FOMO and Online Compulsive Buying: Do Social Media Influencers Trigger Consumers' Anxiety and Obsession?
Yıl 2022,
Cilt: 24 Sayı: 43, 704 - 716, 30.12.2022
Yağmur Kerse
,
Alpaslan Yüce
Öz
Easy and fast access to information on social media leads individuals to compare their own life with the lives of others more easily. This comparison can cause individuals to fear that he or she is missing out on something great when they miss out on events that others attend or when they do not get products that others have. This situation is called "fear of missing out" (FOMO) in the literature and is expected to trigger people to engage in compulsive buying behavior more quickly through the effect of social media. In this context, this study aimed to examine the effect of fear of missing out (FOMO) on online compulsive buying behavior in the context of social media influencers. The research data were obtained from 214 consumers who followed the social media influencers and bought the products suggested by the influencers at least once, using the online survey technique. As a result of the statistical analysis, it was found that FOMO has a positive effect on online compulsive buying behavior.
Kaynakça
- Abel, J. P., Buff, C. L. ve Burr, S. A. (2016). Social Media and the Fear of Missing Out: Scale Development and Assessment. Journal of Business & Economics Research, 14(1), 33-44.
- Argan, M., Tokay Argan, M. ve İpek, G. (2018). I Wish I Were! Anatomy of A Fomsumer. İnternet Uygulamları ve Yönetimi, 9(1), 43-57.
- Argan, M. ve Tokay Argan, M. (2018). Fomsumerism: A Theoretical Framework. International Journal of Marketing Studies, 10(2), 109-117.
- Aydın, H. (2018). Sosyal Medyadaki Gelişmeleri Kaçırma Korkusunun (FoMO) İçgüdüsel Alımlara Etkisinin Öz Belirleme Kuramı ile Açıklanması. Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, 17. UİK Özel Sayısı, 415-426.
- Aydın, D., Selvi, Y. Kandeğer, A. ve Boysan, M. (2021). The Relationship of Consumers’ Compulsive Buying Behavior with Biological Rhythm, İmpulsivity, and Fear of Missing out. Biological Rhythm Research, 52(10), 1514-1522.
- Aytaç, M. B. ve Akın, E. (2021). Hatzfeld syndrome: Narcissistic postpurchase state of mind. Canadian Journal of Administrative Sciences/Revue Canadienne des Sciences de l'Administration, 38(4), 369-381.
- Bahçecitapar, M. ve Aktaş, S. (2017). Çoklu Doğrusal Bağlantı Durumunda Doğrusal Karma Modelin Kullanımı ve Bir Uygulama. Sakarya Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 21(6), 1349-1359.
- Bal, F. ve Okkay, İ. (2022). İnternet Tabanlı Sorunlu Alışveriş Davranışı: Çevrimiçi Alışveriş Bağımlılığı. Bağımlılık Dergisi, 23(1): 111-120.
- Bekman, M. (2020). Halkla İlişkiler Uygulamalarında Dijital Medyanın Kullanımı: Sosyal Medya Bağımlılığının, Fomo ve Kompülsif Çevrimiçi Satın Almada Aracılık Rolü. (Doktora Tezi). Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
- Biber, L. (2020). Sosyal Medya, FOMO ve Kuşaklararası Farklılaşma. Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 9(1), 26-43.
- Demir, A. ve Çetin, A. (2021). Digital Media in Sports Organizations: The Mediator Role of Social Media Addiction in FoMO and Compulsive Online Shopping. Journal of Educational Issues, 7(2), 252-274.
- Den Ouden, L., Tiego, J., Lee, R. S. C., Albertella, L., Greenwood, L.-M., Fontenelle, L., Yücel, M. ve Segrave, R. (2020). The Role of Experiential Avoidance in Transdiagnostic Compulsive Behavior: A Structural Model Analysis. Addictive Behaviors, 108(106464).
- Dinh, T. C. T. Ve Lee, Y. (2021). “I want to be as trendy as influencers” – how “fear of missing out” leads to buying intention for products endorsed by social media influencers. Journal of Research in Interactive Marketing,
- Dittmar, H., Long, K. ve Bond, R. (2007). When A Better Self is Only A Button Click Away: Associations Between Materialistic Values, Emotional and Identity-Related Buying Motives, and Compulsive Buying Tendency Online. Journal of Social and Clinical Psychology, 26(3), 334-361.
- Erkorkmaz, Ü., Etikan, İ., Demir, O., Özdamar, K. ve Sanisoğlu, S. Y. (2013). Doğrulayıcı Faktör Analizi ve Uyum İndeksleri. Türkiye Klinikleri Journal of Medical Sciences, 33(1), 210-223.
