BibTex RIS Cite

-

Year 2014, Issue: 1 - 2014, 63 - 75, 25.10.2014

Abstract

To Heidegger, being is unde rstandable with be-ing. The comportment of be-ing or existing means a whole structure of human being. He understands beingsas in his being with-in-the-world rather than theoreticalunderstanding.Thus, Heidegger understands human being in the context of worldliness contrary tothe difference between cogito and being by Descartes and Kant.

References

  • Camcı, C. (2014). Heidegger’de Zaman Kavramının Varlıkla İlişkisi. Antalya: Yayımlanmamış Kitap.
  • Camcı, C. (2010). Aydınlanmanın Kurgusal Olanağı Olarak Özgürlük Etik İlişkisi. İsmail Serin (Ed.), Birinci Uluslararası Felsefe Kongresi/Eşitlik, Özgürlük, Kardeşlik (s. 789-806). Bursa: Asa.
  • http://philosophy.uludag.edu.tr/ufk/sites/default/files/978-975-8149-42-1.pdf
  • Cassirer, E. (1996). Kant’ın Yaşamı ve Öğretisi. Doğan Özlem (Çev.). İstanbul: İnkılâp.
  • Descartes, R. (1998). Anlığın Yönetimi İçin Kurallar ve İlk Felsefe Üzerine Meditasyonlar. Aziz Yardımlı (Çev.). İstanbul: İdea.
  • Guignon, C. B. (1983). Heidegger and the Problem of Knowledge. Indiana (USA): Hackett.
  • Heidegger, M. (2008). Varlık ve Zaman . Kaan H. Ökten (Çev.). İstanbul: Agora.
  • Heimsoeth, H. (2007). Kant’ın Felsefesi. Takiyettin Mengüşoğlu (Çev.). Ankara: Doğu Batı.
  • Polt, R. (2005). Ereignis. Hubert L. Dreyfus, & Mark A. Wrathall (Ed.), A Companion To Heidegger (ss. 375-391). USA: Blackwell.
  • Tümkaya, B. (2010). Heidegger’in Batı Metafiziğine Yönelik Tedirginliği ve Modern Özne Eleştirisi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Akdeniz Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, Antalya.
  • Uzun, E., Güçlü, B., Uzun, S., & Yolsal, Ü. H. (2003). Felsefe Sözlüğü. Ankara: Bilim ve Sanat.
  • Yalçın, Ş. (2010). Modern Felsefede Benlik. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi.

Kartezyen Özne ve Kantçı Öznenin Heidegger’de Anlamı: Dünyasallık

Year 2014, Issue: 1 - 2014, 63 - 75, 25.10.2014

Abstract

Heidegger’e göre varlık, var-olmakla anlaşılabilendir. Var-olma davranışı ya da var-oluş, insanın bütünsel yapısını ifade eder. O, var olanları kuramsal olarak anlamaktan çok, dünya-ile-birlikte-var oluşunda anlar. Bu yüzden Heidegger insanı, Descartes ve Kant’ın cogito’yla var oluşa getirdiği ayrıma karşı, dünyasallık bağlamında anlar.

References

  • Camcı, C. (2014). Heidegger’de Zaman Kavramının Varlıkla İlişkisi. Antalya: Yayımlanmamış Kitap.
  • Camcı, C. (2010). Aydınlanmanın Kurgusal Olanağı Olarak Özgürlük Etik İlişkisi. İsmail Serin (Ed.), Birinci Uluslararası Felsefe Kongresi/Eşitlik, Özgürlük, Kardeşlik (s. 789-806). Bursa: Asa.
  • http://philosophy.uludag.edu.tr/ufk/sites/default/files/978-975-8149-42-1.pdf
  • Cassirer, E. (1996). Kant’ın Yaşamı ve Öğretisi. Doğan Özlem (Çev.). İstanbul: İnkılâp.
  • Descartes, R. (1998). Anlığın Yönetimi İçin Kurallar ve İlk Felsefe Üzerine Meditasyonlar. Aziz Yardımlı (Çev.). İstanbul: İdea.
  • Guignon, C. B. (1983). Heidegger and the Problem of Knowledge. Indiana (USA): Hackett.
  • Heidegger, M. (2008). Varlık ve Zaman . Kaan H. Ökten (Çev.). İstanbul: Agora.
  • Heimsoeth, H. (2007). Kant’ın Felsefesi. Takiyettin Mengüşoğlu (Çev.). Ankara: Doğu Batı.
  • Polt, R. (2005). Ereignis. Hubert L. Dreyfus, & Mark A. Wrathall (Ed.), A Companion To Heidegger (ss. 375-391). USA: Blackwell.
  • Tümkaya, B. (2010). Heidegger’in Batı Metafiziğine Yönelik Tedirginliği ve Modern Özne Eleştirisi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Akdeniz Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, Antalya.
  • Uzun, E., Güçlü, B., Uzun, S., & Yolsal, Ü. H. (2003). Felsefe Sözlüğü. Ankara: Bilim ve Sanat.
  • Yalçın, Ş. (2010). Modern Felsefede Benlik. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi.
There are 12 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Senem Önal This is me

Publication Date October 25, 2014
Published in Issue Year 2014 Issue: 1 - 2014

Cite

APA Önal, S. (2014). Kartezyen Özne ve Kantçı Öznenin Heidegger’de Anlamı: Dünyasallık. Kilikya Felsefe Dergisi(1), 63-75.
AMA Önal S. Kartezyen Özne ve Kantçı Öznenin Heidegger’de Anlamı: Dünyasallık. KFD. October 2014;(1):63-75.
Chicago Önal, Senem. “Kartezyen Özne Ve Kantçı Öznenin Heidegger’de Anlamı: Dünyasallık”. Kilikya Felsefe Dergisi, no. 1 (October 2014): 63-75.
EndNote Önal S (October 1, 2014) Kartezyen Özne ve Kantçı Öznenin Heidegger’de Anlamı: Dünyasallık. Kilikya Felsefe Dergisi 1 63–75.
IEEE S. Önal, “Kartezyen Özne ve Kantçı Öznenin Heidegger’de Anlamı: Dünyasallık”, KFD, no. 1, pp. 63–75, October 2014.
ISNAD Önal, Senem. “Kartezyen Özne Ve Kantçı Öznenin Heidegger’de Anlamı: Dünyasallık”. Kilikya Felsefe Dergisi 1 (October 2014), 63-75.
JAMA Önal S. Kartezyen Özne ve Kantçı Öznenin Heidegger’de Anlamı: Dünyasallık. KFD. 2014;:63–75.
MLA Önal, Senem. “Kartezyen Özne Ve Kantçı Öznenin Heidegger’de Anlamı: Dünyasallık”. Kilikya Felsefe Dergisi, no. 1, 2014, pp. 63-75.
Vancouver Önal S. Kartezyen Özne ve Kantçı Öznenin Heidegger’de Anlamı: Dünyasallık. KFD. 2014(1):63-75.