The aim of this research is to try to determine the trends of STEM education practices in primary schools in Turkey. For this reason, this research is a descriptive content analysis that aims to examine the determined studies in detail by dividing them into certain sections. In the research, 30 national studies, 15 of which are articles, 12 of which are master's thesis and 3 of which are doctoral dissertations, were examined. In order to easily analyze the studies examined, the studies were coded as Ç1, Ç2, …, Ç30 and these codes were used in the research. The studies examined were divided into categories under the headings of purpose, research method, data collection tools, sample, results and suggestions, and the frequency values of each category were given in a table. In order to make the results more understandable, an explanation is given under each table. It has been seen that the survey model is mostly preferred in the studies and the fourth grade students are mostly chosen as the sample. According to the results of the studies examined, it was revealed that STEM education had positive results on students' attitudes towards STEM, 21st century skills and academic success.
Bu araştırmanın amacı Türkiye’deki ilkokullarda yapılan STEM eğitimi uygulamaları çalışmalarının eğilimlerini belirlemeye çalışmaktır. Bu sebeple bu araştırma belirlenen çalışmaları belirli bölümlere ayırarak ayrıntılı olarak incelemeyi amaçlayan betimsel bir içerik analizidir. Araştırmada ulusal olan 15’i makale, 12’si yüksek lisans ve 3’ü doktora tezi olmak üzere 30 çalışma incelenmiştir. İncelenen çalışmaların kolaylıkla analiz edilebilmesi için çalışmalar Ç1, Ç2, …, Ç30 şeklinde kodlanmış ve araştırmada bu kodlar kullanılmıştır. İncelenen çalışmalar amaç, araştırma yöntemi, veri toplama araçları, örneklem, sonuç ve öneriler başlıkları altında kategorilerine ayrılıp her bir kategoriye ait frekans değerleri tablo halinde verilmiştir. Sonuçların daha anlaşılır kılınması için her bir tablonun altına açıklaması yapılmıştır. Çalışmalarda en çok tarama modelinin tercih edildiği ve örneklem olarak dördüncü sınıf öğrencilerinin çoğunlukla seçildiği görülmüştür. İncelenen çalışmaların sonuçlarına göre STEM eğitiminin öğrencilerin STEM’e yönelik tutumları, 21.yy becerileri ve akademik başarıları üzerinde olumlu sonuçlar doğurduğu ortaya çıkmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 22 Haziran 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 28 Haziran 2023 |
Gönderilme Tarihi | 24 Ocak 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 15 Sayı: 28 |