- Eşitti, Ş. (2015). Bilgi Çağında Problemli İnternet Kullanımı ve Enformasyon Obezitesi: Problemli İnternet Kullanımı Ölçeğinin Üniversite Öğrencilerine Uygulanması. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 49(2), 75-97.
- Freberg, K., Graham, K. McGaughey, K. ve Freberg, L. A. (2011). Who are the Social media influencers? A study of public perceptions of personality. Public Relations Review, 37, 90-92.
- George, D. ve Mallery, P. (2016). IBM SPSS Statistics 23 Step by Step: A Simple Guide and Reference. Routledge.
- Hair Jr, J.F., Hult G.T.M., Ringle C.M. ve Sarstedt M. (2017). A Primer on Partial Least Squares Structural Equation Modeling (PLS-SEM). USA: Sage publications.
- Hodkinson, C. (2019). ‘Fear of Missing Out’ (FOMO) Marketing Appeals: A Conceptual Model. Journal of Marketing Communications, 25(1), 65-88.
- Kapar, R. (2012). Ekonomik Krizlerin Çalışanların Sağlığı ve Güvenliği Üzerindeki Etkileri. Çalışma ve Toplum, 2012 (3), 73-100.
- Küçükdağ, E. (2022). Fazla Sosyal Medya Kullanımının Kompulsif Satın Alma Üzerinde Etkisi ve FOMO’nun Ve Materyalizm’in Düzenleyici Rolü. (Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Bilgi Üniversitesi Lisansüstü Programlar Enstitüsü, İstanbul.
- Mikolajczak-Degrauwe, K., Rossi, G., Wauters, B. ve Brengman, M. (2012). Can We Identify Compulsive Buyers Based on Their Personality? An Application of the Personality Adjective Check List. Journal of Customer Behaviour, 11(3), 221-240.
- Miller, S. (2012). Fear of Missing Out: Are You a Slave to FOMO? https://abcnews.go.com/health/wellness/fear-missing-slave-fomo/story?id=16629972&singlePage=true#.TTg48015.wF , (02.07.2022).
- O’Guinn, T. C. ve Faber, R. J. (1989). Compulsive Buying: A Phenomenological Exploration. Journal of Consumer Research, 16(2), 147-157.
- Örs, M. (2018). İnternet Fenomenlerini Neden Takip Ediyoruz? Tüketici-Fenomen İlişkisini Güçlendiren Nedenlerin Ampirik Bir Çalışma İle Değerlendirilmesi. İşletme Araştırmaları Dergisi, 10(4): 187-209.
- Özay, S. ve Erol, D. (2020). Ergenlerin sosyal Medyaya İlişkin Tutumları ile Narsisizm Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Uluslararası Dil, Eğitim ve Sosyal Bilimlerde Güncel Yaklaşımlar Dergisi, 2(1): 354-371.
- Przybylski, A. K., Murayama, K., DeHaan, C. R. Ve Gladwell, V. (2013). “Motivational, Emotional, and Behavioral Correlates of Fear of Missing Out”, Computers in Human Behavior, 29, 1841–1848.
- Sharif, S. P., She, L., Yeoh, K. K. ve Naghavi, N. (2022). Heavy Social Networking and Online Compulsive Buying: The Mediating Role of Financial Social Comparison and Materialism. Journal of Marketing Theory and Practice, 30(2), 213-225.
- Şahin, E. ve Çavuş, B. F. (2020). Sosyal Medya Algısı ve FOMO’nun Tüketici Satın Alma Davranışına Etkisinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma: Selçuk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Örneği. Fırat Üniversitesi İİBF Uluslararası İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 4(1), 149-182.
- Yaylagül, Ş. (2017). Sosyal Medya Fenomenlerine Bağlanmışlığın Belirlenmesi: Yükseköğretim Öğrencileri Üzerine Bir Uygulama. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(3), 219-235.
- Zeren, D. ve Gökdağlı, N. (2017). Satın alma Motivasyonları: Tüketicilerin Sanal Kompülsif Davranışları Üzerine Bir Araştırma. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Pazarlama Kongresi Özel Sayısı, 41-58.
- Zhang, Z., Jimenez, F. R. ve Cicala, J. E. (2020). “Fear of Missing Out Scale: A Self-Concept Perspective”. Psychology and Marketing, 37, 1619-1634.
FOMO ve Online Kompulsif Satın Alma: Sosyal Medya Fenomenleri Tüketicilerin Kaygılarını ve Takıntılarını Tetikliyor Mu?
