In this study, planning performance values in a freight wagon chassis geometry are discussed. Container-carrying type chassis were preferred as freight wagons, topology optimization, 2020 simulation, was used for the traditional freight wagon for the optimization add-on. 1023 steel material was chosen as the material for the FEA analysis. Within the safety limits required for freight wagons, the traditional freight wagon has been lightened by 14.51 percent. Although the freight wagon was lighter, it gave uniform results in the load distribution, thus reducing the manufacturing costs of a standard freight wagon. The legal load limitations in railway management have been brought to the sum of the wagon weight and the load. Weight improvements in the tare of any freight car mean more loads can be carried. With this study, it has been observed that a conventional freight wagon chassis has a positive effect not only on manufacturing costs but also on operating costs.
Bu çalışmada bir yük vagonu şasi geometrisinde planlama performans değerleri ele alınmıştır. Yük vagonu olarak konteyner taşınabilen tipte şasiler tercih edilmiştir. optimizasyon metodu olarak topoloji optimizasyonu kullanılmıştır. Sonlu elemanlar (FEA) analizi için malzeme olarak 1023 çelik malzeme tercih edilmiştir. Yük vagonları için gerekli güvenlik limitleri dahilinde çalışma sonucunda geleneksel yük vagonunu %14,51 hafifletilmiştir. Yük vagonu daha hafif olmasına rağmen yük dağılımında da düzenli sonuçlar elde edilmiştir böylece standart bir yük vagonunun imalat maliyetleri düşürülmüştür. Demiryolu işletmeciliğinde yasal yük sınırlamaları vagon ağırlığı ve yükün toplamına kadardır. Herhangi bir yük vagonun darasındaki ağırlık iyileştirmeleri daha fazla yük taşınabileceği anlamına gelmektedir. Bu çalışma ile geleneksel bir yük vagonu şasisinin yalnızca imalat maliyetleri değil işletme maliyetlerine olumlu etkisi olduğu gözlemlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 15, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.