Research Article
BibTex RIS Cite

The Example of Mulholland Drive in the Context of Hollywood as a Founding Narrative and Postmodern Encounters with Hollywood

Year 2024, Volume: 1 Issue: 1, 3 - 32, 30.01.2024

Abstract

Similar to many other arts, cinema firstly created its classical narrative. The founding base of the classical narrative is Hollywood. Later, the modern narrative, which emerged from Europe, and the postmodern narrative, which can be seen as its continuation, show features that contradict the Hollywood founding narrative. At this point, the example of Mulholland Drive draws attention as a film constructed from within Hollywood in order to create a space of conflict with Hollywood's founding narrative. It realizes this conflict with various concepts. These concepts include parody, which critically imitates an earlier work, pastiche, which imitates less critically, nostalgia in terms of longing for what was produced in the past, collage in terms of reflecting incompatible elements in the same film, hybridization in terms of bringing different genres together, schizophrenia, which brings the loss of realism to a level of chaos, and playfulness due to its attitude of playing games with its audience. While Mulholland Drive reveals the concepts of parody, pastiche, nostalgia, collage, hybridization, schizophrenia, and playfulness that can be seen among the characteristics of postmodern narrative with its visual details and plot, the fact that it realizes all these as an example from Hollywood adds a different dimension to the film. Our study aims to make visible the narrative strategies through which Mulholland Drive, as an example from within Hollywood, constructs a conflict that touches its own nature and thus Hollywood, and then creates an opposition to Hollywood.

