The continuous
development of information and communication technologies brings rapid changes
in many areas of life. According to these changes, thanks to the resultant
internet, web and e-mail technologies, more effective communication system
between the government and citizens began to be implemented in two ways.
E-government is based on the capability of government to solve problems more
effectively by increasing the information processing and it is the main purpose
of electronization of government. In Turkey, e-government applications cover
refer, query and online services.
Realizing these services in the electronic media facilitates citizen
access to government and accelerates the return of government to citizens.
Disabled citizens should be able to benefit equally from the services offered
by the government too, should have access to public services unhindered as
their own. With this study, it is aimed that to ensure the control of services
to people with disabilities which are provided by public institutions on one
center via common platform by integrating each other and enhancing the quality
of public services received by people with disabilities.
: e-government local e-government applications disabled information system
Bilgi ve iletişim teknolojilerinin sürekli
gelişmesi, hayatın birçok alanında da hızlı değişimleri beraberinde
getirmektedir. Bu değişimler doğrultusunda meydana çıkan internet, web ve
e-posta teknolojileri sayesinde devlet ve vatandaş arasında daha etkin bir
iletişim sistemi iki yönlü olarak uygulanmaya başlamıştır. E-devlet; devletin
bilgi işleme yeteneğini arttırarak sorunları daha etkin bir biçimde çözmesi
esasına dayanır ve bu devletin elektronikleşmesinde ana amaçtır. Türkiye’deki
e-devlet uygulamaları; başvuru, sorgulama ve çevrimiçi hizmetleri
kapsamaktadır. Bu hizmetlerin elektronik ortamda gerçekleştirilmesi vatandaşın
devlete erişimini kolaylaştırmakta ve devletin vatandaşa geri dönüşünü
hızlandırmaktadır. Engelli vatandaşlar da devletin sunduğu hizmetlerden eşit
olarak yararlanabilmeli, kendilerine özgü kamu hizmetlerine engelsiz olarak
ulaşabilmelidir. Yapılan çalışma ile engelli vatandaşlara hizmet veren kamu
kurumları ortak bir platformda birbirleriyle entegre edilerek verilen
hizmetlerin tek merkezden kontrolünü sağlamak ve engelli vatandaşların aldığı
kamu hizmet kalitesini arttırmak amaçlanmıştır.
Bölüm | ARAŞTIRMA MAKALELERİ |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 14 Kasım 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 8 Sayı: 15 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.