In this study, mathematical perceptions of secondary school students were tried to be revealed by using drawing technique. 682 secondary school students were chosen from the students who were attending the middle schools that are in upper, middle and lower groups in Ordu province in the 2017-2018 academic year according to the results of TEOG exam conducted in 2017. Phenomenology model was used in this qualitative design study. Content analysis technique was used to interpret the data, and student drawings were evaluated under five main categories and sixteen subcate-gories. The main categories mentioned are Drawings con-taining the emotions, Drawings containing the views of the students, Drawings containing the relation of mathematics with real life, Drawings for the school environment and Drawings containing the mathematical objects. As a result of the study, it was observed that the student drawings are related with their views on mathematics, their feelings, mathematical objects, school environment and the relation between mathematics and real life categories respectively. Although the students' views and feelings about mathematics are positive in generally, it was observed that their opinions and feelings about learning processes were negative. Alt-hough students love and value mathematics, they have difficulty in learning processes. When the grade levels were taken into consideration, it was observed that the positive opinions and feelings about mathematics decreased as the grade level increased. Besides the emotions and opinions of 8th grade students towards mathematics differ largely and negatively in comparison to other grade levels. Sugges-tions have been made for the teaching environments and further academic studies.
Bu çalışmada ortaokul öğrencilerinin matematik algıları çizim (resmetme) tekniği ile ortaya çıkarılmaya çalışılmıştır. Çalışma kapsamında 2017-2018 Eğitim-Öğretim yılında Ordu il merkezinde öğrenim görmekte olan ve 2017 yılında yapılan TEOG sınavı sonuçlarına göre başarı sıralamasın-da üst, orta ve alt gruplarda yer alan ortaokullardan seçi-len 682 öğrenci ile çalışılmıştır. Çalışma nitel olarak desen-lenmiş ve nitel araştırma yaklaşımının yöntemlerinden biri olan olgu bilim yöntemi kullanılmıştır. Verilerin ele alınarak yorumlanmasında içerik analizi tekniğinden yararlanılmış ve bu kapsamda öğrenci çizimleri beş ana kategori ve on altı alt kategori altında değerlendirilmiştir. Sözü edilen ana kategoriler Duyguları ifade eden/içeren çizimler, Öğrenci görüşlerini/fikirlerini içeren çizimler, Matematiğin yaşamla ilişkisine yönelik çizimler, Okul ortamına yönelik çizimler ve Matematiksel nesneleri içeren çizimler’dir. Çalışma sonu-cunda öğrencilerin yapmış oldukları çizimlerde sırasıyla matematiğe yönelik görüşlerine, duygularına, matematiksel nesnelere, okul ortamına ve matematiğin yaşamla ilişkisine yer verdikleri görülmüştür. Öğrencilerin genel olarak ma-tematiğe yönelik görüşleri ve duyguları olumlu olmakla birlikte, öğrenme süreçleri ile ilgili görüş ve duygularının olumsuz olduğu gözlenmiştir. Öğrenciler matematiği sev-mekle ve değer vermekle birlikte, öğrenme süreçlerinde zorlanmaktadırlar. Sınıf seviyeleri dikkate alındığında ise matematiğe yönelik olumlu görüş ve duygularda sınıf sevi-yesi yükseldikçe azalma olduğu gözlenmiştir. Özellikle 8. sınıf öğrencilerinin matematiğe yönelik duygu ve görüşleri-nin, diğer sınıf seviyelerine nazaran olumsuz anlamda ve büyük ölçüde farklılaştığı görülmüştür. Çalışma sonuçları ile ilgili olarak öğretim ortamlarına ve yapılacak farklı akademik çalışmalara yönelik önerilerde bulunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2020 |
Acceptance Date | July 13, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 28 Issue: 1 |