Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Effect of Social Media on Turkish Family Structure

Yıl 2022, Cilt: 24 Sayı: 43, 1127 - 1139, 30.12.2022

Öz

Rapid changes and transformations in today's societies, management, science, economy, etc. It has affected many fields as well as information and communication technologies. Especially in recent years, with the rapid developments in information and communication technologies, the use of the internet has started to become widespread. With the widespread use of the Internet, social media platforms have become one of the most important and indispensable parts of daily life. Social media platforms, which enable individuals to communicate verbally or in writing, show their influence in many areas. Families, the smallest social institution of the society, are also affected by these platforms. Social media platforms, which cause the family structure and the basic values of the family to change, appear as a matter of discussion day by day. Social media not only affects the family structure of many countries, but also affects the Turkish family structure and causes negative effects especially on family communication, privacy, divorce and children. In this study, the effects of social media on the Turkish family structure are discussed theoretically and solutions are offered.

Kaynakça

  • Adams, A. N. (2017). Social Networking Sites and Online İnfidelity. Walden Dissertations and Doctoral Studies, Walden University.
  • Atalay, B., vd. (1992). Türk Aile Yapısı Araştırması. DPT Sosyal Planlama Genel Müdürlüğü Araştırma Dairesi.
  • Barbier, F. ve Lavenir, C. B. (2001). Diderot’dan İnternete Medya Tarihi (Çev. K. Eksen). İstanbul: Okuyanus Yayınları.
  • Baruah, T. D. (2012). Effectiveness of Social Media as a Tool of Communication and its Potential for Technology Enabled Connections: A Micro-Level Study. International Journal of Scientific and Research Publications, 2(5), 1-10.
  • Dilmen, E. N. ve Öğüt, S. (2010). Sosyalleşmenin Yeni Yüzü: Sosyal Paylaşım Ağları. 2. Yeni İletişim Ortamları ve Etkileşim Uluslararası Konferansı, 237-242.
  • Doğan, İ. (2009). Dünden Bugüne Türk Ailesi Sosyolojik Bir Değerlendirme. Ankara: Atatürk Kültür Merkezi Yayını.
  • Fuchs, C. (2011). An Alternative View of Privacy on Facebook. Information, 2, 140-165.
  • Habertürk, (2022). “Türkiye'de En Çok Kullanılan Sosyal Medya Platformları Hangileri?”, https://www.haberturk.com/internete-erisim-yuzde-94-u-asti-3515268-teknoloji (05.12.2022).
  • Kaya, R. (1999). Medya, Toplum, Siyaset. R. Kaya (Hazırlayan), Medya Gücü Ve Demokratik Kurumlar içinde (ss. 23-32). İstanbul: AFA Yayıncılık.
  • Köksal, Y. ve Özdemir, Ş. (2013). Bir İletişim Aracı Olarak Sosyal Medya’nın Tutundurma Karması İçerisindeki Yeri Üzerine Bir İnceleme. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 18(1), 323-337.
  • Mayfield, A. (2008). What is Social Media, İcrossing, E‐Book, http://crmxchange.com/uploadedFiles/White_Papers/PDF/What_is_Social_Media_iCrossing_ebook.pdf ( 22.08.2022).
  • Meyer, T. (2004). Medya Demokrasisi (Medya Siyaseti Nasıl Sömürgeleştirir) (Çev. A. Fethi). İstanbul: Kültür Yayınları.
  • Milliyet, (2022). “Sosyal Medya Yasası Maddeleri Nedir? Sosyal Medya Yasası Çıktı mı, Son Durum Nedir?”, https://www.milliyet.com.tr/bilgi-rehberi/sosyal-medya-yasasi-maddeleri-nedir-yururluge-girdi-mi-sosyal-medya-yasasi-resmi-gazetede-gecti-mi-6842805 (05.12.2022).
  • Palmer, A. ve Koenig-Lewis, N. (2009). An Experiental, Social Network-Based Approach to Direct Marketing. Direct Marketing: An International Journal, 3(3), 162-176.
  • Uluç, G. ve Yarcı, A. (2017). Sosyal Medya Kültürü. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (52), 88-102.
  • Utma, S. (2019). Aile Kurumunun Dönüşümünde Sosyal Medyanın Etkisi: Aile İçi İletişimin Dijitalleşmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 13(71), 1016-1023.
  • Ünal, F. (2020). Türkiye'de Yerel Yönetimlerin Denetimi ve Yerel Yönetim Ombudsmanı. Ankara: Sonçağ Akademi Yayıncılık.
  • Vasquez, L. M. G. ve Velez, I. S. (2011). Social Media as a Strategic Tool for Corporate Communication. Revista Internacional de Relaciones Publicas. 1(2), 157-174.
  • Yang, S., Zhao, Y. ve Ma, Y. (2019). Analysis of the Reasons and Development of Short Video Application-Taking Tik Tokas an Example. 2019 9th International Conference on Information and Social Science, 1-4.
  • Yürekli, M. (2022). “Sosyal Medyanın Aile Üzerindeki Etkisi: Dijital Aile”, https://www.haber7.com/yazarlar/mustafa-yurekli/3234916-sosyal-medyanin-aile-uzerindeki-etkisi-dijital-aile (28.08.2022).