Yıl 2022,
Cilt: 24 Sayı: 43, 704 - 716, 30.12.2022
Yağmur Kerse
,
Alpaslan Yüce
Öz
Sosyal medyada bilgiye kolay ve hızlı erişim bireyin kendi yaşamını başkalarınınkiyle daha kolay kıyaslamasına yol açmaktadır. Bu kıyaslama başkalarının katıldıkları etkinlikleri ya da satın aldıkları ürünleri kaçırdığı zaman bireyin harika bir şeyi kaçırdığı korkusu yaşamasına neden olabilmektedir. Literatürde “gelişmeleri kaçırma korkusu” (FOMO) olarak ifade edilen bu durum ile takıntılı satın alma olarak ifade edilebilen kompulsif satın alma davranışının sosyal medyanın etkisiyle bireylere sirayet etmesinin kolaylaştığı düşünülmektedir. Bu kapsamda çalışmanın amacı sosyal medya fenomenleri bağlamında gelişmeleri kaçırma korkusunun (FOMO) online kompulsif satın alma davranışı üzerindeki etkisini incelemektir. Araştırma verileri sosyal medya fenomenlerini takip eden ve en az bir kere fenomenlerin önerdikleri ürünleri satın alan 214 tüketiciden online anket tekniğiyle elde edilmiştir. Yapılan istatistiki analizler sonucunda FOMO’nun online kompulsif satın alma davranışı üzerinde olumlu bir etkiye sahip olduğu bulgusu elde edilmiştir.
Kaynakça
- Abel, J. P., Buff, C. L. ve Burr, S. A. (2016). Social Media and the Fear of Missing Out: Scale Development and Assessment. Journal of Business & Economics Research, 14(1), 33-44.
- Argan, M., Tokay Argan, M. ve İpek, G. (2018). I Wish I Were! Anatomy of A Fomsumer. İnternet Uygulamları ve Yönetimi, 9(1), 43-57.
- Argan, M. ve Tokay Argan, M. (2018). Fomsumerism: A Theoretical Framework. International Journal of Marketing Studies, 10(2), 109-117.
- Aydın, H. (2018). Sosyal Medyadaki Gelişmeleri Kaçırma Korkusunun (FoMO) İçgüdüsel Alımlara Etkisinin Öz Belirleme Kuramı ile Açıklanması. Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, 17. UİK Özel Sayısı, 415-426.
- Aydın, D., Selvi, Y. Kandeğer, A. ve Boysan, M. (2021). The Relationship of Consumers’ Compulsive Buying Behavior with Biological Rhythm, İmpulsivity, and Fear of Missing out. Biological Rhythm Research, 52(10), 1514-1522.
- Aytaç, M. B. ve Akın, E. (2021). Hatzfeld syndrome: Narcissistic postpurchase state of mind. Canadian Journal of Administrative Sciences/Revue Canadienne des Sciences de l'Administration, 38(4), 369-381.
- Bahçecitapar, M. ve Aktaş, S. (2017). Çoklu Doğrusal Bağlantı Durumunda Doğrusal Karma Modelin Kullanımı ve Bir Uygulama. Sakarya Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 21(6), 1349-1359.
- Bal, F. ve Okkay, İ. (2022). İnternet Tabanlı Sorunlu Alışveriş Davranışı: Çevrimiçi Alışveriş Bağımlılığı. Bağımlılık Dergisi, 23(1): 111-120.
- Bekman, M. (2020). Halkla İlişkiler Uygulamalarında Dijital Medyanın Kullanımı: Sosyal Medya Bağımlılığının, Fomo ve Kompülsif Çevrimiçi Satın Almada Aracılık Rolü. (Doktora Tezi). Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
- Biber, L. (2020). Sosyal Medya, FOMO ve Kuşaklararası Farklılaşma. Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 9(1), 26-43.
- Demir, A. ve Çetin, A. (2021). Digital Media in Sports Organizations: The Mediator Role of Social Media Addiction in FoMO and Compulsive Online Shopping. Journal of Educational Issues, 7(2), 252-274.
- Den Ouden, L., Tiego, J., Lee, R. S. C., Albertella, L., Greenwood, L.-M., Fontenelle, L., Yücel, M. ve Segrave, R. (2020). The Role of Experiential Avoidance in Transdiagnostic Compulsive Behavior: A Structural Model Analysis. Addictive Behaviors, 108(106464).
- Dinh, T. C. T. Ve Lee, Y. (2021). “I want to be as trendy as influencers” – how “fear of missing out” leads to buying intention for products endorsed by social media influencers. Journal of Research in Interactive Marketing,
- Dittmar, H., Long, K. ve Bond, R. (2007). When A Better Self is Only A Button Click Away: Associations Between Materialistic Values, Emotional and Identity-Related Buying Motives, and Compulsive Buying Tendency Online. Journal of Social and Clinical Psychology, 26(3), 334-361.