References

  • Abisel, N. (1995). Popüler sinema ve film türleri (1. Baskı). Alan Yayıncılık.
  • Ames, C. (1997). Movies about the movies: Hollywood reflected. University Press of Kentucky. https://books.google.com/books?hl=tr&lr=&id=Y3NuHkfgzNQC&oi=fnd&pg=PP11&dq=ames+hollywood&ots=6WWFc7zWZi&sig=swr3KucMqJtCsRdMdhKuvAouPdQ
  • Astruc, A. (2010). Yeni avangardın doğuşu: Kamera-kalem, Sanat Sineması Üzerine (Ed. A. Karadoğan). De Ki Basım Yayım.
  • Best, S., & Kellner, D. (1998). Postmodern teori, (Çev. Mehmet Küçük). Ayrıntı Yayınları.
  • Biryıldız, E. (2016). Sinemada akımlar, (6. Baskı). Beta.
  • Bordwell, D. (1988). The classical Hollywood cinema: Film style and mode of production to 1960. JSTOR. https://www.jstor.org/stable/20687746
  • Bordwell, D., & Thompson, K. (2009). Film sanatı (Çev. E. Yılmaz & E.S Onat). De Ki Basım Yayım.
  • Connor, S. (1989). Postmodernist culture an introduction to theories of the contemporary. https://philpapers.org/rec/CONPCA
  • Çetişli, İ. (2003). Batı edebiyatında edebi akımlar. Akçağ
  • Eco, U. (1999). Ortaçağ estetiğinde sanat ve güzellik, (Çev. Kemal Atakay). Can Yayınları.
  • Eagleton, T. (1999). Postmodernizmin yanılsamaları, (Çev. Mehmet Küçük). Ayrıntı Yayınları
  • Earle, W. (1968). Revolt against realism in the films. The Journal of Aesthetics and Art Criticism, 27(2), 145-151.
  • Eliot, T. S. (1982). Tradition and the individual talent, Perspecta, 19, 36-42
  • Featherstone, M. (1996). Postmodernizm ve tüketim kültürü. Ayrıntı Yayınları. https://irep.ntu.ac.uk/23601/
  • Işıksalan, N. (2007). Postmodern öğreti ve bir postmodern roman çözümlemesi : Kara Kitap/Orhan Pamuk. Anadolu University Journal of Social Sciences, 7(2). https://www.ajindex.com/dosyalar/makale/acarindex-1423869637.pdf
  • İspir, N., & Zekeriya, K. (2012). Sinemada postmodern arayışlar. Atatürk İletişim Dergisi, 2, 81-99.
  • Jameson, F. (1990). Postmodernizm. DABAA.
  • Karadoğan, A. (2005). Postmodern sinema mı film mi? https://teav.ankara.edu.tr/xmlui/bitstream/handle/20.500.12575/63021/8498.pdf?sequence=1
  • Kantarcıoğlu. (t.y.). Geliş tarihi 11 Kasım 2023, gönderen https://core.ac.uk/download/pdf/38312324.pdf
  • Kırılmaz, H., & Ayparçası, F. (2016). Modernizm ve postmodernizm süreçlerinin tüketim kültürüne yansımaları. İnsan ve İnsan, 3(8). https://dergipark.org.tr/en/pub/insanveinsan/article/280014
  • Koçak, D. (2012). Sinemada postmodernizm. Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(2), 65-86.
  • Kolcu, A. İ. (2003). Batı edebiyatı. Akçağ.
  • Kovacs, A. B. (2010). Modernizmi seyretmek: Avrupa sanat sineması, 1950-1980 (Çev. E. Yılmaz). De Ki Basım Yayın. https://sadibey.com/dosyalar/Kitaplar/Modernizmi_Seyretmek_Avrupa_Sanat_Sinemasi_1950_1980.doc
  • Kucur, A. B. (2022). Postmodern sanat bağlamında machinima filmleri:“Kadınlar Saltanatı-Kösem” örneği üzerine bir inceleme. Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler Dergisi, 5(9), 1187-1207.
  • Lev, P. (1993). The Euro-American Art Film: History. University of Texas Press. https://doi.org/10.7560/746770-006
  • Lucy, N. (2003). Postmodern edebiyat kuramı, (Çev. Aslıhan Aksoy), Ayrıntı Yayınları.
  • Martin, J. (1997). Postmodernizm ve sinema. (Der. R.Öztürk & S.Büyükdüvenci). Ark Yayınları.
  • Olivier, B. (1997). Postmodernizm ve sinema. (Der. R.Öztürk & S.Büyükdüvenci). Ark Yayınları.
  • Orr, J. (1997). Modernlik ve sinema, (Çev. Ayşegül Bahçıvan). Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Scott, A. J. (2005). On Hollywood: The place, the industry. Princeton University Press. https://books.google.com/books?hl=tr&lr=&id=EzCOBoy1o_MC&oi=fnd&pg=PR7&dq=the+hollywood+the+plaece+industry&ots=RboWFfqub6&sig=5x1S2t4XZ2DEQi-mEHBaNf8pkN0
  • Siska, W. C. (1979). Metacinema: A modern necessity. Literature/Film Quarterly, 7(4), 285-289.
  • Stam, R. (1992). Reflexivity in film and literature: From Don Quixote to Jean-Luc Godard. Columbia University Press.
  • Stam, R. (2014). Sinema teorisine giriş. Ayrıntı Yayınları.
  • Teksoy, R. (2005). Rekin Teksoy’un sinema tarihi. Oğlak Yayınları.
  • Wollen, P. (2010). Godard ve karşı-sinema: Doğu Rüzgârı. Sanat Sineması Üzerine. (Ed. Ali Karadoğan) De Ki Basım Yayın.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.

Kurucu Anlatı Olarak Hollywood ve Hollywood ile Postmodern Karşılaşmalar Bağlamında Mulholland Çıkmazı Örneği

