who were studying in the Faculty
of Education and Vocational School of Higher Education of a university and a
faculty of Engineering of another university and with a Facebook account in
2016-2017 spring and 2017-2018 fall years. Confirmatory factor analysis was
carried out for the purpose of examining the validity of the prepared scale.
According to the analysis results, acceptable adaptation values computed (χ2 /
sd = 2.039, RMSEA = 0.052, SRMR = 0.059, CFI = 0.95).The Cronbach’s Alpha
reliability coefficient of the scale was 0.905.In the light of these findings,
it is understood that the measurement scale adapted to the scope of research is
a measurement tool that can be used to determine the psycho-social aspects of
Facebook.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | November 15, 2019 |
Acceptance Date | October 31, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 27 Issue: 6 |