- Erkorkmaz, Ü., Etikan, İ., Demir, O., Özdamar, K. ve Sanisoğlu, S. Y. (2013). Doğrulayıcı Faktör Analizi ve Uyum İndeksleri. Türkiye Klinikleri Journal of Medical Sciences, 33(1), 210-223.
- Eşitti, Ş. (2015). Bilgi Çağında Problemli İnternet Kullanımı ve Enformasyon Obezitesi: Problemli İnternet Kullanımı Ölçeğinin Üniversite Öğrencilerine Uygulanması. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 49(2), 75-97.
- Freberg, K., Graham, K. McGaughey, K. ve Freberg, L. A. (2011). Who are the Social media influencers? A study of public perceptions of personality. Public Relations Review, 37, 90-92.
- George, D. ve Mallery, P. (2016). IBM SPSS Statistics 23 Step by Step: A Simple Guide and Reference. Routledge.
- Hair Jr, J.F., Hult G.T.M., Ringle C.M. ve Sarstedt M. (2017). A Primer on Partial Least Squares Structural Equation Modeling (PLS-SEM). USA: Sage publications.
- Hodkinson, C. (2019). ‘Fear of Missing Out’ (FOMO) Marketing Appeals: A Conceptual Model. Journal of Marketing Communications, 25(1), 65-88.
- Kapar, R. (2012). Ekonomik Krizlerin Çalışanların Sağlığı ve Güvenliği Üzerindeki Etkileri. Çalışma ve Toplum, 2012 (3), 73-100.
- Küçükdağ, E. (2022). Fazla Sosyal Medya Kullanımının Kompulsif Satın Alma Üzerinde Etkisi ve FOMO’nun Ve Materyalizm’in Düzenleyici Rolü. (Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Bilgi Üniversitesi Lisansüstü Programlar Enstitüsü, İstanbul.
- Mikolajczak-Degrauwe, K., Rossi, G., Wauters, B. ve Brengman, M. (2012). Can We Identify Compulsive Buyers Based on Their Personality? An Application of the Personality Adjective Check List. Journal of Customer Behaviour, 11(3), 221-240.
- Miller, S. (2012). Fear of Missing Out: Are You a Slave to FOMO? https://abcnews.go.com/health/wellness/fear-missing-slave-fomo/story?id=16629972&singlePage=true#.TTg48015.wF , (02.07.2022).
- O’Guinn, T. C. ve Faber, R. J. (1989). Compulsive Buying: A Phenomenological Exploration. Journal of Consumer Research, 16(2), 147-157.
- Örs, M. (2018). İnternet Fenomenlerini Neden Takip Ediyoruz? Tüketici-Fenomen İlişkisini Güçlendiren Nedenlerin Ampirik Bir Çalışma İle Değerlendirilmesi. İşletme Araştırmaları Dergisi, 10(4): 187-209.
- Özay, S. ve Erol, D. (2020). Ergenlerin sosyal Medyaya İlişkin Tutumları ile Narsisizm Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Uluslararası Dil, Eğitim ve Sosyal Bilimlerde Güncel Yaklaşımlar Dergisi, 2(1): 354-371.
- Przybylski, A. K., Murayama, K., DeHaan, C. R. Ve Gladwell, V. (2013). “Motivational, Emotional, and Behavioral Correlates of Fear of Missing Out”, Computers in Human Behavior, 29, 1841–1848.
- Sharif, S. P., She, L., Yeoh, K. K. ve Naghavi, N. (2022). Heavy Social Networking and Online Compulsive Buying: The Mediating Role of Financial Social Comparison and Materialism. Journal of Marketing Theory and Practice, 30(2), 213-225.
- Şahin, E. ve Çavuş, B. F. (2020). Sosyal Medya Algısı ve FOMO’nun Tüketici Satın Alma Davranışına Etkisinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma: Selçuk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Örneği. Fırat Üniversitesi İİBF Uluslararası İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 4(1), 149-182.
- Yaylagül, Ş. (2017). Sosyal Medya Fenomenlerine Bağlanmışlığın Belirlenmesi: Yükseköğretim Öğrencileri Üzerine Bir Uygulama. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(3), 219-235.
- Zeren, D. ve Gökdağlı, N. (2017). Satın alma Motivasyonları: Tüketicilerin Sanal Kompülsif Davranışları Üzerine Bir Araştırma. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Pazarlama Kongresi Özel Sayısı, 41-58.
- Zhang, Z., Jimenez, F. R. ve Cicala, J. E. (2020). “Fear of Missing Out Scale: A Self-Concept Perspective”. Psychology and Marketing, 37, 1619-1634.