Sosyal Medyanın Türk Aile Yapısına Etkisi

Yıl 2022, Cilt: 24 Sayı: 43, 1127 - 1139, 30.12.2022

Öz

Günümüz toplumlarında yaşanan hızlı değişim ve dönüşümler, yönetim, bilim, ekonomi vb. birçok alanı etkilediği gibi bilgi ve iletişim teknolojilerini de etkilemiştir. Özellikle son yıllarda bilgi ve iletişim teknolojilerinde yaşanan hızlı gelişmelerle birlikte internetin kullanımı da yaygınlaşmaya başlamıştır. İnternetin kullanımının yaygınlaşmasıyla birlikte sosyal medya platformları da gündelik hayatın en önemli ve vazgeçilmez parçalarından biri haline gelmiştir. Bireylerin sözlü ya da yazılı şekilde iletişim kurmasını sağlayan sosyal medya platformları, birçok alanda etkisini göstermektedir. Bu platformlardan toplumun en küçük sosyal kurumu olan aileler de etkilenmektedir. Aile yapısının ve ailenin sahip olduğu temel değerlerin değişmesine neden olan sosyal medya platformları her geçen gün tartışma konusu olarak karşımıza çıkmaktadır. Sosyal medya birçok ülkenin aile yapısını etkilediği gibi Türk aile yapısını de etkilemekte ve özellikle aile içi iletişim, mahremiyet, boşanma ve çocuklar üzerinde olumsuz etkilerin yaşanmasına neden olmaktadır. Bu çalışmada da sosyal medyanın Türk aile yapısı üzerindeki etkileri kuramsal olarak ele alınarak çözüm önerilerinde bulunulmaktadır.

