Anxiety is present in every stage of human life, but it mostly manifests itself in youth. It is possible to talk about anxiety in being a student, which is one of the most important processes of the youth period. It can be said that especially during the university period, students experience future anxiety. In this study, it was aimed to examine the future anxieties of associate degree students. In the research, the interview technique was preferred within the scope of the qualitative research method. In the research, an interview form with 11 questions was used to determine the demographic-personal characteristics of the students such as age, gender, grade point average, personality type, and the anxiety of finding a job, the difficulties encountered during the education, future planning, the reason for choosing the department, and the future anxiety of the students. Data were collected from 15 students enrolled in Aksaray University Medical Documentation and Secretarial Program. The obtained data were subjected to descriptive and content analysis. As a result of the analysis, it was determined that the concepts of employment anxiety, anxiety about not being appointed, exam stress, difficulty of the courses, inability to adapt, economic problems, hopelessness, life difficulty, wrong choice, number of graduates and dislike of the department were the factors associated with students' future anxiety. As a result, it is thought that this study will raise awareness about future anxiety, guide relevant stakeholders and contribute to the literature.
Kaygı, insan yaşamının her aşamasında var olmakla birlikte en çok gençlik döneminde kendini göstermektedir. Gençlik döneminin en önemli süreçlerinden biri olan öğrencilikte ise kaygıdan söz etmek mümkündür. Özellikle üniversite döneminde öğrencilerin gelecek kaygısı yaşadıkları söylenebilmektedir. Bu çalışmada önlisans öğrencilerinin gelecek kaygılarının incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemi kapsamında mülakat tekniği tercih edilmiştir. Araştırmada yaş, cinsiyet, not ortalaması, kişilik tipi gibi öğrencilerin demografik-kişisel özellikleri ile iş bulma kaygısı, eğitim süresince karşılaşılan zorluklar, gelecek planlaması, bölümü tercih etme nedeni, gelecek endişesi gibi öğrencilerin gelecek kaygısını belirlemeye yönelik 11 soruluk bir görüşme formu kullanılmıştır. Aksaray Üniversitesi Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik Programı`na kayıtlı 15 öğrenciden veri toplanmıştır. Elde edilen veriler betimsel analiz ve içerik analizine tabi tutulmuştur. Analiz sonucunda, istihdam kaygısı, atanamama endişesi, sınav stresi, derslerin zorluğu, uyum sağlayamama, ekonomik sorunlar, umutsuzluk, yaşam zorluğu, yanlış tercih, mezun sayısı ve bölümü sevmeme kavramlarının öğrencilerin gelecek kaygısı ile ilişkili faktörler olduğu belirlenmiştir. Sonuç olarak, bu çalışmanın gelecek kaygısı konusunda bir farkındalık oluşturacağı, ilgili paydaşlara yol göstereceği ve literatüre katkı sağlayacağı düşünülmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 23 Haziran 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 25 Sayı: 44 |