Bu araştırmada, ana-babaya bağlanma ile romantik yakınlık ve otantik benlik arasındaki ilişkilerde bağlanma stillerinin aracı rolünün incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma gurubunu, Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nde öğrenim görmekte olan 1022 (711’ü kız ve 311’ü erkek) lisans öğrencisi oluşturmuştur. Araştırmanın yordanan değişkenleri olan romantik yakınlık ve otantik benlik araştırmacı tarafından uyarlanan “Romantik Yakınlık Ölçeği” ve “İlişkilerde Otantiklik Ölçeği” kullanılarak; yordayıcı değişkenlere ilişkin veriler ise “Ana-Babaya Bağlanma Ölçeği” ve “Yakın İlişkilerde Yaşantılar Envanteri” kullanılarak elde edilmiştir. Araştırmadan elde edilen verilerin istatistiksel çözümlemeleri SPSS 20.0, Lisrel 9.1 ve AMOS 22.0 paket programları kullanılarak yapılmıştır. Araştırmanın amacı olan romantik yakınlık ve otantik benliği yordayan değişkenlerin belirlenmesinde path analizi kullanılmıştır. Araştırmada hata payı .05 olarak alınmıştır. Bu araştırmada, öncelikle bağlanma stillerinin rolüne ilişkin hipotez bir model önerilmiş, daha sonra üretilen alternatif modeller arasından en uygun olanı tercih edilmiştir. Verilerin analizi sonucunda; anneye bağlanmanın bağlanma stilleri üzerinde etkisi olmakla birlikte, babaya bağlanmanın bağlanma stilleri üzerinde anlamlı bir etkisinin olmadığı görülmüştür. Bununla birlikte, romantik yakınlık üzerinde babaya bağlanmanın ve kaygılı bağlanma stilinin etkisi görülürken; otantik benlik üzerinde babaya bağlanma ve her iki bağlanma stilinin de doğrudan etkisinin olduğu görülmektedir. Son olarak anneye bağlanma, romantik yakınlığa kaygılı bağlanma stili aracılığı ile etki ederken; otantik benliğe hem kaçınan hem de kaygılı bağlanma stilleri aracılığı ile etki etmektedir. Araştırma kapsamında elde edilen bulgular doğrultusunda uygulama alanında çalışanlara ve araştırmacılara önerilerde bulunulmuştur.
Mersin Üniversitesi BAP
BAP-EBE EBB (SEA) 2012-3
Purpose: The aim of this study is to test, an investigation of the relations between parental bonding with intimacy and
authentic self in mediated by attachment style.
Design/Methodology/Approach: Research data have been collected from 1022 university students: 711 females and 311
males who were attended in 2013-2014 academic year at Mersin University, Education Faculty. The data related with the
predicted variables romantic intimacy and authentic self have been collected by using “Romantic Intimacy Scale” and “The
Authenticity Relationship Scale” which have been adopted by researcher; whereas data of predictor variables have been
collected by “Parental Bonding Instrument” and “Experiences in Close Relationships Inventory”. SPSS 20.0 and AMOS 22.0
software has been used for statistical analyses of research data. In pursuant to aim of the study, path analysis was used to
determine variables that effect romantic intimacy and authentic self. Signifiance level vas .05 for all analyses.
Findings: In this study, first of all a model which relation to effects of styles of humor on attachment styles was
suggested, after that, the most suitable model was favored among alternative models. According to the results
of analyses, while mother bonding has been presented as a predictor. In line with the findings obtained within
the scope of the research, suggestions were made to the employees and researchers in the field of application.
BAP-EBE EBB (SEA) 2012-3
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Project Number | BAP-EBE EBB (SEA) 2012-3 |
Publication Date | January 16, 2021 |
Acceptance Date | June 29, 2020 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 29 Issue: 1 |