Research Article
BibTex RIS Cite

Kozmetik Reklamlarında Kadın ve Nesne İlişkisi

Year 2002, Issue: 1, 75 - 93, 27.03.2002

Abstract

In this work the relationship between woman image and cosmetics in television advertisements through 2001-2002 is analized by using the principles of semiotics. The representation of the
objects and the consumption values reflected in the advertisements have been taken as fundamental elements in order to determine the relationship of the woman with the object. These values can be dassified as functionality, existence, pragmatism and enjoyment. it is observed that, far the subject of advertisement, the functional values of the object remain as a means to reach existential values and her problems related to her appearance are not individual but social.

References

  • Adorno, Theodor W (1998). Minima Moralia. Çev., Orhan Koçak, Ahmet Doğukan. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Barthel, Diane (1988). Putting On Appearances: Gender and Advertising. Philadelphia: Temple University.
  • Beigbede( Frederic (2001 ). 3.900.-TL. Çev., Renan Akman. İstanbul: Doğan Kitapçılık.
  • Cornu, Genevieve( 1990). Semiologie de l'lmage dans la Publicite. Paris: Les editions d'Organisation.
  • Featherstone, Mike (1997). Postmodernizm ve Tüketim Kültürü. Çev., Mehmet Küçük. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Floch, Jean-Marie( 1995). ldentifes ıVisuelle_s. Paris: Presses Universitaires de France.
  • Gendron, Bernard (1998). "Theodor Adorno Cadillacs'la Tanışıyor", Eğlence incelemeleri. Tania Modleski (der) içinde. 'çev., Nurdan Gürbilek. İstanbul: Metis Yayınları: 40-61.
  • Greimas, Algirdas Julien (1983). Du Sens /. Paris: Seuil.
  • Parret, Herman (1986). Les Passions, Essaie sur la Mise en Discours de la Subjectivite. Bruxelles: Pierre Madraga.
  • Seguela, Jacques (1994). Anneme Reklamcı .Olduğumu Söylemeyin. Çev., Ragıp Duran. İstanbul: Afa Yayıncılık.
  • Winship, Janice(1980). Advertising in \ı1vbmens Magazines: 1956-74. Birmingham: Centre for Contemporary Cultural studies, University of Birmingham.
Year 2002, Issue: 1, 75 - 93, 27.03.2002

Abstract

References

  • Adorno, Theodor W (1998). Minima Moralia. Çev., Orhan Koçak, Ahmet Doğukan. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Barthel, Diane (1988). Putting On Appearances: Gender and Advertising. Philadelphia: Temple University.
  • Beigbede( Frederic (2001 ). 3.900.-TL. Çev., Renan Akman. İstanbul: Doğan Kitapçılık.
  • Cornu, Genevieve( 1990). Semiologie de l'lmage dans la Publicite. Paris: Les editions d'Organisation.
  • Featherstone, Mike (1997). Postmodernizm ve Tüketim Kültürü. Çev., Mehmet Küçük. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Floch, Jean-Marie( 1995). ldentifes ıVisuelle_s. Paris: Presses Universitaires de France.
  • Gendron, Bernard (1998). "Theodor Adorno Cadillacs'la Tanışıyor", Eğlence incelemeleri. Tania Modleski (der) içinde. 'çev., Nurdan Gürbilek. İstanbul: Metis Yayınları: 40-61.
  • Greimas, Algirdas Julien (1983). Du Sens /. Paris: Seuil.
  • Parret, Herman (1986). Les Passions, Essaie sur la Mise en Discours de la Subjectivite. Bruxelles: Pierre Madraga.
  • Seguela, Jacques (1994). Anneme Reklamcı .Olduğumu Söylemeyin. Çev., Ragıp Duran. İstanbul: Afa Yayıncılık.
  • Winship, Janice(1980). Advertising in \ı1vbmens Magazines: 1956-74. Birmingham: Centre for Contemporary Cultural studies, University of Birmingham.
There are 11 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Communication and Media Studies
Journal Section Araştırma Makaleleri
Authors

Halime Yücel Altınel This is me

Publication Date March 27, 2002
Submission Date January 28, 2002
Published in Issue Year 2002 Issue: 1

Cite

APA Yücel Altınel, H. (2002). Kozmetik Reklamlarında Kadın ve Nesne İlişkisi. Kocaeli Üniversitesi İletişim Fakültesi Araştırma Dergisi(1), 75-93.