Year 2024, Volume: 1 Issue: 1, 3 - 32, 30.01.2024

Abstract

Başka pek çok sanata benzer biçimde sinema da öncelikle klasik anlatısını oluşturmuştur. Klasik anlatının ise kurucu üssü Hollywood’tur. Daha sonra Avrupa menşeli olarak ortaya çıkan modern anlatı ve onun devamı olarak görülebilecek postmodern anlatı Hollywood kurucu anlatısıyla çelişen özellikler göstermektedir. Bu noktada Mulholland Çıkmazı örneği ise Hollywood içerisinden Hollywood’un kurucu anlatısına çatışma alanı yaratmak amacıyla inşa edilmiş bir film olarak dikkat çeker. Bu çatışmayı çeşitli kavramlar eşliğinde gerçekleştirir. Daha önce gerçekleşmiş eseri eleştirel olarak taklit eden parodi, daha az eleştirel olarak taklit eden pastiş, geçmişte üretilene duyulan özlem bakımından nostalji, uyumsuz öğeleri aynı filmde yansıtma açısından kolaj, farklı türleri bir araya getirme açısından melezleşme, gerçekçiliğin yitimini bir kaos düzeyine ulaştıran şizofreni ve izleyicisiyle oyun oynayan tavrı nedeniyle oyunculluk bu kavramlar arasındadır. Mulholland Çıkmazı postmodern anlatının karakteristikleri arasında görülebilecek parodi, pastiş, nostalji, kolaj, melezleşme, şizofreni ve oyunculluk kavramlarını gerek görsel detayları gerekse olay örgüsüyle ortaya çıkarırken tüm bunları Hollywood’un içerisinden bir örnek olarak gerçekleştirmesi filme ayrı bir boyut katar. Çalışmamız Mulholland Çıkmazı’nın Hollywood içerisinden çıkan bir örnek olarak kendi doğasına bakmakla birlikte Mulholland Çıkmazı’nın Hollywood’a temas eden ve devamında Hollywood’a karşıtlık yaratan bir çatışmayı hangi anlatı stratejileriyle inşa ettiğinin görünür olmasını amaçlamıştır.