Kaynakça

  • Adams, A. N. (2017). Social Networking Sites and Online İnfidelity. Walden Dissertations and Doctoral Studies, Walden University.
  • Atalay, B., vd. (1992). Türk Aile Yapısı Araştırması. DPT Sosyal Planlama Genel Müdürlüğü Araştırma Dairesi.
  • Barbier, F. ve Lavenir, C. B. (2001). Diderot’dan İnternete Medya Tarihi (Çev. K. Eksen). İstanbul: Okuyanus Yayınları.
  • Baruah, T. D. (2012). Effectiveness of Social Media as a Tool of Communication and its Potential for Technology Enabled Connections: A Micro-Level Study. International Journal of Scientific and Research Publications, 2(5), 1-10.
  • Dilmen, E. N. ve Öğüt, S. (2010). Sosyalleşmenin Yeni Yüzü: Sosyal Paylaşım Ağları. 2. Yeni İletişim Ortamları ve Etkileşim Uluslararası Konferansı, 237-242.
  • Doğan, İ. (2009). Dünden Bugüne Türk Ailesi Sosyolojik Bir Değerlendirme. Ankara: Atatürk Kültür Merkezi Yayını.
  • Fuchs, C. (2011). An Alternative View of Privacy on Facebook. Information, 2, 140-165.
  • Habertürk, (2022). “Türkiye'de En Çok Kullanılan Sosyal Medya Platformları Hangileri?”, https://www.haberturk.com/internete-erisim-yuzde-94-u-asti-3515268-teknoloji (05.12.2022).
  • Kaya, R. (1999). Medya, Toplum, Siyaset. R. Kaya (Hazırlayan), Medya Gücü Ve Demokratik Kurumlar içinde (ss. 23-32). İstanbul: AFA Yayıncılık.
  • Köksal, Y. ve Özdemir, Ş. (2013). Bir İletişim Aracı Olarak Sosyal Medya’nın Tutundurma Karması İçerisindeki Yeri Üzerine Bir İnceleme. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 18(1), 323-337.
  • Mayfield, A. (2008). What is Social Media, İcrossing, E‐Book, http://crmxchange.com/uploadedFiles/White_Papers/PDF/What_is_Social_Media_iCrossing_ebook.pdf ( 22.08.2022).
  • Meyer, T. (2004). Medya Demokrasisi (Medya Siyaseti Nasıl Sömürgeleştirir) (Çev. A. Fethi). İstanbul: Kültür Yayınları.
  • Milliyet, (2022). “Sosyal Medya Yasası Maddeleri Nedir? Sosyal Medya Yasası Çıktı mı, Son Durum Nedir?”, https://www.milliyet.com.tr/bilgi-rehberi/sosyal-medya-yasasi-maddeleri-nedir-yururluge-girdi-mi-sosyal-medya-yasasi-resmi-gazetede-gecti-mi-6842805 (05.12.2022).
  • Palmer, A. ve Koenig-Lewis, N. (2009). An Experiental, Social Network-Based Approach to Direct Marketing. Direct Marketing: An International Journal, 3(3), 162-176.
  • Uluç, G. ve Yarcı, A. (2017). Sosyal Medya Kültürü. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (52), 88-102.
  • Utma, S. (2019). Aile Kurumunun Dönüşümünde Sosyal Medyanın Etkisi: Aile İçi İletişimin Dijitalleşmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 13(71), 1016-1023.
  • Ünal, F. (2020). Türkiye'de Yerel Yönetimlerin Denetimi ve Yerel Yönetim Ombudsmanı. Ankara: Sonçağ Akademi Yayıncılık.
  • Vasquez, L. M. G. ve Velez, I. S. (2011). Social Media as a Strategic Tool for Corporate Communication. Revista Internacional de Relaciones Publicas. 1(2), 157-174.
  • Yang, S., Zhao, Y. ve Ma, Y. (2019). Analysis of the Reasons and Development of Short Video Application-Taking Tik Tokas an Example. 2019 9th International Conference on Information and Social Science, 1-4.
  • Yürekli, M. (2022). “Sosyal Medyanın Aile Üzerindeki Etkisi: Dijital Aile”, https://www.haber7.com/yazarlar/mustafa-yurekli/3234916-sosyal-medyanin-aile-uzerindeki-etkisi-dijital-aile (28.08.2022).
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Veysel Erol 0000-0002-6949-768X

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 24 Sayı: 43

Kaynak Göster

APA Erol, V. (2022). Sosyal Medyanın Türk Aile Yapısına Etkisi. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal Ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 24(43), 1127-1139.

     EBSCO        SOBİAD            ProQuest      Türk Eğitim İndeksi

18302 18303   18304  18305