Bu araştırma, eğitim kurumlarının en önemli paydaşlarından olan öğretmenlerin ve okul yöneticilerinin, eğitim ortamlarında gözlemledikleri ya da deneyimledikleri bencillik düzeyini tespit etmek amacıyla yapılmıştır. Araştırma, nicel araştırma yöntemlerinden, betimsel tarama modeli ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın örneklemini, oranlı örneklem yöntemi ile seçilen 356 öğretmen ve basit tesadüfi örneklem ile seçilen 139 okul yöneticisi oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplamak için “Eğitimde Bencillik Ölçeği” kullanılmıştır. Toplanan veriler SPSS 22.0 programı ile analiz edilmiştir. Sonuç olarak öğretmenlerin cinsiyetleri, branşları, kıdemleri ve eğitim durumları; okul yöneticilerinin ise aynı okulda çalışma süreleri; hem öğretmenlerin hem de okul yöneticilerinin ise okul kademeleri, onların eğitimde bencilliğe ilişkin algılarını etkilemektedir. Bu sonuçlara göre anlamlı farklılık ortaya çıkan değişkenlere göre katılımcıların farklı düşünme nedenlerinin araştırılması, öğretmenlerin istihdam sürecinde mesleki etik davranış düzeylerini belirlemeye yönelik mülakatlara ve psikoteknik testlere dâhil edilmeleri gibi öneriler sunulmuştur.
Purpose: In this study, it is aimed to determine the level of selfishness that teachers and school administrators, one of the most important stakeholders of educational institutions, observe in teachers.
Design/Methodology/Approach: The research was carried out with the descriptive survey model, one of the quantitative research methods. The sample of the research consists of 356 teachers selected with stratified sampling method and 139 school administrators selected with simple random sample. The selfishness scale was used in education, which was used as a data collection tool. The collected data was analyzed with SPSS 22.0 program. Frequency, percentage, arithmetic mean, t-testi, Mann Whitney U test, One Way Anova and Kruskal Wallis test have been used to analyze the data.
Findings: As a result, the perceptions of teachers and school administrators about selfishness in teachers; It differs according to the teachers' gender, branch, seniority and educational status, school administrators' working time at the same school, the level of teaching at which both teachers and school administrators work affects.
Highlights: According to these results, researchers were suggested to conduct studies that reveal the reasons for the meaningful differences in participants' thoughts, and to conduct various interviews and psychotechnical tests in order to determine the levels of ethical behavior before starting candidate teachers.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | November 30, 2021 |
Acceptance Date | February 18, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 29 Issue: 4 |