References

  • Abisel, N. (1995). Popüler sinema ve film türleri (1. Baskı). Alan Yayıncılık.
  • Ames, C. (1997). Movies about the movies: Hollywood reflected. University Press of Kentucky. https://books.google.com/books?hl=tr&lr=&id=Y3NuHkfgzNQC&oi=fnd&pg=PP11&dq=ames+hollywood&ots=6WWFc7zWZi&sig=swr3KucMqJtCsRdMdhKuvAouPdQ
  • Astruc, A. (2010). Yeni avangardın doğuşu: Kamera-kalem, Sanat Sineması Üzerine (Ed. A. Karadoğan). De Ki Basım Yayım.
  • Best, S., & Kellner, D. (1998). Postmodern teori, (Çev. Mehmet Küçük). Ayrıntı Yayınları.
  • Biryıldız, E. (2016). Sinemada akımlar, (6. Baskı). Beta.
  • Bordwell, D. (1988). The classical Hollywood cinema: Film style and mode of production to 1960. JSTOR. https://www.jstor.org/stable/20687746
  • Bordwell, D., & Thompson, K. (2009). Film sanatı (Çev. E. Yılmaz & E.S Onat). De Ki Basım Yayım.
  • Connor, S. (1989). Postmodernist culture an introduction to theories of the contemporary. https://philpapers.org/rec/CONPCA
  • Çetişli, İ. (2003). Batı edebiyatında edebi akımlar. Akçağ
  • Eco, U. (1999). Ortaçağ estetiğinde sanat ve güzellik, (Çev. Kemal Atakay). Can Yayınları.
  • Eagleton, T. (1999). Postmodernizmin yanılsamaları, (Çev. Mehmet Küçük). Ayrıntı Yayınları
  • Earle, W. (1968). Revolt against realism in the films. The Journal of Aesthetics and Art Criticism, 27(2), 145-151.
  • Eliot, T. S. (1982). Tradition and the individual talent, Perspecta, 19, 36-42
  • Featherstone, M. (1996). Postmodernizm ve tüketim kültürü. Ayrıntı Yayınları. https://irep.ntu.ac.uk/23601/
  • Işıksalan, N. (2007). Postmodern öğreti ve bir postmodern roman çözümlemesi : Kara Kitap/Orhan Pamuk. Anadolu University Journal of Social Sciences, 7(2). https://www.ajindex.com/dosyalar/makale/acarindex-1423869637.pdf
  • İspir, N., & Zekeriya, K. (2012). Sinemada postmodern arayışlar. Atatürk İletişim Dergisi, 2, 81-99.
  • Jameson, F. (1990). Postmodernizm. DABAA.
  • Karadoğan, A. (2005). Postmodern sinema mı film mi? https://teav.ankara.edu.tr/xmlui/bitstream/handle/20.500.12575/63021/8498.pdf?sequence=1
  • Kantarcıoğlu. (t.y.). Geliş tarihi 11 Kasım 2023, gönderen https://core.ac.uk/download/pdf/38312324.pdf
  • Kırılmaz, H., & Ayparçası, F. (2016). Modernizm ve postmodernizm süreçlerinin tüketim kültürüne yansımaları. İnsan ve İnsan, 3(8). https://dergipark.org.tr/en/pub/insanveinsan/article/280014
  • Koçak, D. (2012). Sinemada postmodernizm. Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(2), 65-86.
  • Kolcu, A. İ. (2003). Batı edebiyatı. Akçağ.
  • Kovacs, A. B. (2010). Modernizmi seyretmek: Avrupa sanat sineması, 1950-1980 (Çev. E. Yılmaz). De Ki Basım Yayın. https://sadibey.com/dosyalar/Kitaplar/Modernizmi_Seyretmek_Avrupa_Sanat_Sinemasi_1950_1980.doc
  • Kucur, A. B. (2022). Postmodern sanat bağlamında machinima filmleri:“Kadınlar Saltanatı-Kösem” örneği üzerine bir inceleme. Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler Dergisi, 5(9), 1187-1207.
  • Lev, P. (1993). The Euro-American Art Film: History. University of Texas Press. https://doi.org/10.7560/746770-006
  • Lucy, N. (2003). Postmodern edebiyat kuramı, (Çev. Aslıhan Aksoy), Ayrıntı Yayınları.
  • Martin, J. (1997). Postmodernizm ve sinema. (Der. R.Öztürk & S.Büyükdüvenci). Ark Yayınları.
  • Olivier, B. (1997). Postmodernizm ve sinema. (Der. R.Öztürk & S.Büyükdüvenci). Ark Yayınları.
  • Orr, J. (1997). Modernlik ve sinema, (Çev. Ayşegül Bahçıvan). Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Scott, A. J. (2005). On Hollywood: The place, the industry. Princeton University Press. https://books.google.com/books?hl=tr&lr=&id=EzCOBoy1o_MC&oi=fnd&pg=PR7&dq=the+hollywood+the+plaece+industry&ots=RboWFfqub6&sig=5x1S2t4XZ2DEQi-mEHBaNf8pkN0
  • Siska, W. C. (1979). Metacinema: A modern necessity. Literature/Film Quarterly, 7(4), 285-289.
  • Stam, R. (1992). Reflexivity in film and literature: From Don Quixote to Jean-Luc Godard. Columbia University Press.
  • Stam, R. (2014). Sinema teorisine giriş. Ayrıntı Yayınları.
  • Teksoy, R. (2005). Rekin Teksoy’un sinema tarihi. Oğlak Yayınları.
  • Wollen, P. (2010). Godard ve karşı-sinema: Doğu Rüzgârı. Sanat Sineması Üzerine. (Ed. Ali Karadoğan) De Ki Basım Yayın.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
There are 36 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Communication and Media Studies (Other)
Journal Section Research Articles
Authors

Erke Kesova 0000-0003-1070-3263

Publication Date January 30, 2024
Submission Date October 13, 2023
Acceptance Date January 15, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 1 Issue: 1

Cite

APA Kesova, E. (2024). Kurucu Anlatı Olarak Hollywood ve Hollywood ile Postmodern Karşılaşmalar Bağlamında Mulholland Çıkmazı Örneği. Kronotop İletişim Dergisi, 1(1), 3-32.