Research Article
BibTex RIS Cite

Türk Sanatına Ait İmgelerin Günümüz Türk Plastik Sanatlarında Sembol Olarak Kullanımı ( Rauf Tuncer ve Abdülgani Arıkan Örneği )

Year 2024, Volume: 1 Issue: 2, 55 - 63, 31.12.2024

Abstract

Çağdaş Türk resminde sembol kullanımı 1940’lardan itibaren yaygınlaşmış, 1950’lerden sonra ise güçlenerek önem kazanmıştır. Sanatçılar, geleneksel sanatlardan ve sembollerden faydalanarak soyut kavramları somutlaştırmış ve yeni yorumlar ortaya koymuştur. Bu süreçte Bedri Rahmi Eyüpoğlu, Adnan Turani, Can Göknil gibi sanatçılar, Türk sanatlarının biçimsel yapısını çağdaş eğilimlerle birleştirerek eserler üretmiştir. Halı-kilim, minyatür, hat, tezhip gibi geleneksel sanatlar ilham kaynağı olmuştur. Arkeolojik buluntular, eski Türklerin doğayı betimlemede başarılı olduğunu ve stilizasyon yöntemlerinin resim kaynaklı olduğunu göstermektedir.
Çağdaş Türk resim sanatının gelişiminde sembolist anlatımla birlikte içerik ve anlam zenginliğinin yeni bir boyut kazandığı bilinmektedir. Geleneksel yaşamların, buna ait motiflerin ve imgesel değerlerin, kültür aktarımlarının, biçimsel yansımalarının dünya sanat tarihi içerisinde özgün bir yer edindiği çağdaş sanatımızda, birçok sanatçı Geleneksel Türk sanatlarına öykünen eserlerle dikkat çeker. Geleneğe ait imge, sembol ve motiflerden, izlerden örnekler sergileyen kimi sanatçılarda ele alarak işledikleri imge ya da sembolleri bilinçli bir şekilde, kim sanatçılarda ise plastik değerler açısından biçimsel deformasyon ve form kaygısıyla ele alındığı görülmektedir.
Çalışma seçili Sanatçılar olan Raif Tuncer ve Abdülgani Arıkan’ın eserleri üzerinde yapılan incelemeye dayanmaktadır. Bu çalışma ile sanatçıların eserlerinde bilinçli ya da bilinç motif kullanımı üzerine yapılan tartışmaları ele almış eserler üzerinden değerlendirme yapılarak imge ve sembol kullanımının dayandığı veriler ortaya konmuştur.

References

  • Esin, E., 1978. İslamiyet ten Evvel Orta Asya Türk Resim Sanatı. Türk Kültürü El kitabı, C.II, İstanbul: M.E.B. Basımevi.
  • Gülensoy, T., 1989. Orhun’ dan Anadolu’ ya Türk Damgaları., İstanbul.
  • Akarsu, Bedia., 1998. Felsefe Terimleri Sözlüğü, İstanbul, İnkılap Yayınevi.
  • Görsel Kaynakça Resim 1: https://www.5kisi.com/bulten/83-picassonun-boas Resim 2: https://sasav-sanat.blogspot.com/p/duyurularmz.html Resim 3: https://www.zeytinburnukultursanat.com/media/brochures/ Resim 4. https://www.yenisafak.com/kultur-sanat/gelenege-cagdas-yorumlar-455677 Resim 5:Özel Arşiv Resim 6: Özel Arşiv Resim 7: Özel Arşiv
Year 2024, Volume: 1 Issue: 2, 55 - 63, 31.12.2024

