For many years, research has been conducted in cognitive neurosciences on the effect of music on verbal learning. While some of the studies in this field are based on clinical findings, some are non-clinical, experiential and experimental findings. This study examines the effects of music on learning in the light of the findings obtained by conducting a detailed literature review. Nowadays, the use of music as an auxiliary tool in education and training, therapy and treatments, learning and memory support, and methods such as encoding and recall has become quite widespread. This situation has brought about new research and studies. Many studies show that the brain development and learning potential of individuals who are introduced to music at an early age are positively affected. Individuals’ multiple thinking skills also develop thanks to music, which contributes to learning. It is seen that music has many positive effects not only in terms of learning, memory, brain development, but also in terms of psychosocial development. In this context, the article touches on the effects of music on a person’s quality of life, brain functions in effective learning, mathematics, language development and reading skills, the power of music in learning in social and cultural terms, and the relationship of music and therapy in learning. The main purpose of this study is to discover and convey effective learning connections between music and learning.
Uzun yıllardır bilişsel sinir bilimlerinde müziğin sözel öğrenme üzerindeki etkisiyle ilgili araştırmalar yapılmaktadır. Bu alandaki çalışmaların bazıları klinik bulgulara dayanırken, bazıları ise klinik olmayan deneyimsel ve deneysel bulgulardır. Bu çalışma detaylı bir literatür taraması yapılarak elde edilen bulgular ışığında müziğin öğrenmedeki etkilerini incelemektedir. Günümüzde müziğin eğitim ve öğretimde, terapi ve tedavilerde, öğrenme ve hafıza desteğinde, kodlama ve geri çağırma gibi yöntemlerde yardımcı araç olarak kullanımı oldukça yaygınlaşmıştır. Bu durum yeni araştırma ve çalışmaları da beraberinde getirmiştir. Yapılan birçok çalışma göstermektedir ki erken yaşlarda müzik ile tanışan bireylerin beyin gelişimi ve öğrenme potansiyelleri olumlu anlamda etkilenmektedir. Bireylerin çoklu düşünme becerileri de müzik sayesinde gelişmekte bu da öğrenmeye katkı sağlamaktadır. Müziğin yalnızca öğrenme, hafıza, beyin gelişimi gibi konularda değil aynı zamanda psikososyal gelişim açısından da olumlu etkilerinin oldukça fazla olduğu görülmektedir. Bu çerçevede makalede müziğin kişinin hayat kalitesi, etkili öğrenmedeki beyin fonksiyonları, matematik, dil gelişimi ve okuma becerisi üzerindeki etkilerine, sosyal ve kültürel anlamda müziğin öğrenmedeki gücüne ve öğrenmede müziğin terapi ile olan ilişkisine değinilmiştir. Bu çalışmanın temel amacı müzik ve öğrenme arasındaki etkili öğrenme bağlantılarını keşfetmek ve aktarmaktır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Multicultural Education, Child Development Education, Other Fields of Education (Other), Music Education, Music (Other) |
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2023 |
Submission Date | October 17, 2023 |
Acceptance Date | December 26, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Issue: 13 |