Purpose: This study aims to define the solutions towards fractions and solving models case of fourth grade primary school
students.
Design/Methodology/Approach: Case study of qualitative research was used in this study. Selected by means of convenient
case sampling, 113 fourth grade primary school students were included in this research. Fractions test developed by the
researchers was applied to the students and the data obtained from the students were analyzed with descriptive analysis.
Findings: Primary school 4th grade students were able to rank equal fractions of units and denominators, and add and
subtract operation in fractions and solve problems that require these operations. It was seen that students who could model
fraction types (simple, improper, whole number of fraction) could not determine the fraction of a multiplicity, but they could
show the fraction of the multiplicity on at model. Students modelling types of fractions (proper, improper, mixed) are not
able to define a fraction of multiplicity whereas they seem to determine the fraction on a model.
Highlights: It has been determined that students who can model ordering fractions with equal denominators cannot model
ordering unit fractions, addition and subtraction, and problems that require these operations.
Araştırmada ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin kesirler konusuna yönelik çözümleri ve çözümleri modelleme durumlarını belirlemek amaçlanmıştır. Nitel araştırma yaklaşımlarından özel durum çalışmasından faydalanılan araştırmaya 113 ilkokul 4. sınıf öğrencisi dahil edilmiştir. Öğrencilere araştırmacılar tarafından geliştirilen kesirler testi uygulanmış, öğrencilerden elde edilen veriler betimsel analiz ile analiz edilmiştir. Çalışma sonunda; ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin birim ve paydaları eşit kesirleri sıralayabildikleri, kesirlerde toplama ve çıkarma işlemleri ile bu işlemleri gerektiren problemleri çözebildikleri tespit edilmiştir. Kesir türlerini (basit, bileşik, türemiş) modelleyebilen öğrencilerin, bir çokluğun kesir kadarını belirleyemedikleri görülse de çokluğun kesir kadarını model üzerinde gösterebildikleri görülmüştür. Paydası eşit kesirleri sıralamayı modelleyebilen öğrencilerin; birim kesirleri sıralamayı, toplama ile çıkarma işlemini ve bu işlemleri gerektiren problemleri modelleyemedikleri tespit edilmiştir
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | February 28, 2022 |
Acceptance Date | October 20, 2020 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 30 Issue: 1 |