Abstract

References

  • Esin, E., 1978. İslamiyet ten Evvel Orta Asya Türk Resim Sanatı. Türk Kültürü El kitabı, C.II, İstanbul: M.E.B. Basımevi.
  • Gülensoy, T., 1989. Orhun’ dan Anadolu’ ya Türk Damgaları., İstanbul.
  • Akarsu, Bedia., 1998. Felsefe Terimleri Sözlüğü, İstanbul, İnkılap Yayınevi.
  • Görsel Kaynakça Resim 1: https://www.5kisi.com/bulten/83-picassonun-boas Resim 2: https://sasav-sanat.blogspot.com/p/duyurularmz.html Resim 3: https://www.zeytinburnukultursanat.com/media/brochures/ Resim 4. https://www.yenisafak.com/kultur-sanat/gelenege-cagdas-yorumlar-455677 Resim 5:Özel Arşiv Resim 6: Özel Arşiv Resim 7: Özel Arşiv
There are 4 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Painting
Journal Section research paper
Authors

Ahmet Hakan Yılmaz

Publication Date December 31, 2024
Submission Date October 1, 2024
Acceptance Date December 1, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 1 Issue: 2

Cite

APA Yılmaz, A. H. (2024). Türk Sanatına Ait İmgelerin Günümüz Türk Plastik Sanatlarında Sembol Olarak Kullanımı ( Rauf Tuncer ve Abdülgani Arıkan Örneği ). Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Uluslararası Sanat Ve Tasarım Dergisi, 1(2), 55-63.
AMA Yılmaz AH. Türk Sanatına Ait İmgelerin Günümüz Türk Plastik Sanatlarında Sembol Olarak Kullanımı ( Rauf Tuncer ve Abdülgani Arıkan Örneği ). Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Uluslararası Sanat ve Tasarım Dergisi. December 2024;1(2):55-63.
Chicago Yılmaz, Ahmet Hakan. “Türk Sanatına Ait İmgelerin Günümüz Türk Plastik Sanatlarında Sembol Olarak Kullanımı ( Rauf Tuncer Ve Abdülgani Arıkan Örneği )”. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Uluslararası Sanat Ve Tasarım Dergisi 1, no. 2 (December 2024): 55-63.
EndNote Yılmaz AH (December 1, 2024) Türk Sanatına Ait İmgelerin Günümüz Türk Plastik Sanatlarında Sembol Olarak Kullanımı ( Rauf Tuncer ve Abdülgani Arıkan Örneği ). Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Uluslararası Sanat ve Tasarım Dergisi 1 2 55–63.
IEEE A. H. Yılmaz, “Türk Sanatına Ait İmgelerin Günümüz Türk Plastik Sanatlarında Sembol Olarak Kullanımı ( Rauf Tuncer ve Abdülgani Arıkan Örneği )”, Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Uluslararası Sanat ve Tasarım Dergisi, vol. 1, no. 2, pp. 55–63, 2024.
ISNAD Yılmaz, Ahmet Hakan. “Türk Sanatına Ait İmgelerin Günümüz Türk Plastik Sanatlarında Sembol Olarak Kullanımı ( Rauf Tuncer Ve Abdülgani Arıkan Örneği )”. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Uluslararası Sanat ve Tasarım Dergisi 1/2 (December 2024), 55-63.
JAMA Yılmaz AH. Türk Sanatına Ait İmgelerin Günümüz Türk Plastik Sanatlarında Sembol Olarak Kullanımı ( Rauf Tuncer ve Abdülgani Arıkan Örneği ). Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Uluslararası Sanat ve Tasarım Dergisi. 2024;1:55–63.
MLA Yılmaz, Ahmet Hakan. “Türk Sanatına Ait İmgelerin Günümüz Türk Plastik Sanatlarında Sembol Olarak Kullanımı ( Rauf Tuncer Ve Abdülgani Arıkan Örneği )”. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Uluslararası Sanat Ve Tasarım Dergisi, vol. 1, no. 2, 2024, pp. 55-63.
Vancouver Yılmaz AH. Türk Sanatına Ait İmgelerin Günümüz Türk Plastik Sanatlarında Sembol Olarak Kullanımı ( Rauf Tuncer ve Abdülgani Arıkan Örneği ). Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Uluslararası Sanat ve Tasarım Dergisi. 2024;1(2):55-63.