Bu çalışmanın amacı Kredi ve Yurtlar Kurumu (KYK)’nda barınan öğrencilerin barınma gerekçelerinin yurttaki memnuniyet düzeylerini nasıl yordadığını bulmaktır. Araştırmanın örneklemini 2017 – 2018 Eğitim Öğretim Dönemi’nde Kahramanmaraş KYK İl Müdürlüğü’ne bağlı Merkez Dulkadiroğlu ve Onikişubat İlçelerinde yer alan yurtlarda barınan üniversite öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmada İkiz (2008) tarafından geliştirilen ve Kirişci ve Atalmış (2016) tarafından kısa formu oluşturulan “Yüksek Öğretim Kredi ve Yurtlar Kurumu’nda Memnuniyet Düzeyi Ölçeği” kullanılmıştır. Yapılan çoklu regresyon analizi sonucunda öğrencilerin yurtta kalma gerekçelerinin öğrencilerin memnuniyet düzeylerindeki değişimin %43’ünü açıkladığı bulunmuştur. “Yurdun sağladığı imkanların (ısınma, banyo, yemek, çevre v.b.) cazip olması”, “Yurdun maddi yönden uygun olması”, “Yurtta düzenlenen eğitim, sosyal, kültürel ve sportif faaliyetler”, “Yurdun güvenli olması”, “Yurt hayatının daha disiplinli olması”, “Arkadaşlarımın çoğunun yurtta kalıyor olması” gerekçeleri öğrencilerin memnuniyet düzeylerinin istatistiksel olarak anlamlı yordayıcıları olduğu görülürken, “Yurdun okuluma yakın olması”, “Yurtta kalmamı ailemin istemesi”, “Temizlik, yemek hazırlama vb. işler olmadığından derslerime daha fazla zaman ayırma isteği” gerekçelerinin ise öğrencilerin memnuniyet düzeylerinin istatistiksel olarak anlamlı olmayan yordayıcıları olduğu bulunmuştur.
The aim of this study is to examine how studens' reasons for living in dormitories of Credit and Dormitories Institution (KYK) predict the level of satisfaction. The sample of the research is composed of the university students who reside in the dormitories located in the Central Dulkadiroğlu and Onikişubat Districts of Kahramanmaraş KYK Provincial Directorate in 2017-2018 education period. The "Satisfaction Level Scale in Higher Education Loan and Dormitories Institution", which was developed by İkiz (2008) and constructed by Kirişçi and Atalmış (2016) as a short form, was used in the research. As a result of the multiple regression analysis, the living reasons of the students have been determined to account for 43% of the changes in the satisfaction levels of the students. The findings have also suggested that the reasons such as “the opportunities provided by the dormitories (heating, bathroom, food, environment etc.) are attractive”, “Living in a dormitory is cheap”, “Educational, social, sportive and cultural activities provided by the dormitory”, “Living in a dormitory is safe”, and “Living in a dormitory is much more disciplined” were statistically significant predictors of satisfaction level of students. However, other reasons such as "The dormitory is close to university", "Living in a dormitory is a family request", " Cleaning and cooking takes more time when staying at home” were not statistically significant predictors of students' satisfaction levels in the dorm.
Dormitory, Student Satisfaction, Reasons for living dormitories, Confirmatory factor analysis
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Education, Scientific Disciplines |
Journal Section | Articles |
Authors |
|
Publication Date | May 19, 2017 |
Published in Issue | Year 2017, Volume 1, Issue 1 |
Open Access Policy
KSUJED provides immediate open access to its content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge.